Când am stat de vorbă cu Jozef Kaban la Geneva acum un an, designerul şef Skoda mi-a promis că voi fi extrem de plăcut surprins de figura noii Skoda Octavia. Şi l-am crezut pe cuvânt, căci în trecut omul desenase o oarecare maşină numită Bugatti Veyron, iar mâna lui dreaptă, Karl Neuhold, designerul care se ocupă de exteriorul maşinilor Skoda, avea la rândul său experienţă la Audi. O echipă trecută cu arme şi bagaje la Skoda în 2008, cu roade care încep să se vadă abia acum.
Alături de Karl Neuhold, austriacul care a desenat exteriorul Octaviei 3. Râde cu poftă oricând are ocazia
Slovacul Kaban este unul dintre cei care inovează, nu copiază. Tocmai de aceea, trecerea de la desenarea unor supermaşini sau a unor maşini premium la coordonarea designului unor maşini de volum a fost o provocare atât pentru el, cât şi pentru Neuhold. Dacă priviţi atent noua Skoda Octavia 3, veţi vedea că maşina seamănă mai puţin cu un Passat şi mai mult cu un Audi. Dar, în acelaşi timp, că are o personalitate proprie, pentru că în ciuda constrângerilor de cost, oamenii ăştia doi au vrut să facă o berlină atemporală, cu linii simple şi atractive indiferent de perioada în care o vei privi. La un moment dat, designerul exteriorului vorbea chiar de stropul de poezie boemă pe care îl are maşina, însă eu zic să nu exagerăm totuşi…
Parte frontală cu calandru ceh şi faruri teutone. Place? Place!
Pe scurt, deşi noua Octavia arată ca un Audi mai cuminte, nu cred că se supără cineva pentru asta. Exteriorul este lucrat atent, avem şi lumini de zi LED, un profil simplu à la Bertone şi mai ales o parte frontală boemă, cu accente teutone. Şanse ca acest design să fie atractiv şi peste 4 ani de acum încolo? Multe!
Dacă exteriorului nu am ce să-i reproşez, lucrurile stau puţin diferit la interior. E adevărat, avem plastice moi pe bord, precum şi un design simplu şi modern al ceasurilor de bord. Dar planşa de bord parcă e prea simplă, fiind stricată de uşa enormă a torpedoului. La fel, îmbinările mânerelor de pe uşi nu sunt prea fericit lucrate, iar designul consolei centrale în versiunea fără navigaţie este prea clasic. Niciun strop de fantezie la interior, aşadar, ci doar o plecăciune continuă făcută utilităţii.
Plastic moale pe bord, piele cu Alcantara pe scaune, tot confortul. Pe uşi însă s-a făcut rabat!
Vorbeam de materiale. Aici stăm, cu puţine excepţii, foarte bine. Atât textilele, cât şi tapiţeria de piele din echipările de top sunt de bună calitate şi de culori variate, iar confortul asigurat de scaune este la limita superioară a segmentului de volum. Panourile de uşi însă ne arată că Skoda a trebuit să scadă un pic costurile. De asemenea, calitatea sistemului audio care vine împreună cu navigaţia este foarte bună, profitând de insonorizarea bună a maşinii.
Buzunare de uşi uriaşe şi bine profilate. Design frumos al mânerelor, asamblare perfectibilă
Trebuie să subliniez încă o dată că noua Octavia rămâne în clasa compactă, oficialii cehi declarând că au poziţionat-o la limita de sus a acestei clase, Superb urmând a rămâne la rândul ei în clasa medie, în ciuda creşterilor în lungime.
În fine, spaţiile de stocare sunt numeroase şi foarte bine gândite, uriaşe chiar. Portbagajul nu doar că are 590 de litri (!), dar are şi un hayon extrem de lung care permite încărcarea unor obiecte voluminoase. Octavia de acum înghite fără probleme cinci adulţi, cu tot cu bagajele lor!
Release the Kraken!
În concluzie, interiorul noii Octavia 3 este spaţios (cel mai bun în clasa lui pentru pasagerii din spate!), în general bine asamblat, cu materiale preponderent de calitate, dar cu un design poate prea sobru, prea utilitar. Te simţi bine şi confortabil aici, chiar dacă poate lipsesc fanteziile şi rafinamentele regăsite pe concurenţii mai scumpi. Se vede un pas înainte din punct de vedere calitativ faţă de vechea generaţie, asta e clar.
Să vedem cum stă pe drum…