În ţările vestice, preţul de bază pentru Renault Zoe porneşte de la 20.700 euro, în care nivelul de bază de echipare Life este foarte bogat, iar cele două superioare, Intens şi Zen, vin cu puţine opţiuni suplimentare, diferenţiindu-se mai mult prin culori şi accesorizare life-style.
În funcţie de piaţa de desfacere, Renault Zoe beneficiază de scutiri de taxe şi bonusuri guvernamentale, care fac maşina mai atractivă. În Franţa, Zoe este cel mai avantajat, deoarece bonusul guvernamental pentru maşini electrice se cifrează la 7.000 de euro, deci preţul de bază al lui Zoe este de 13.700 de euro – la nivelul celui mai ieftin Clio!
Un impediment în ochii detractorilor este sistemul de închiriere separată a bateriei la care au recurs francezii. Cel mai ieftin ”abonament” lunar pentru acest leasing al bateriilor costă 79 de euro.
Care, dacă adăugăm şi costurile curentului electric consumat de utilizator (costuri mult mai mici decât ale carburantului), ne duce la echivalentul unui plin de combustibil în cazul unei maşini similare, dar cu motor convenţional.
Închirierea bateriilor, însă, are avantajul garanţiei pe viaţă, adică orice problemă cu bateriile este rezolvată simplu de Renault, prin înlocuirea bateriei defecte cu una nouă. În plus, se evită problemele ecologice – eventuala aruncare a bateriilor sau conţinutului acestora în natură (pentru că încă mai sunt mulţi care aruncă uleiul uzat, de exemplu, la canal…).
În curând, vă voi demonstra negru pe alb că Renault Zoe este o alternativă mai mult decât interesantă la maşinile convenţionale, din punct de vedere al banilor. Deocamdată, nu cred că am cum să contorizez avantajele imense pe care le aduce la nivelul eliminării poluării, deoarece mulţi nu vor să înţeleagă acest lucru şi se raportează strict la bani.
Din nefericire, în România cariera lui Zoe nu va începe prea curând. Dată fiind reticenţa publicului, dar şi condiţiile delicate ale pieţei auto de la noi cumulate cu infrastructura inexistentă de puncte de încărcare, cei de la Renault România mizează într-o primă fază pe tatonarea interesului firmelor care achiziţionează flote de maşini.
Personal, sunt sigur că în rândul persoanelor fizice există nu doar interes, ci şi intenţia de a cumpăra o astfel de maşină. Este adevărat, vorbim de clienţi înstăriţi care nu stau la bloc, având casă, clienţi pentru care Zoe ar fi a doua sau a treia maşină în familie şi care nu ar avea probleme să o folosească strict în oraş, pentru drumuri scurte.
Şi, cel mai important, clienţi cu o mentalitate mai sănătoasă, care văd dincolo de aparenţe. Deci nu genul care preferă să dea aceşti bani pe ”un BMW X5 second hand sau un VW Golf 2.0 TDI full-options”.
Opinia mea personală, atât de jurnalist obiectiv, cât şi de fan subiectiv al maşinilor electrice, este că Renault Zoe e o maşină electrică foarte reuşită, având foarte multe plusuri şi extrem de puţine minusuri.
Într-adevăr, e departe de a deveni un best-seller comparativ cu modelele convenţionale, dar, în domeniul foarte restrâns al maşinilor electrice, este de aşteptat să devină în foarte scurt timp cea mai bine vândută maşină de acest fel (nu la noi, ci în ţările vestice).
Adică să contribuie decisiv la generalizarea fenomenului maşinilor electrice şi, de ce nu, la convingerea marelui public ţinând de avantajele incontestabile (deşi mai puţin vizibile) ale unei maşini electrice. Cu alte cuvinte, Zoe promite să fie o maşină de succes. Un succes mic, dar, totuşi, succes.