De unde vine surpriza auditivă de care vorbeam? De sub capotă, normal. Dar de ce este o surpriză? Deoarece un sportiv se aşteaptă ca RS să ascundă un motor pe benzină, nu unul diesel. Iar în cazul de faţă vorbim de un 2.0 TDI, dopat până la 170 CP.
Cum ar veni, un RS din liga "juniorii zgârciţi"… Dar zgârciţi în sensul bun al cuvântului, pentru că TDI te duce imediat cu gândul la un consum mic. Iar Skoda Octavia RS TDI DSG Combi nu te va dezamăgi cu al său consum mediu de 7-7,5 litri/100 km (vorbim de un consum real, mai mare faţă de cel teoretic cam optimist, de numai 6 litri/100 km). Nu te va dezamăgi nici cutia de viteze automată DSG, cu dublu ambreiaj, care are comenzi şi pe volan.
Aşadar, avem TDI = economie de combustibil şi DSG = confort în conducere. Unde se ascunde RS?
În primul rând, sub capotă. Cei 170 CP reuşesc să mişte destul de bine maşina, mai ales în linie dreaptă – deşi demarajul pare mai lent decât cele 8,4 secunde până la 100 km/h anunţate oficial.
Nu pot să mă abţin: mă aşteptam ca TDI-ul să fie un tractoraş care să mă calce pe nervi, însă, de data asta, ronţăitul dieselului se menţine la cote acceptabile. Nu ai parte de un sound sportiv, dar măcar putem vorbi de o insonorizare cât de cât bună pentru anti-fanii TDI-ului.
Cei 170 CP pun, de cele mai multe ori, în dificultate puntea faţă, Octavia RS fiind clar o maşină supramotorizată. Unde mai pui şi cuplul motor, cei 350 Nm fiind disponibili încă de la 1.750 rpm. Adică, dacă ai piciorul greu, vei tortura pneurile faţă de fiecare dată când pleci de la stop sau te bagi în depăşiri fulminante.
Motorul ca motorul, însă adevărata vedetă în regim dinamic este cutia de viteze DSG. Are un răspuns foarte rapid şi îţi conferă, în primul rând, confort în conducere. Sportivitate mai puţin, dar intenţia de a o zbughi de pe loc sau din treptele inferioare este urmată foarte rapid de răspunsul cutiei, care retrogradează mai repede decât crezi tu că poţi face cu o manuală. Pe lângă asta, electronica mai şi menajează motorul, astfel că sunt eliminate salturile prea mari de turaţie.
Există şi un mod "S" de funcţionare a cutiei, care nu contribuie esenţial la creşterea performanţelor, decât prin schimbarea treptelor la o turaţie mai mare. Ceea ce numai melomanii TDI-ului vor aprecia.
Mai există şi butoanele de pe volan, pentru schimbarea manuală a treptelor de viteză. Au o reacţie foarte rapidă, dar pe viraje nu sunt tentant de folosit, din cauza diametrului cam mare al volanului. Una peste alta, cutia DSG este pentru piloţii comozi spre leneşi. Şi îşi face excelent treaba, din punctul acestora de vedere.
Ţinuta de drum, stabilitatea, precizia direcţiei sau eficienţa frânelor sunt domenii unde Octavia RS, mai ales în versiune Combi, nu excelează. Teoretic, maşina are standard şasiu sport, însă acest lucru se regăseşte prea puţin în manevrabilitatea maşinii, gabaritul spunându-şi cuvântul. Totuşi, nivelul de confort peste denivelări este chiar bun
Direcţia este relativ grea, însă nu are un feedback prea bun, în timp ce frânele nu sunt foarte andurante, fiind utilizate intensiv din cauza cutiei de viteze automate.
Din punct de vedere al celui de la volan, nu nu vorbim de o sportivă cu un caracter practic exacerbat, ci de o maşină foarte practică pe care o poţi folosi şi într-un stil de mers mai rapid. Adică nu este pentru pilotul tătic, ci pentru tăticul care are impresia că poate fi şi pilot. La cote mai reduse.
Rămâne întrebarea dacă Skoda Octavia RS TDI DSG Combi îşi merită banii.