Am condus astăzi un Focus 2.0 TDCI de 163 CP echipat cu
cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj PowerShift. De
asemenea, am putut încerca şi motorul pe benzină 1.6 Ecoboost de
150 CP, propulsor pe care se va pune accent pe piaţa
românească.
Dieselul de doi litri este un motor excelent cu suficient cuplu.
Împreună cu cutia cu dublu ambreiaj cu şase trepte acest propulsor
face un cuplu bun. Consumul nu este foarte mic. Până la Constanţa
consumul mediu înregistrat a fost de 7,5 l/100 km. Cutia schimbă
bine, fără întreruperi, dar nu are rafinamentul unei cutii DSG de
la VW. Mai interesant este că Ford a renunţat la poarta manuală în
favoarea unui buton cu două poziţii plus/ minus amplast chiar pe
levierul cutiei de viteze. Este un mod nou de a schimba manual
treptele şi necesită ceva adaptare. Personal aş fi preferat ca
schimbarea manuală a treptelor să se facă tot cu levierul aşa cum o
face cutia de pe modelul Mondeo facelift.
Motorizarea pe benzină Ecoboost de 150 CP are o vivacitate
incredibilă şi la volanul modelului echipat cu acest motor am
regăsit o urmă din bucuria pe care ţi-o transmitea Focus-ului
anterior. Este un motor vesel care urcă incredibil în ture şi care
este mult mai potrivit pentru actualul model. Cei 150 CP suferă din
acelaşi motiv descris mai sus. Caroseria pare grea iar inerţia este
mare. Dar personal acesta este motorul pe ca l-aş alege dintre cele
două pe care l-am condus astăzi.
Gama de motorizări pentru România este compusă din trei
propulsoare pe benzină (1.6 Ti-VCT 105 CP, 125 CP şi 1.6 Ecoboost
150 CP) şi patru motoare diesel (TDCI 1.6 95 CP, 115 CP şi TDCI 2.0
140 CP şi 163 CP).
În 1998, Focus era primul model din clasa compactă care avea
suspensie independentă pe puntea spate. Soluţia avea să fie
menţinută şi pe a doua generaţie iar actuala generaţie foloseşte
bineînţeles aceeaşi suspensie „control blade”. Însă dacă prima şi a
doua generaţie reuşeau să aibă cea mai bună ţinută de drum din
clasa sa, noul Ford Focus a pierdut ceva din magie. Dar să ne
înţelegem, noul Focus este un automobil care satisface din toate
punctele de vedere. Dar are o inerţie care îl frustrează uneori pe
cel de la volan. Este un automobil destul de greu şi câteodată ai
nevoia să apeşi un pic mai mult pe pedala de accelaraţie pentru a
pune lucrurile în mişcare. Acum Focus-ul este un automobil
confortabil dar fără a îl mai implica atât de mult pe cel de la
volan. Nu este moale ca un Citroen C4 ci are o suspensie care a
rămas precisă peste denivelări dar care reuşeşte să filtreze
imperfecţiunile din asfalt.
A dispărut însă manevrabilitatea de manual cu care eram
obişnuiţi. A dispărut acea latură tăioasă şi prospătă a
Focus-ului pe care am apreciat-o atâţia ani. Generaţia anterioară
schimba direcţia de mers cu o bucurie incredibilă şi îl făcea
fericit pe cel de la volan. A dispărut acel entuziasm pe care
generaţia anterioară îl avea. O cauză poate fi direcţia asistată
electric care nu transmite prea mult feedback. Şi cei care iubesc
acest model, printre care mă aflu şi eu, deplâng acest lucru.
Vechiul model îl conduceai fără motiv, doar pentru că îţi făcea
plăcere. Acum nu mai este cazul.
Noul Ford Focus este un automobil complet pregătit pentru cele
120 de pieţe pe care va fi vândut. Este confortabil şi plăcut de
condus dar a devenit prea corect şi prea clinic la fel ca multe
modele concurente.