TEST de prim contact cu noul Ford Tourneo Courier. Cărăuşul junior
Ford Tourneo Courier este, alături de furgoneta Transit Courier, prima utilitară compactă Ford şi, totodată, cel mai mic membru al noii familii Ford Tourneo/Transit. Iar eu am fost în Germania pentru a-l testa.
Dacă nu înţelegi nimic din toate aceste denumiri, permite-mi să te luminez, la fel cum am fost şi eu luminat în cadrul testului internaţional desfăşurat în Frankfurt. Aşadar, noua familia de utilitare Ford cuprinde două ramuri – Transit este pentru marfă, iar Tourneo este pentru pasageri. Apoi vin modelele în sine, care pornesc de la Courier (cel mai mic), după care vine Connect, iar apoi Custom. Lămurit?
Concurenţi
Aici, lucrurile stau destul de simplu. Noul Ford Tourneo Courier se bate cu italianul Fiat Qubo (sau Fiorino în varianta pentru marfă), precum şi cu francezul Citroën Nemo. Modelele din trio-ul Renault Kangoo/Mercedes-Benz Citan/Dacia Dokker sunt puţin mai generoase ca dimensiuni, aşa că ies din discuţie.
Interior
Prima utilitară compactă Ford are la bază aceeaşi platformă ca binecunoscuta Fiesta, ceea ce se traduce printr-un comportament rutier exemplar, însă despre asta o să vorbesc puţin mai târziu. Ideea este că odată cu platforma tehnică, noul Tourneo Courier a preluat de la Fiesta şi o mare parte din elementele de interior.
Interiorul arată la fel ca în Fiesta, dar plasticele moi au fost înlocuite cu materiale gândite pentru a fi mai rezistente
Altfel spus, bordul şi o multitudine de butoane şi comenzi sunt identice cu cele din citadina produsă de Ovalul Albastru. Iar asta înseamnă că lucrurile sunt destul de familiare şi că acomodarea cu noul model nu ar trebui să dureze prea mult.
Sigur, având în vedere că este vorba despre o utilitară – deci pe lângă persoane, maşina asta o să care destul de multă marfă – plasticele nu mai sunt la fel de moi ca în Fiesta. Astfel, pe bord şi pe feţele uşilor o să dai peste materiale solide, construite pentru a fi durabile, şi mai puţin pentru a-ţi îmbia privirea şi atingerea. Cu toate acestea, nu ar trebuie să te deranjeze foarte mult, fiindcă elementele de diferite texturi şi durităţi au fost îmbinate destul de bine.
Plafonul înalt înseamnă că oricine o să aibă spaţiu berechet la cap, atât în faţă, cât şi în spate. Totodată, pe bancheta destinată pasagerilor din spate ar trebuie să încapă, fără prea multe comentarii, trei adulţi.
Locul pentru picioarele celor din spate este îndestulător
Mie îmi plac la nebunie maşinile care profită la maximum de spaţiul disponibil în habitaclu pentru a le oferi ocupanţilor locuri în care să-şi arunce mărunţişurile, iar Tourneo Courier îndeplineşte această condiţie cu vârf şi îndesat. Pentru început, există un raft imens poziţionat în partea frontală a plafonului, chiar deasupra parbrizului. Apoi vin la rând spaţiile din uşi (atât în faţă, cât şi în spate), cele dintre scaunele din faţă, precum şi sertarele de sub scaunele din faţă. Iar asta nu e tot. Cireaşa de pe tort este sistemul numit MyFord Dock, care – în cazul maşinilor fără sistem de navigaţie – oferă un suport integrat pentru smartphone-uri sau unităţi de navigaţie prin GPS, precum şi o mufă pentru încărcarea acestor dispozitive. O dotare foarte interesant şi utilă, fiindcă nu mai trebuie să umbli cu suportul de parbriz după tine.
Pe lângă obişnuitele spaţii de stocare de pe canalul median şi din uşi, Tourneo Courier oferă un suport integrat pentru smartphone
Dacă optezi, totuşi, pentru sistemul de navigaţie oferit de Ford, trebuie să ştii că e uşor de folosit şi că se mişcă mai mult decât acceptabil. Singura problemă pe care o am este că ecranul oferit e mult prea mic, situaţie valabilă şi la celelalte modele Ford care folosesc acest sistem de navigaţie. Ca să înţelegi mai bine, îţi spun că ecranul unui smartphone din 2014 e mult mai mare decât ecranul celor de la Ford.
Ajuns în spate, dai peste un portbagaj gândit foarte bine, cu margini cât se poate de drepte, care oferă un volum de încărcare de 708 litri. Sigur, maşina a fost gândită şi pentru familiştii care deţin microîntreprinderi, aşa că bancheta spate se poate rabata complet, iar rezultatul e un portbagaj imens, de 1.656 de litri. În comparaţie, Fiat Qubo are un portbagaj de 330 de litri cu bancheta din spate la locul ei.
Aşa arată 1.656 de litri. Sau spaţiul în care o să bagi aproximativ 40 de saci de cartofi
Există, chiar şi în portbagaj, un anumit nivel de modularitate oferit de poliţa reglabilă pe înălţime. Altfel spus, vechea şi plictisitoarea poliţă de portbagaj poate fi reglată pe două niveluri de înălţime sau poate fi dată la o parte într-un loc special amenajat, paralel cu bancheta din spate. O idee simplă, dar care elimină problema poziţionării poliţei atunci când vrei să încarci portbagajul până la plafon.
Detalii despre performanţe, ţinută de drum şi consum, dar şi concluziile, în pagina următoare.