Alergatul pe şoselele şerpuitoare de pe dealurile din Provence nu e chiar cel mai potrivit lucru pe care-l poţi face cu o maşină gândită să performeze bine în off-road, dar francezii de la Dacia-Renault au avut suficientă încredere în maşina lor şi au ales exact acest cadru pentru testele internaţionale cu noul Duster facelift.
Nu o să insist asupra modificărilor de natură vizuală sau tehnică, pentru că acestea le regăsiţi deja explicate în articolul nostru care vă prezenta Duster facelift, o să mă refer la ce impact real au ele asupra maşinii. Şi mai ales la micul motor de 1.2 litri turbo pe benzină care face de acum parte din gama Dacia.
În primul rând, noile faruri şi noua grilă au un stil mai modern, mai jucăuş şi mai puţin utilitar decât la originalul Duster. Se simte în sfârşit un pic de atenţie la design, iar asta e un lucru bun pentru Dacia. În plus, maşina dotată cu bull-bar şi praguri din metal cromat arată foarte bine, chiar dacă atunci când examinezi îndeaproape aceste elemente decorative poţi avea ceva dubii cu privire la fiabilitatea lor în timp. Dar dacă vrei bling, acum ai bling – combinaţia cu noile jante din metal închis la culoare dă chiar foarte bine!
Mai mult bling, calandru mai modern!
La interior, primul lucru pe care îl remarci este bordul schimbat. N-aş putea să mă declar un fan al noului bord, însă, pentru că Dacia a hotărât să insiste asupra caracterului rustic şi utilitar al lui Duster, aşa că acum avem un spaţiu de depozitare în faţa pasagerului din dreapta, şi încă unul, mai mic, deasupra aeratoarelor. Aici ar fi trebuit să se afle Media Nav-ul, adică ecranul sistemului multimedia şi de navigaţie, însă din motive care ţin de costuri, inginerii Dacia au ales să-l pună mai jos, `pe stil vechi`, treabă care te obligă să-ţi cobori periculos de mult privirea de la drum în cele mai nepotrivite momente – cum ar fi înainte de a intra într-o intersecţie, căci doar indicaţiile verbale ale sistemului (bună, Ioanaaa) nu sunt de ajuns. Pot înţelege raţiunile de cost până la un punct, însă regret nespus că Dacia a făcut un compromis aici şi a anulat astfel toate lucrurile bune pe care le aduce acest ecran color tactil prezent în premieră pe Duster. E un sistem foarte bun, rapid, intuitiv, ieftin şi care îţi oferă foarte multe pentru banii daţi pe el, însă din păcate nu îl pot recomanda din cauza poziţionării care va conduce la accidente pe şosea.
Chiar şi în această poză, şoferul se uită prea jos pentru binele lui
Pielea de pe scaune (opţională) arată acum mai bine, iar designerii au avut grijă să-i dea o formă plăcută ochiului, prin cusături moderne. Dacia a modernizat interiorul şi prin decoraţiuni suplimentare faţă de vechiul Duster, aşa că acum arată sensibil mai bine, chiar dacă încă te poţi răni în îmbinările de plastic de pe uşi. Ţin să menţionez aici că Duster nu e singurul SUV care are un astfel de interior alcătuit din plastice tari şi asamblări rustice, aşa că luaţi critica asta cu un dram de sare – ne aflăm într-un teritoriu al maşinilor capabile să iasă de pe asfalt şi să te ducă în creierii munţilor.
Printre noutăţi se numără şi pilotul automat acţionat din butoanele de pe volan, faptul că ai în sfârşit semnalizatoare cu impuls, precum şi că vestitele butoane ale geamurilor electrice sunt acum pe uşi, cele de pe portiera şoferului fiind cu impuls. Claxonul a rămas pe maneta semnalizatoarelor, din păcate, iar reglajul oglinzilor se face în continuare nefericit din joystick-ul de sub maneta frânei de mână. Pe partea practică, Dacia a adăugat peste 3 litri de spaţii de stocare faţă de originalul Duster, şi am remarcat şi buzunăraşele de pe scaune – un semn că se acordă mai multă atenţie în acest sens. Aş vrea totuşi ca la următorul Duster spaţiile de stocare din uşi să-ţi permită să pui acolo sticle de 1 litru, iar torpedoul să fie mai generos, dacă tot ducem Dusterul în zona utilitarului.
Spaţii de stocare noi. Bune pentru flote!
În fine, Dacia a redus semnificativ zgomotul care pătrunde în habitaclu – cel puţin în cazul motoraşului de 1.2 TCe nu eşti deranjat de zgomotul motorului nici când rulezi cu viteză mare, doar fâşâitul aerului peste caroseria pătrăţoasă îţi aduce aminte că te afli totuşi într-un SUV low-cost. Deci acum drumurile lungi vor fi mai liniştite cu Duster, asta e clar. În plus, confortul scaunelor a fost îmbunătăţit, ele acum au o suţinere laterală mai bună, chiar dacă însă mai e loc de mai bine. Confortul la rulare pe drumurile desfundate este unul dintre marile atuuri ale acestei maşini – pe drumurile proaste (!) din Provence am putut remarca faptul că trenul de rulare şi-a menţinut calităţile şi nu deranjează pasagerii decât atunci când lucrurile de sub roţi se complică destul de mult.
Una peste alta, interiorul noului Duster e un pas înainte – perfectibil, într-adevăr, însă un pas înainte.
Să vedem cum stă pe drum.