Performanţe
Modelele Opel Adam de test erau echipate cu motorul pe benzină de 1,4 litri şi 87 CP pentru că oficialii Opel cred că va fi cel mai bine vândut propulsor. Celelalte două motoare care vor putea fi comandate sunt tot pe benzină, unul de 1,2 litri şi 70 CP şi unul de 1,4 litri şi 100 CP.
Când va fi lansat pe piaţă, Adam va fi disponibil doar cu o cutie de viteze manuală cu cinci trepte, aceeaşi ca pe modelul pe care l-am condus. Ceva mai târziu, Opel va oferi un motor nou, din aluminiu, cu turbocompresor, împreună cu o cutie de viteze manuală cu şase trepte.
Prin oraş, Adam e foarte bun. Pe străzile înguste şi întortocheate ale Lisabonei, direcţia uşoară şi-a făcut treaba foarte bine, iar asta fără să activez funcţia „City Mode”. O funcţie care care uşurează atât de mult direcţia, încât pe loc puteam să învârt volanul cu un singur deget, ca şi cum ar fi fost conectat la nişte jeleu, nu la roţile din faţă.
Suspensia şi-a făcut şi ea treaba admirabil, deşi modelul pe care l-am testat era echipat cu pachetul Sport, care vine, printre altele, cu jante de 17 sau 18 inci. Ce-i drept, însă, pe străzile proaste din capitala Portugaliei am avut parte, uneori, de o experienţă mai… săltăreaţă, dar nu atât de mult încât să devină deranjantă. Maşinile fără şasiul Sport nu ar trebui să aibă această mică problemă.
Prin afara oraşului, însă, pe autostradă şi pe drumurile de lângă Lisabona, direcţia uşoară a lui Adam are un feedback mai slab decât mă aşteptam. Dacă prin oraş acest lucru nu deranjează, la drum întins devine cam agasant într-un stil sportiv, deoarece nu ştii niciodată cât de tare poţi să abordezi un viraj.
Odată ce iese de pe terenul de joacă din oraş, cutia de viteze a lui Adam demonstrează o etajare oarecum ciudată, în ciuda faptului că timoneria e destul de precisă. Primele două trepte sunt destul de scurte, iar a treia este foarte lungă – atât de lungă, încât am ajuns şi la 120 km/h cu ea. Apoi, a patra şi a cincea sunt, şi ele, destul de scurte.
Cuplul motorului de 1,4 litri şi 87 CP nu străluceşte dacă se merge la turaţii joase, dar se trezeşte la viaţă şi înveseleşte puţin atmosfera dacă e ţinut în turaţii ridicate, în general peste 3.000-3.500 rpm. În plus, Adam e confortabil şi silenţios în orice situaţie.
Opel pretinde un consum mixt de 5,1 l/100km pentru un Adam cu motorul de 1,4 litri şi 87 CP. În timpul scurtului test, consumul instantaneu pe autostradă a fost de aproximativ 6,5 l/100 km, iar în oraş s-a învârtit în jurul valorii de 7 l/100 km, adică valori decente pentru acest tip de maşină.
Preţuri
Opel Adam va fi lansat în România abia în primăvara lui 2013, când vom afla şi lista de preţuri şi dotări pentru ţara noastră. Dar putem lua drept reper lista de preţuri din Germania, unde noul Adam costă undeva între 11.500 de euro şi 18.000 de euro. Adică se află exact pe teritoriul ocupat de Fiat 500, dar e mult mai ieftin decât Mini.
Datele tehnice ale modelului testat
Capacitate cilindrică: 1.398 cmc
Putere: 87 CP la 6.000 rpm
Cuplu maxim: 130 Nm la 4.000 rpm
Viteză maximă: 176 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 13,6 secunde
Volum portbagaj: 170 litri
Concluzii
Opel Adam mi-a plăcut foarte mult. Este o maşină cu personalitate, care se descurcă foarte bine prin oraş şi care are un interior de o calitate neaşteptat de bună.
Cel mai mare minus este direcţia, care îl îngrădeşte pe Adam la o viaţă predominant urbană, însă nu e chiar un lucru rău pentru că, până la urmă, scopul său principal este să fie o maşină de oraş. Şi e un scop pe care îl îndeplineşte cu succes.