Test în premieră cu BMW 335i Coupe facelift
stupid să întrebi dacă poţi să faci asta cu orice BMW. Desigur.
Important este să decuplezi electronica. Ceva, cumva, undeva în
minţile celor care produc aceste maşini este setat pentru a inventa
maşini din ce în ce mai sigure, luxoase, mari, economice dar care
pot fi conduse la limită la fel ca o maşină de curse. Deja sunt
foarte mulţi posesori de BMW în România care au desluşit
tainele condusului sportiv datorită transmisiilor
perfecte, ale direcţiilor setate impecabil şi tracţiunii spate care
fie poate să îţi aducă zâmbetul pe buze fie te poate face să plângi
pe la uşile asiguratorului Casco după ce ai proptit maşina în
ceva.
Tommi Makkinen spunea că diferenţa dintre
subvirare şi supravirare este că la supravirare nu vezi copacul
care te omoară. Se ştie că foarte mulţi posesori de tracţiune spate
nu au văzut copacul. De aici şi pericolul, legendele şi frica
multora de a conduce o tracţiune spate. Desigur, spaima este mereu
ascunsă în spatele deja clasicului – ce fac eu iarna cu o tracţiune
spate?, şi de aceea acum poţi să cumperi un Seria 3 Coupe cu ce
motor vrei tu şi tracţiune integrală. Nu aş da niciodată
banii pe un 335xi. Mai ales pe unul preparat la BMW
Performance. Tracţiunea integrală pe un BMW este benefică pentru
cei care călătoresc foarte mult prin ţară în anotimpurile ploioase
sau iarna. Sau dacă te învârţi prin oraş şi scopul tău în viaţă
este doar să pleci tare de la semafor. Tare şi în linie
dreaptă.
nu, 335i Performance nu pleacă drept de pe loc. Roţile uriaşe fac
cu greu faţă cuplului de 400 Nm şi anvelopele vor scârţăi chiar şi
cu electronica electronicii cuplată. Decupleaz-o şi vei avea parte
de un derapaj pe zeci de metri. Nu zâmbiţi aiurea, cutia,
diferenţialul şi managementul motorului nu îţi permit să
faci burnout. Pe lângă orice maşină tunată sau muscle-car
supărat, acest 335 este la fel de precis ca un bisturiu nou-nouţ
faţă de un cuţit de tăiat pâinea. Este greu de strunit,
supravirează violent dar datorită suspensiilor tari si a jantelor
uriaşe vei avea momente în care maşina va subvira la intrarea în
forţă într-un viraj. Este distractiv dar periculos dacă nu te
aştepţi la ce se va întâmpla imediat ce accelerezi.
Supravirare ca în filmele cu WRC.
335i este la bază o maşină foarte bine
echilibrată. Cu multă forţă, rafinament, sportivitate,
foarte dinamică şi extrem de rapidă. Atât de
rapidă încât te întrebi de multe ori de ce să dai mai mulţi bani pe
un M3. Sincer, nu prea are rost. Cutia cu dublu-ambreiaj şi
şapte trepte este rapidă şi reacţionează prompt. Desigur,
ca orice altă transmisie de acest gen, are momente în care o poţi
considera lipsită de reacţie. Dacă accelerezi brusc, kick-down iar
apoi iei piciorul din acceleraţie, transmisia va păstra turaţia
ridicată aşteptând o reacţie a ta – acceleraţie în continuare,
acceleraţie uşoară sau o altă treaptă. Trebuie timp să te
obişnueşti cu aceste momente dar după timpul de acomodare vei
aprecia timpul foarte scurt în care cutia schimbă treptele pe modul
manual. Nu atât de brutal ca un SMG dar mult mai bine şi mai
sportiv decât o simplă transmisie automată.
este la capătul puterilor, adică, jante mai mari ar însemna că
maşina nu ar mai vira la fel. Chiar şi aşa însă, raza de bracare
este foarte mare şi vei întoarce un 335i ca pe o maşină de curse –
în şapte miscări în loc de trei. Atenţie, vorbim despre
Direcţia Activă, opţională pentru Seria 3 Coupe, o
direcţie foarte precisă, directă, cu doar o tură şi jumătate de
volan între maxim stânga şi maxim dreapta pe loc dar care aici este
„chinuită” de roţile uriaşe.
Scaunele Recaro sunt geniale dacă eşti fan
curse de maşini şi viraje negociate foarte rapid. La drum lung însă
pot fi obositoare pentru spate plus că poziţia de conducere este
ceva mai înaltă decât la scaunele normale. La fel, accesul
şi coborâtul din maşină este mai greu datorită marginilor
de susţinere ale şezutului foarte pronunţate. Gândiţi-vă bine dacă
vreţi o maşină modificată pentru că Performance asta face, modifică
maşinile aşa cum aţi visat în copilărie. Ţinuta de drum
pierde din confort, la propriu şi la figurat – trebuie să
fii mult mai atent în oraş, la borduri, parcări, etc, dar la
acceleraţiile foarte puternice, mulţumeşti Cerului pentru că există
aşa sportivitate în şasiul tău.
335i Performance este o maşină superbă care cere foarte multă
atenţie din partea şoferului. Poate fi greu de parcat dar
arată maginific. Poate că nu este atât de confortabilă dar
accelerează de parcă rupe asfaltul de sub roţi. Poate că are un
preţ pe care îl poţi da pe un Porsche dar este mai practică decât
unul şi arată la fel de spectaculos…