Probabil toată lumea este de acord că Opel Antara arată
ca un SUV mai dinamic – însă, până acum, această
caracteristică nu era pusă în evidenţă prea bine de pachetul
tehnic, motoare şi tren de rulare. Opel Antara facelift reuşeşte să
vină cu temele foarte bine făcute la acest examen.
În cadrul test-drive-ului de presă am avut la dispoziţie atât
motorul pe benzină de 2,4 litri, cât şi propulsorul diesel de 2,2
litri. Trebuie menţionat că Opel Antara facelift este
oferit în foarte multe combinaţii motor – transmisie – cutie de
viteze, pe gustul cât mai multor clienţi.
Să lăsăm „la piece de resistance” la urmă şi să vorbim foarte pe
scurt despre motorul pe benzină. Un motor cu o cilindree cam mare
pentru gusturile europenilor, cei 2.384 cmc însemnând taxe
şi impozite cam mari. Puterea maximă de 167 CP nu este
impresionantă, lucru care se simte şi în mers.
Motorul pe benzină are un răspuns normal la apăsarea pedalei,
cuplul maxim de 230 Nm fiind obţinut la o turaţie mare (4.600 rpm,
cu doar 1.000 rpm sub turaţia de putere maximă). Prin urmare,
acceleraţiile şi, mai ales, reprizele sunt doar
medii, în condiţiile unui consum mediu care, în realitate,
nu coboară sub 10 litri/100 km pentru versiunea 4×4. Parcă opţiunea
diesel devine mai tentantă, nu?
Ei bine, vorbim de o opţiune total nouă. Şi asta deoarece
motorul diesel common-rail de 2,2 litri este conceput de la
zero, punând accentul pe echilibru. Deşi este oferit în
două versiuni de putere (de 163 CP şi 184 CP), am condus doar
versiunea mai puternică, atât cu cutie manuală, cât şi cu
automată.
Primul lucru pe care l-am remarcat la funcţionarea acestui
diesel a fost nivelul sonor. Acest 2.2 CDTi este foarte
silenţios, iar ambianţa interioară plasează Antara printre cele mai
bine insonorizate SUV-uri compacte de pe piaţă. Lucru
valabil şi la creşterea regimului de turaţie, pe autostradă nivelul
general de zgomot (atât de la motor, cât şi de la turbulenţele
aerodinamice) fiind mai mult decât decent.
În cazul cutiei de viteze manuale, se remarcă promptitudinea
răspunsului la apăsarea acceleraţiei. Turaţia cuplului motor maxim
este destul de mică, de 1.750 rpm, ceea ce se traduce în
reprize chiar fulminante, dar foarte civilizate –
în sensul că „izbucnirea” forţei motorului diesel nu este însoţită
de un şoc la trecerea pragului de 1.800 rpm. E adevărat, sub
această turaţie masa de aproape 2 tone limitează mult maşina, dar,
în regim urban, treptele a doua şi a treia rezolvă cu brio
comportamentul lui Antara.
În ce priveşte cutia automată, din nou este de apreciat
cum exploatează cele 6 trepte resursele motorului,
schimbarea treptelor fiind destul de rapidă. Un mare plus pentru
promptitudinea cu care cutia răspunde la decelerare, inducând o
frână de motor rapidă, ceea ce înseamnă că sistemul de frânare este
mai puţin solicitat, dar şi că te poţi baza mai bine pe
reprize.
Din punctul de vedere al confortului, este de preferat
cutia automată, care face un bun cuplu cu motorul diesel
potent şi cu un comportament foarte elegant. Cutia manuală se
pretează mai puţin unui condus mai dinamic, timoneria fiind cam
lungă pentru eventualele pretenţii de sportivitate.
În schimb, la sportivitate te gândeşti prima oară când învârţi
volanul. Acesta necesită mai multă forţă, lucru binevenit la viteză
mare şi în viraje, dar care ar putea să nu fie chiar pe placul
domnişoarelor la manevrele strânse în parcare. Precizia
direcţiei este şi ea la cote bune pentru un astfel de SUV,
păstrarea traiectoriei în viraje nepunând probleme, iar feedbackul
este bun. Sincer, aş putea spune că direcţia lui Antara facelift
este o surpriză la fel de plăcută ca şi motorul diesel.
Tot la capitolul surprize pot adăuga şi stabilitatea maşinii,
datorită noilor setări ale suspensiei. Chiar dacă layout-ul
acesteia a rămas acelaşi, au fost modificate diverse componente
cheie, ceea ce înseamnă un ruliu mai mic în viraje, dar şi
un confort remarcabil la trecerea peste denivelări mari şi foarte
mari. În mod clar, Antara se va dovedi foarte confortabilă
prin gropile noastre – unele drumuri scoţiene pe unde am condus
maşina erau o oglindă perfectă pentru zgârcenia la asfalt…
Există, însă, şi un revers al medaliei: am remarcat că, la
viteze mici şi medii, pe drumuri cu denivelări mărunte şi dese,
amortizarea ar putea fi mai bună. Totuşi, în orice situaţie,
nivelul zgomotului dinspre suspensie este la cote foarte
reduse, fiind clară grija inginerilor pentru insonorizare
– de altfel, aceştia se laudă că au îmbunătăţit-o cu 50% faţă de
modelul precedent.
În concluzie, noul motor 2.2 CDTi este principala
atracţie a lui Antara facelift, dovedind un răspuns foarte
bun, un nivel foarte scăzut de zgomot şi promptitudine la comenzi.
După care este de apreciat compromisul aproape excelent al
suspensiei între confort pe denivelări mari şi stabilitate la
viteză. Iar, în final, cutia automată asociată cu motorul diesel
oferă atât confort, cât şi performanţe.
Să vedem
cum se comportă în offroad şi care este consumul lui Antara
facelift