Test în premieră Renault Fluence Z.E.
Dacă Fluence Z.E. mai are de luptat cu mentalităţile şi
nu numai pentru a deveni o alternativă reală, vehiculul comercial
electric aduce mult mai multe avantaje în peisajul distribuţiei
urbane pe distanţe scure. Kangoo Express Z.E. se laudă cu un
propulsor electric de 44 kW/ 70 CP care este limitat la
10.500 rpm. Cuplu motor oferit de acest propulsor este de 226
Nm.
Energia este stocată într-o baterie de 22 kWh.
Încărcarea bateriei se realizează în acelaşi mod ca la Fluence
Z.E., timpii de încărcare fiind similari. Setările lui Kangoo sunt
radical diferite de cele ale lui Fluence. În cazul în care se
ridică piciorul de pe acceleraţie ai parte de o frână de motor
extrem de sănătoasă. Pe traseul de test, destul de aglomerat de
altfel, am frânat doar de două-trei ori.
Decelerarea este destul de pronunţată, chiar m-am gândit dacă nu
ar fi nevoie de aprinderea stopului de frână pentru a avertiza
şoferii din spate. În 5 km urbani ajungi să anticipezi oprirea la
roşu doar ridicând piciorul de pe acceleraţie. La Kangoo Z.E. nu
este nevoie de acţionarea pedalei de frână pentru a menţine
automobilul în poziţie statică.
Utilitara permite un stil de conducere mult mai economic,
recuperându-se o parte din energie în perioadele de decelerare. Un
model cu o autonomie de 160 km care oferă un spaţiu de
încărcare de la 3 până la 3,5 metri cubi ţi o sarcină de 650 kg.
Kangoo Express Z.E. are un preţ de bază în Franţa de 15.000 euro.
Preţul fără deducerea de 5.000 euro oferită de autorităţile
franceze ajunge la 20.000 euro.
Chiria pentru baterie în cazul unui rulaj mediu de
15.000 km pe an este de 72 euro pentru kangoo Express Z.E.
În momentul în care reţeaua de staţii pentru schimbarea bateriilor
va fi realitate automobilul electric Renault va fi o alternativă şi
pentru călătorii ceva mai lungi.
Deja cei de la Renault au dezvoltat un sistem de navigaţie
pentru modelele electrice care să calculeze rute ţinând cont de
amplasarea acestor staţii. În final… se impune un martor de
avertizare pentru oprirea motorului. Cel puţin în cazul lui
Kangoo… ai şanse să cobori din maşină şi să o laşi pornită când
ajungi acasă sau la muncă.
Am avut ocazia la Paris să iau contact cu
Fluence Z.E. şi Kangoo Z.E. Înainte de a urca la
volan a trebuit să îndur o prelegere de vreo 40 de minute, din care
vreo 15 minute au fost interesante. Adică legate de detalii tehnice
şi avantajele reale ale unui client, în rest multe cuvinte pentru a
sublinia ideea de verde. Sincer să fiu aş fi renunţat la cele 25 de
minute de doctrină pentru a fi şi mai verde şi a salva ceva kW –
lumini, plasme, aer condiţionat…
În altă ordine de idei
Renault se poate lăuda cu cel mai avansat program electric. Din
2011 veţi găsi în showroom-urile constructorului francez două
modele electrice, adică electrice nu hibride. Este vorba de Fluence
Z.E. şi Kangoo Express Z.E., fiind disponibile de la mijlocul
anului 2011.
Ambele modele fiind derivate din modele clasice, care folosesc
pentru propulsie motoare cu ardere internă. Dar gama
Renault Z.E. va include până în 2012 alte două noi modele.
În a doua jumătate a anului 2011 va fi pe piaţă Renault
Twizy, iar la mijlocul lui 2012 va fi disponibil Renault
ZOE. Două modele gândite de la zero ca fiind
electrice.
Nu putem vorbi de o revoluţie în materie de ecologie cu aceste
modele electrice, în condiţiile în care infrastructura este
inexistentă în România şi cam la acelaşi nivel în restul lumii cu
mici excepţii. Vom putea vorbi de o reducere a emisiilor când la
nivel mondial cel puţin 10% din automobile vor fi electrice. Dar
până atunci principalele avantaje pot fi descoperite extrem de
facil în cazul unei utilizări în mediul urban.
În primul rând vorbim despre lipsa noxelor, a dispărut ţeava de
eşapament. Iar în mediul urban unde spaţiile verzi sunt limitate, o
reducere a emisiilor pe orice cale este un câştig. Apoi putem vorbi
şi de o reduce a poluării fonice. Apropo de fundalul sonor. Faptul
că modelele electrice au devenit extrem de silenţioase este o reală
problemă.
Renault încă lucrează la un sistem de avertizare sonoră care să
fie montat din 2011 pe modelele electrice de serie.
Acesta va fi activ până la o viteză de 30 km/h
şi are datoria de a face maşina vizibilă „auditiv” de cei din jur.
După această viteză sistemul va fi dezactivat, considerându-se că
zgomotul produs de pneuri la rulare este suficient pentru a marca
prezenţa maşinii. Aici vorbim atât de pietoni cât şi de ceilalţi
participanţi la trafic.
Automobilul electric, sau cel care are emisii zero, începe să
devină o necesitate în mediul urban. În 2007 aproape 50%
din populaţia planetei locuia în mediul urban, iar acest procent se
estimează a fi de 70% în 2050.
Cei de la Renault au ţinut să ne liniştească în privinţa
resurselor mondiale de litiu, elementul esenţial, în acest moment,
din componenţa unei baterii. Sunt rezerve estimate la 14-17
milioane de tone, o baterie are nevoie de 3 kg litiu. În
condiţiile în care bateriile sunt reciclabile… se pare că nu vom
ajunge prea curând la o criză a litiului.
La capitolul „horoscop”, oficialii Renault estimează un parc de
vehicule electrice, la nivel mondial, de 3 milioane unităţi, pentru
ca în 2020 să se ajungă la 6 milioane. Realitatea
în mod cert va fi influenţată de progresul tehnic, de factorii
externi – preţul petrolului, dar şi de politicile fiscale ale
autorităţilor. Din acest punct de vedere autorităţile din
Israel şi Danemarca au semnat deja un angjament cu Renault
pentru 100.000 unităţi Fluence Z.E. până în 2016.