Performanţe şi ţinută de drum
Noul Mercedes-Benz V-Class e disponibil cu o selecţie de trei propulsoare turbodiesel, toate bazate pe o unitate de 2.143 cmc. Astfel, există versiunea V200 CDI (136 CP, 330 Nm), V220 CDI (163 CP, 380 Nm) şi V250 BlueTEC. În cadrul testului internaţional, am condus un model cu motorizarea de top V250 BlueTEC, care e cuplată la o cutie de viteze automată 7G-Tronic Plus. În cazul celorlalte două motoare, cutia de viteze standard este una manuală cu şase trepte, cea automată fiind opţională.
Totodată, modelul condus era în versiunea de echipare de top Edition 1, ceea ce înseamnă jante de 19 inci, scaune îmbrăcate în piele nappa, bord îmbrăcat în piele, sistem audio Burmester cu 16 difuzoare, uşi laterale culisante electric, uşa hayonului cu închidere electrică, camere video pentru o vedere de 360 de grade, precum şi sistemele de siguranţă Collision prevention assist, Lane keeping assist, Blind spot assist şi întreaga suită Pre-Safe.
Altfel spus, am fost comandantul unui miniautobuz în valoare de aproape 70.000 de euro (preţ în Germania), cu un motor care produce 190 CP şi 440 Nm. Dar asta nu e tot, fiindcă motorizarea V250 poate produce, pentru scurte perioade de timp (la accelerări cu pedala la podea – kickdown), o putere maximă de 204 CP şi un cuplu maxim de 480 Nm.
Un monovolum într-adevăr frumos. Nu credeam că o să spun asta vreodată.
Astfel, V-Class poate să accelereze, potrivit fişei tehnice, de la zero până la 100 km/h în 9,1 secunde şi să atingă o viteză maximă de 206 km/h. În realitate, toate aceste cifre se traduc printr-un comportament cât se poate de normal. Cu alte cuvinte, nu prea poţi să spui că te afli într-o maşină sport, dar nici că ai avut ghinionul să prinzi o cursă cu o broască ţestoasă. În ceea ce priveşte viteza maximă, pot să confirm că nemţii nu mint, fiindcă am ajuns destul de uşor la 200 km/h pe autostrăzile din Germania.
Suspensia reuşeşte să absoarbă gropile şi dâmburile din asfalt fără să transmită prea multe vibraţii în interior, ceea ce înseamnă călătorii foarte confortabile. Totodată, zgomotele din exterior rămân, în mare parte, în exterior. Abia de la 130 km/h în sus începe să devină sesizabil sunetul produs de vânt.
La viteze de autostradă, V-ul se comportă admirabil
Pe drumuri cu o singură bandă pe sens, V-Class se simte uşor, aproape ca o berlină de familie. Singurele diferenţe ar fi dimensiunile mult mai mari, direcţia care se simte puţin artificială uneori (din cauza sistemului electromecanic) şi pedala de frână care te face să te simţi ca într-un camion. Altfel spus, atunci când frânezi prima dată, simţi că nu se întâmplă nimic, fiindcă nu prea există răspuns în pedală. Dar reuşeşti să te acomodezi după câteva sute de kilometri.
Cutia de viteze este setată pentru confort, deşi există opţiunea instalării sistemului Agility Select, care îţi oferă trei moduri de condus – Eco, Comfort şi Sport. Dacă treci în Sport, motorul se turează mai mult înainte să schimbe treapta de viteză, însă cutia 7G-Tronic nu reuşeşte să răspundă suficient de rapid pentru a avea parte de o experienţă cu adevărat sportivă. Cu toate acestea, nimeni nu a spus că V-Class ar fi un monovolum sportiv, aşa că nu e chiar o tragedie.
Consum
Datele oficiale spun că un V250 BlueTEC consumă, în medie, 6,0 l/100 km. La sfârşitul testului, computerul de bord al maşinii (care era încă în perioada de rodaj) a afişat un consum mediu de 8,5 l/100 km. O valoarea corectă, având în vedere că o mare parte din test s-a desfăşurat pe autostrăzile Germaniei, unde rar am rulat cu viteze mai mici de 150 km/h. Aşadar, în condiţiile de trafic din România, cred că un consum de 6,0 l/100 km e realizabil, mai ales pentru că sistemul start/stop e standard pe modelele cu cutie automată.
Concluzie
Noul Mercedes-Benz V-Class se conduce aproape ca o berlină de dimensiuni medii, este foarte confortabil, arată foarte bine, e foarte silenţios şi promite un nivel exemplar de siguranţă în caz de accident. Este o maşină care se adresează familiilor şi companiilor care oferă servicii de transport pentru oameni de afaceri.
Aşa cum probabil ţi-ai imaginat, un vehicul care oferă atât de multe lucruri şi poartă titulatura de „premium” are un preţ pe măsură – între 42.900 de euro pentru varianta de bază V200 CDI şi 67.378 de euro pentru varianta de top Edition 1 (preţuri pentru Germania, cu TVA 19% inclus).
Datele tehnice ale modelului testat, în pagina următoare.