În acest test în premieră cu Audi A3 Sportback am avut ocazia să conduc două versiuni de top, atât pe benzină, cât şi diesel: pe de o parte 1.8 TFSI quattro S-tronic, pe de altă parte 2.0 TDI 184 CP, având cutie manuală cu 6 trepte.
A3 Sportback 1.8 TFSI quattro
În ce priveşte motorul pe benzină, acesta se arată vivace, iar cuplul bun chiar este disponibil de la turaţii foarte reduse – în teorie de la 1.350 rpm, iar în practică se simte de pe la 1.500 rpm revărsarea cavalcadei.
Un lucru excelent pentru un regim sportiv este că poţi schimba treptele de la padelele de pe volan, bine plasate şi intuitive, elasticitatea motorului permiţând să sari chiar şi 3 trepte, fără emoţii.
Cutia DSG schimbă rapid, dar, în modul ”Dynamic”, comportamentul pe traseele virajate nu e chiar entuziasmant – din cauză că motorul este dus până în zona roşie, depăşind pragul cuplului maxim. În schimb, pe autostradă A3 Sportback 1.8 TFSI e ca un mic tren rapid, reprizele nepunând nici un fel de probleme.
Apropo de trenuri, tracţiunea integrală quattro îşi face din plin datoria, maşina aproape conformându-se expresiei ”stă ca pe şine”. Nu am avut parte de carosabil alunecos, dar stabilitatea exemplară în curbe, la viteze măricele, mi-a demonstrat că vorbim de un sistem de tracţiune integrală foarte sofisticat.
În plus, repartiţia rapidă a cuplului motor între cele două punţi asigură şi un demaraj foarte eficient, volanul nefiind influenţat de torque-steering, în ciuda cuplului mare al motorului. Iar manevrabilitatea este la fel de bună ca la A3-ul în trei uşi, A3 Sportback fiind agil şi uşor de controlat.
Totuşi, un mic amănunt care poate deveni agasant: în regim de forţă, sunetul motorului este sportiv la turaţiile medii, însă pe ”înalte” devine cam strident şi nu concordă cu feelingul de sportvitate. În rest, în regim normal, civilizat, insonorizarea este foarte bună.
2.0 TDI 184 CP
Trecând la capitolul diesel, motorul 2.0 TDI de 184 CP demonstrează încă de la început un rafinament peste aşteptări. Dacă la pornire ronţăitul specific de TDI este clar, urcarea în ture duce la o diminuare considerabilă a zgomotului, insonorizarea fiind pur şi simplu premium.
Apoi se observă foarte clar că sub capotă avem mulţi cai putere, iar cuplul maxim e respectabil, având o valoare de 380 Nm. Mă aşteptam ca, dată fiind cutia manuală, maşina să mă gratuleze cu bruscări, însă A3 Sportback s-a dovedit mai mult decât decent. E interesant amestecul de sportivitate şi relaxare în conducere pe care îl conferă această versiune diesel de top.
În schimb, am fost surprins să constat că maneta schimbătorului necesită ceva mai multă bărbăţie decât credeam, aşa încât pe aceleaşi trasee virajate ca şi cu 1.8 TFSI quattro S-tronic m-am simţit mai antrenat cu acest diesel datorită cutiei manuale. În rest, însă, automata e de preferat pentru un condus lipsit de stres, mai ales în regim urban sau pe autostradă.
Chiar dacă stabilitatea lui A3 Sportback 2.0 TDI este foarte bună în general, masa mai mare pe puntea faţă face vizibil caracterul subvirator şi eforturile electronicii de a ţine maşina pe traiectorie la limită. Aşa încât tracţiunea integrală quattro cred că ar îmbunătăţi serios comportamentul la limită.
Mi-a mai plăcut şi nivelul de confort chiar foarte bun al suspensiei, dacă mă gândesc la faptul că A3 Sportback este o maşină germană veritabilă. A nu se înţelege că trece peste denivelări ca un covor zburător… Dar compromisul între confort şi stabilitate este unul foarte bun, contribuind din plin la plăcerea de a conduce.
Concluzii
Personal, mi-a plăcut mai mult motorul diesel de top decât motorul pe benzină de top, în primul rând datorită nivelului scăzut de zgomot al TDI-ului, precum şi graţie comportamentului şi bunei elasticităţi în asociere cu manuala cu 6 trepte.
Interesant este faptul că, în România, cele două motorizări nu sunt disponibile în aceeaşi configuraţie ca a maşinilor testate: A3 Sportback 1.8 TFSI nu poate fi comandat la noi cu tracţiunea integrală quattro, iar A3 Sportback 2.0 TDI 184 CP vine doar cu tracţiunea quattro şi cutia automată S-tronic, varianta cu tracţiune faţă şi cutie manuală fiind rezervată doar versiunii 2.0 TDI de 150 CP.
Un alt lucru demn de remarcat este că, o dată cu lansarea pe piaţă a lui A3 Sportback (adică din februarie 2013), cei interesaţi pot alege şi tracţiunea quattro, pe ambele versiuni de caroserie, diferenţa faţă de tracţiunea faţă fiind de 2.500 euro.
VEZI AICI LISTA DE PREŢURI PENTRU AUDI A3 SPORTBACK
Prin urmare, noul Audi A3 Sportback perseverează şi reuşeşte să devină cea mai atractivă ofertă în segmentul său în acest moment. Atât de atractivă încât nu m-ar mira dacă ar fura din clienţii fratelui mai mare A4, deoarece plusează printr-un preţ mai atractiv şi un stil mai tineresc.