Primul test cu noul BMW 120d
Viitorul Clasa A de la Mercedes-Benz şi Audi A3 vor avea configuraţii de caroserie similare cu cea a noiii Seria 1. Şi mai mult ca sigur vor avea mai mult spaţiu interior şi mai mult spaţiu pentru bagaje. Nu ştiu ce va reuşi Audi legat de designul bordului, iar Mercedes ar trebui să meargă pe mâna designerilor care au desenat interiorului noului B. Poate aşa vor avea vreo şansă să scoată un interior care să arate la fel de bine pentru şofer precum se întâmplă cu cel din Seria 1.
Pe lângă minusurile de spaţiu, Seria 1 se va bate de la egal cu competitorii săi germani la finisările de interior, preţ şi dinamică. Eh, de fapt nu. Nici A şi nici A3 nu vor avea tracţiune spate şi experienţa lui BMW în clasa asta, cu o maşină ca Seria 1. Aceasta este impecabilă din punctual de vedere al comunicării cu şoferul, al manevrabilităţii şi al ţinutei de drum. Tracţiunea spate are magia sa atunci când vorbim despre ţinuta de drum. Reversul medaliei – o suspensie rigidă şi neplăcută a fost rezolvată de BMW încă din standard, noua Serie 1 are cea mai bună suspensie din segment, cel puţin momentan şi, atenţie, abia din primavera anului viitor vor fi disponibile şi amortizoarele controlate electronic.
Astfel 120d este în primul rând o maşină foarte confortabilă. Nu credeam să spun vreodată asta despre un Seria 1, dar suspensiile sale sunt acum un compromise perfect între o ţinută de drum cu ruliu foarte mic pe viraje şi la vitezele ridicate şi una foarte confortabilă pentru rularea cotidiană. Dacă optaţi pentru această motorizare diesel de top ar fi păcat să nu vp bucuraţii de beneficiile extinse pe care le aduce achiziţionarea cutiei automate în opt rapoarte. Unică în clasa compactă, această transmisie impecabilă schimbă treptele insesizabil în modul automat şi la fel de rapid ca un DSG în modul manual. Datorită funcţiilor EfficientDynamics acum există un program Eco Pro pentru cutie, Start and Stop şi un display în bord care îţi indică vizual să ridici piciorul din acceleraţie dacă ieşi din zona eco. Da, în loc de step-on-it ai lift-off-it.
Motorul de doi litri diesel este momentan cel mai puternic al noii Seria 1 cu ai săi 184 CP şi 380 Nm. Noile suspensii, noua cutie automata şi noua direcţie asistată electric transformă radical experienţa numită Seria 1. Economia de combustibil este foarte importantă iar consumul mediu anunţat de 4,4 litri pentru 100 km parcurşi este impresionant. La fel de impresionant este că dacă veţi conduce maşina asta agresiv pe drumurile din Germania care permit acest lucru, nu veţi consuma în media mai mult de şapte litri de diesel pentru 100 de km parcurşi. Practic este cea mai mare medie pe care am registrat-o în timpul testelor din Germania. Absolut impresionant.
Altfel privind maşina, motorul este suficient de puternic pentru a vă asigura nişte senzaţii de conducere demne de orice alt BMW. Puţină panică pe viraje când spatele începe să gliseze cu DTC-ul cuplat, frânări eficiente chiar dacă la limită şi o manevrabilitate tip kart pe care nu o mai simţisem de mult. La asta, adăugaţi un confort nesperat de bun pe drumurile nu impecabile din oraşe şi un motor silenţios până în 2.500 rpm. Peste 3.000 rpm, motorul devine uşor zgomotos dar clienţii cu înclinaţii sportive vor aprecia chiar şi asta. Înţesată de electronică, 120d este o maşină foarte sigură în ciuda cuplului mare şi al transmisiei foarte rapide. Chiar şi fără DSC însă, distribuţia ideală a greutăţilor pe punţi înseamnă că Seria 1 este o maşină foarte sigură şi manevrabilă atunci când şoferul trebuie să joace rolul electronicii. Nu încercaţi totuşi asta, computerele sunt mai bine puse la punct decât reflexele noastre ameţite de internet. Apropo de internet, Seria 1 va folosi un smartphone pentru a vă trimite în minunata lume virtuală. Căutaţi o fotografie cu un obiectiv turistic şi Google Panoramio va seta navigaţia maşinii pentru a vă duce acolo. Genial? Nu, BMW în secolul 21.