TEST cu Skoda Fabia 3 (2014)

Publicat: 31 10. 2014, 13:51

Skoda Fabia, modelul subcompact al producătorului ceh deţinut de nemţii de la Volkswagen, a ajuns la a treia generaţie. Noua Fabia a fost prezentată în premieră mondială la Salonul Auto Paris 2014, iar acum a venit vremea pentru primul test cu noua generaţie a modelului ceh de segment B.

Spre deosebire de Octavia, care are la bază noua platformă modulară MQB, a treia generaţie Fabia nu a intrat în valul schimbării totale din punct de vedere tehnic, însă a primit câteva elemente prezente pe modelele care au adoptat platforma MQB – motoare, transmisii şi electronică. Cu alte cuvinte, şasiul nu e de ultimă generaţie, însă multe dintre elementele adiacente sunt noi.

Designul exterior se încadrează în linia introdusă de noua Octavia, cu muchii ascuţite şi o prezenţă pe şosea cu ceva mai multă atitudine. În comparaţie cu generaţia precedentă, Fabia 3 oferă acum un nivel mai mare de personalizare – de fapt, potrivit cehilor, există peste 100 de combinaţii posibile de culori (caroserie, acoperiş şi jante).

Interior

Skoda Fabia 3 are un interior nou-nouţ, dar tot o să mai găseşti câteva elemente cunoscute de la modelele mai vechi ale grupului Volkswagen – de exemplu, plafoniera din faţă şi luminile de citit din spate sunt aceleaşi ca la bătrânul Volkswagen Golf 4. Nu e nimic de speriat, însă – e doar una dintre metodele folosite pentru a micşora costurile de producţie. Mai mult, dacă funcţionează şi arată bine, nu are rost să le schimbi, având în vedere că este vorba despre o maşină de volum.

Până la urmă, totul depinde de gusturi, iar cehii ştiu asta, fiindcă oferă şi alte variante – cu plastic dur (nevopsit) sau cu culori (alb sau galben) pe care amprentele se văd mai greu.

 

La capitolul spaţii de depozitare, noua Fabia se descurcă admirabil – există locuri pentru sticle mici în fiecare dintre uşi, un loc mai mare pe canalul median (în faţa schimbătorului de viteze) şi buzunăraşe pe lateralele scaunelor din faţă. Cât despre portbagaj, subcompacta cehă se laudă cu cel mai mare volum din segment – 330 de litri. Doar Dacia Sandero se apropie cu ai săi 320 de litri, în vreme ce Ford Fiesta, Peugeot 208 şi Volkswagen Polo nu reuşesc să depăşească pragul de 300 de litri.

Siguranţă şi infotainment

Euro NCAP nu a testat încă noua Fabia, dar modelul Rapid – care păstrează, la rândul său, o mare parte din platforma tehnică veche a grupului Volkswagen – a fost testat în 2012 şi a obţinut cinci stele din cinci. Aşadar, există şanse destul de mari ca noul hatchback să primească tot cinci stele.

A treia generaţie Fabia este primul model din gama Skoda care primeşte tehnologia MirrorLink. Pe scurt, chestia asta înseamnă că poţi să îţi conectezi smartphone-ul la maşină printr-un cablu USB, iar pe ecranul de pe consola centrală va fi afişat acelaşi lucru ca pe ecranul telefonului. De reţinut că nu funcţionează cu orice telefon, ci doar cu cele care suportă tehnologia MirrorLink versiunea  1.1.

Este o soluţie asemănătoare cu cea adoptată de Opel pe Adam, în sensul că sistemul de navigaţie îşi are locul pe telefonul tău mobil, şi nu în creierul electronic al maşinii. Diferenţa dintre cele două sisteme este că la Skoda se dublează, practic, ecranul smartphone-ului, în vreme ce la Opel nu se întâmplă asta.

Concret, în maşinile de test am avut la dispoziţie un HTC cu Android pe post de gazdă, iar softul de navigaţie folosit a fost Sygic GPS. Pe lângă acesta, sistemul mai suportă aplicaţiile Aupeo (pentru muzică online), Audioteka (pentru cărţi audio), Weather Pro (pentru prognoza meteo) şi Parkopedia (informaţii despre parcări). În viitor, lista va conţine mai multe aplicaţii.

În stânga şi pe ecranul maşinii – Sygic GPS. În dreapta, date despre maşină transmise wireless către un iPhone

 

Per total, soluţia asta funcţionează destul de bine şi te scuteşte de actualizările scumpe de hărţi cerute de sistemele de navigaţie auto convenţionale, dar nu e perfectă. De exemplu, în timp ce ascultam muzică de pe Aupeo, sunetul era aşa cum trebuia să fie, dar odată ce intra pe fir vocea sistemului de navigaţie, ceva se schimba. Nu mi-am dat seama dacă trece din modul stereo în modul mono sau dacă vocea se foloseşte exclusiv de frecvenţele înalte ale spectrului audio, dar e cert că schimbarea de ton e prea mare. Lucrurile revin la normal după ce termină de spus ce are de spus.

Totodată, grafica e foarte simplă, iar precizia indicaţiilor lasă uneori de dorit, dar ambele aspecte pot fi îmbunătăţite cu timpul, fiind chestiuni care ţin mai mult de programare software şi mai puţin de hardware.

Grafica aplicaţiilor MirrorLink e simplistă

Pe lângă MirrorLink, noua Fabia poate fi dotată cu ceea ce se numeşte SmartGate. Mai exact, este vorba despre un sistem care colectează şi transmite către smartphone date despre călătoriile tale – lucruri precum eficienţa cu care ai condus, numărul de kilometri parcurşi, banii pe care i-ai economisit mergând economic, poziţia pedalei de acceleraţie şi acceleraţia laterală. Toate aceste date pot fi transmise în timp real către un smartphone pe care sunt instalate aplicaţiile dezvoltate de Skoda. Transferul de informaţii se face wireless – maşina creează un hotspot cu nume unic la care te conectezi cu telefonul mobil.

Atât MirrorLink, cât şi SmartGate sunt disponibile doar pentru sistemul multimedia de top, numit Bolero, care are un ecran de 6,5 inci. Varianta de bază se numeşte Blues şi vine cu un ecran monocrom, radio cu RDS, mufă USB, intrare AUX şi patru difuzoare în uşile din faţă. Nivelul de mijloc este Swing şi oferă un ecran tactil de 5 inci, radio cu RDS, USB, intrare AUX şi patru boxe în faţă. Totodată, există opţiunea conectivităţii Bluetooth şi a unui sistem audio cu şase difuzoare (patru în faţă şi două în spate).

Performanţe şi ţinută de drum

Cu motorul de 1,0 litri, noua Fabia se comportă bine prin oraş, însă odată ce ajungi pe autostradă începi să crezi că timpul trece cu încetinitorul. Potrivit cifrelor oficiale, acceleraţia de la zero până la 100 km/h are nevoie de 14,7 secunde, iar viteza maximă este de 172 km/h.

Dar ce pierzi la capitolul viteză câştigi la capitolul confort şi consum. Maşina e foarte confortabilă şi silenţioasă, iar consumul – în condiţii de condus cu pedala la podea pe drumuri de munte – nu a depăşit pragul de 7 l/100 km. La un stil liniştit de condus, consumul mediu ar trebui să nu treacă de 6 l/100 km.

Suspensia absoarbe bine dâmburile şi gropile de mici dimensiuni, ruliul e în limite normale, iar direcţia e precisă, dar suferă puţin la capitolul autenticitate din cauza sistemului electromecanic.

Concluziile şi datele tehnice, pe pagina următoare.