TEST. Anvelopa de vară legală şi iarna: Michelin CrossClimate
Cei de la Michelin ne-au dus în Franţa pentru a testa o anvelopă despre care ei spun că este revoluţionară: un pneu de vară cu specificaţii care îi permit să aibă performanţe similare cu anvelopele de iarnă, suficient de bune încât să primească nu doar denumirea M+S, ci şi logo-ul cu munte cu trei creste şi fulg de zăpadă, care certifică faptul că vorbim de o anvelopă cu performanţe bune iarna. Am scris deja detaliile despre elementele tehnice ale acestei anvelope în primul articol despre CrossClimate.
Testele au avut loc la 3 grade, mai întâi într-un poligon special amenajat în care am putut vedea cum se comportă anvelopa atât pe uscat, cât şi pe ud şi zăpadă, dar şi pe şoselele de lângă Geneva, care urcă până la peste 1300 de metri altitudine, acolo unde era plin de zăpadă. În urma lor, pot să vă răspund la câteva întrebări.
1. Vorbim, în ciuda spuselor francezilor, de o anvelopă mixtă, all-season
Oamenii de marketing de la Michelin s-au zbătut să ne explice că e vorba de un pneu de vară capabil să facă faţă perfect şi problemelor iernii. Nu ştiu exact de ce au evitat cu orice preţ să admită că e vorba de o anvelopă mixtă, dar exact aşa stau lucrurile: vorbim de o anvelopă gândită să facă faţă cu bine în toate anotimpurile, dar sensibil mai bine decât anvelopele all-season de până acum. E acel gen de anvelopă cu care îţi poţi încălţa maşina o singură dată şi să nu-ţi mai pese de vremea de afară.
2. Comparat cu un all-season de top, CrossClimate a fost sensibil mai bun
Din testele independente făcute de experţi, CrossClimate are performanţe semnificativ mai bune decât o anvelopă mixtă iarna, atât în privinţa comportamentului la frânarea pe asfalt uscat, cât mai ales pe asfalt ud, unde sunt cele mai mari diferenţe. Vorbim de distanţe de frânare mai mici cu circa 5 metri (100- 0 km/h) pe uscat şi 2,5 metri pe ud, ceea ce contează foarte mult. De asemenea, şi stabilitatea laterală pe ud a fost mai bună la CrossClimate, contând în special şi faptul că, atunci când rupe aderenţa, CrossClimate nu-ţi scapă brusc de sub control, ci treptat.
Pe zăpadă, mi-a fost greu să disting diferenţe între Goodyear Vector 4 cu care erau echipate Golf-urile de test şi CrossClimate, dar pot spune că a plecat cu uşurinţă în rampa acoperită cu zăpadă bătătorită, fără să alunece la fel de mult ca anvelopa mixtă cu care se compara. Nu am efectuat frânări pe zăpadă bătătorită, dar am „arat” printr-o parcare cu zăpadă neatinsă de circa 5-6 cm, iar maşina n-a avut nici cea mai mică problemă.
Pe zăpadă mică e OK. Nu am avut unde încerca pe zăpadă mai mare, dar asta ţine mai mult de garda la sol decât de proprietăţile anvelopei
Evident, cheia acestei anvelope stă mai ales în comportamentul pe timp de vară comparat cu una mixtă, la temperaturi mari, pentru că avem deja destule anvelope mixte cu comportament decent pe timp de iarnă. Aici, evident, nu am putut testa personal, dar din testele independente realizate pentru Michelin, reiese că CrossClimate are un comportament similar cu anvelopele lor de vară Energy, adică în mod clar mai bun la frânare pe uscat şi pe ud, dar şi la durabilitate faţă de o anvelopă mixtă obişnuită. Din nou, diferenţele sunt de circa 8-10%, în funcţie de elementul testat.
3. Comparat cu o anvelopă de iarnă bună, CrossClimate are performanţe de bază similare iarna
Iarna, la temperaturi de 3 grade Celsius, frânează mult mai bine pe uscat decât o anvelopă de iarnă (diferenţa de 7 metri de la 100-0 km/h este enormă), este la fel de stabilă pe ud (diferenţa e minoră) şi urcă doar puţin mai lent pe zăpadă tasată. Diferenţele apar atunci când vorbim de gheaţă sau zăpadă mare, acolo unde anvelopa de iarnă este clar mai bună.
Marele avantaj constă în faptul că anvelopa are performanţe clar mai bune pe timp călduros, vara, asta pentru cei care se gândesc că e suficient să cumpere doar anvelope de iarnă şi să meargă cu ele şi vara.
4. CrossClimate este clar mai bun decât o anvelopă de vară iarna şi aproape la fel de bun vara
În fine, CrossClimate este fundamental mai bun decât o anvelopă de vară pe timp rece, păstrându-şi însă caracteristicile de pneu de vară de calitate premium şi atunci când e cald afară. Evident, există diferenţe în frânare, de care va trebui să ţii cont – de la 100 la 0 km/h, distanţa de frânare se măreşte cu circa 2.5 metri pe uscat. Dimpotrivă, pe ud, performanţele CrossClimate sunt sensibil mai bune decât ale unui Michelin Energy, anvelopă de vară, după cum poţi vedea chiar din clipul francezilor.
La întrebările noastre repetate cu privire la performanţele atunci când sunt peste 30 de grade afară, oficialii Michelin ne-au spus că au testat anvelopa cale de mai bine de 5 milioane de kilometri şi că vorbim esenţialmente de un pneu de vară, comparabil pe timp călduros cu orice pneu de vară de bună calitate. Până când vom testa şi noi sub un soare torid, nu ne putem pronunţa. Testele din clipul de mai sus au fost făcute la o temperatură de 14 grade Celsius.
5. Vorbim de o anvelopă mai scumpă decât una de vară dar mai ieftină decât una de iarnă
Nu s-au comunicat încă preţurile pentru CrossClimate, dar oficialii francezi ne-au spus că anvelopele vor fi mai scumpe decât unele de vară dar mai ieftine decât unele de iarnă. Asta le-ar poziţiona foarte interesant, la acelaşi nivel de preţ sau chiar mai ieftine decât anvelopele all-season cu care concurează de fapt, dar ale căror performanţe le depăşesc vizibil.
6. Până la urmă, este CrossClimate o anvelopă revoluţionară? Merită banii?
Dacă va fi, într-adevăr, mai ieftină decât o anvelopă de iarnă, evident că va merita banii, chiar şi prin comparaţie cu oricare dintre anvelopele mixte de pe piaţă. Aş îndrăzni să spun că poate înlocui oricând o anvelopă de iarnă, în măsura în care îţi vei petrece iernile prin oraş şi nu vei merge foarte des şi mai ales foarte tare pe şoselele alpine. Preţul în România va fi, probabil, cu 50-100 de lei mai mic decât al unei anvelope de iarnă Alpin 5, dar vom vedea.
Cum francezii insistă însă că e o anvelopă de vară ca performanţe, asta înseamnă şi că nu vei primi la pachet toate neajunsurile unei anvelope mixte atunci când e foarte cald afară, sau că, cel puţin, acestea vor fi sensibil diminuate. Aş dori să subliniez capacităţile formidabile ale acestei anvelope pe asfalt ud, unde a depăşit toate aşteptările. Cred că, dincolo de toată vorbăria de marketing, ăsta e motivul principal pentru care mi-a plăcut anvelopa: nu e nici pe departe la fel de zgomotoasă precum una de iarnă, dar e foarte, foarte bună pe ud, şi excelentă pe asfalt uscat. Acest lucru contează, evident, tot timpul anului.
În plus, vorbim de o anvelopă legală iarna pe orice fel de suprafaţă, dar una cu performanţe sensibil mai bune decât concurentele mixte cu aceleaşi logo-uri (M+S şi muntele cu trei creste şi fulg de zăpadă). Pentru cei care nu vor cele mai înalte performanţe, e un foarte bun compromis.
Pe şoselele alpine acoperite cu puţină zăpadă, n-a avut niciun fel de probleme
Din toate aceste motive, eu unul aş investi banii doar într-o astfel de anvelopă, economisind astfel banii pe care i-aş fi dat pe cauciucuri noi de vară sau de iarnă, ca să nu mai amintesc de jantele suplimentare sau de banii daţi pe servisarea şi stocarea roţilor. Dar totul depinde de necesităţile fiecăruia: dacă ştii că pleci des la drum în afara oraşului sau la munte pe timp de iarnă, vei fi mai în siguranţă cu o anvelopă de iarnă iarna şi cu una de vară vara. La fel stau lucrurile dacă ai o maşină sport sau un SUV puternic, care merită încălţate cu anvelope specifice pentru fiecare anotimp, nu cu o anvelopă mixtă, care, oricât ar fi de bună, nu atinge aceleaşi caracteristici în zăpadă şi pe gheaţă, sau sub un soare torid, mai ales la viteze mari.
Este CrossClimate o anvelopă revoluţionară? Aştept testele comparative ADAC pentru a răspunde la această întrebare. Cert este că, testând-o în plină iarnă în Alpi, m-am simţit mereu în siguranţă, la fel cum m-aş fi simţit cu una de iarnă. Iar asta este foarte-foarte important pentru siguranţa în trafic, cu precădere în condiţiile în care peste 65% din europeni merg tot anul cu anvelope de vară.
Dacă aş vedea că şi românii îşi pun un singur set de anvelope de acest gen pe maşină, pe care să-l folosească 3-4 ani, aş sta mai liniştit. Sunt încă prea mulţi care merg în toiul iernii cu anvelope de vară, iar apoi îi vedem la ştiri prin şanţuri.