Deşi C63 AMG sună a denumire de televizor, deşi 63 nu e 69 ci doar o prescurtare a motorului de 6,2 litri, deşi e atît de confortabilă încît o poţi folosi ca maşină de familie fără nici un fel de probleme, noul model se anunţă deja drept “cel mai tare din parcare”. Şi parcarea nu e goală, e plină cu Audi RS4 sau BMW M3. Iar dacă RS4 e la final de carieră şi aşteaptă deja un înlocuitor, pe noul M3 tocmai l-am testat de curînd, aşa încît comparaţiile sînt mult mai uşor e făcut. Faţă de cei doi concurenţi germani, C63 AMG merge pe expresia “a mea e mai mare”. Şi nu vorbim de reputaţiem ci de capacitate cilindrică şi putere.
Dacă RS4 şi M3 vin cu propulsoare V8 de 4,2 şi 4 litri, cei 6,2 litri AMG spun totul. Nici cînd vorbim de putere nu prea există termeni de comparaţie, cei 457 de cai şi 600 Nm AMG fiind net superiori. Dacă priveşti graficul curbei de cuplu, eşti uimit să vezi că pe o plajă foarte largă de turaţie, între 2.500 şi 6.250 rpm, ai la dispoziţie nu mai puţin de 500 Nm – ideal pentru o acceleraţie puternică în orice moment. Graţie capacităţii cilindrice superioare, motorul în opt cilindri produs de AMG oferă cu 30% mai mult cuplu decît motoarele concurente din clasa sa.
Cu toate acestea, diferenţele dintre M3 şi C63 sînt enorme. M3 este o maşină mult mai sălbatică, un monstru mult mai rău şi mai greu de stăpînit. C63 este mai docilă, mai confortabilă, mai manevrabilă în oraş. Pînă la urmă, în absenţa unui prim test comparativ, alegerea maşinii preferate ţine doar de gust.
Revenind la motor, trebuie să remarc că la o astfel de maşină, pe lîngă cai-putere, cuplu sau chiar design, un rol foarte important îl are zgomotul motorului. Dezvoltată în urma a numeroase teste, la uzina AMG din Affalterbach, evacuarea produce un sound care te face să ştii că ai de-a face cu o maşină specială. La turaţii mici, zgomotul produs este ca de la o panteră care toarce liniştită. Urcînd în ture, el devine din ce în ce mai dur, astfel că pe la 6.000 de ture ai impresia că s-au dezlănţuit toţi dracii iadului.
Noul C a plăcut de la prima vedere, mai ales că cei de la Mercedes au avut inspiraţia să-i ataşeze două “feţe”. Una mai clasică, cu grila întreagă şi sigla pe capotă, alta mai tinerească şi mai sportivă, cu o grilă dominată de uriaşa stea Mercedes. A doua versiune a fost aleasă şi pentru cel mai tare C din toate timpurile, C63 AMG. Decizia celor de la AMG de a face o maşină care să-l concureze cu succes pe M3 este oglindită nu doar în designul maşinii, ci şi în lista de dotări, acolo unde dovada supremă, pe lîngă motor, este adusă de sistemul ESP, care este, în premieră, deconectabil în întregime. Prietenii virajelor periculoase ştiu de ce. Rezultatul final este o maşină atît de dinamică, încît pînă şi fanii BMW ar putea fi atraşi de partea stelei cu trei colţuri.
Puterea celor 457 de cai este transmisă roţilor prin mîinile capabile ale cutiei botezate AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC. Echipată cu padele amplasate pe volan şi dispunînd de trei moduri de conducere, această cutie automată cu şapte trepte oferă posibilitatea de a conduce fie foarte confortabil, fie extrem de agresiv şi sportiv, adică e adaptată oricărui gen de şofat. Cele trei moduri de condus – S (Sport), C (Confort) şi M (Manual) difieră atît prin caracteristici, cît şi prin viteza de schimbare a treptelor. Astfel, S este cu 30% mai rapid decît C şi cu nu mai puţin de 50% mai rapid decît M, iar schimbarea modului de condus se poate face prin simpla apăsare a unui buton de pe bord.
Dar punctual-forte al noului C63 AMG este stabilitatea. Extrem de dinamică şi rapidă, această maşină se comportă perfect atunci cînd abordezi o curbă în mare viteză. Cu un ecartament faţă crescut cu 3,5 centimetri şi cu un sistem de suspensii mult mai dur, C63 AMG se apropie foarte mult de comportamentul dinamic al maşinii cu care Mercedes participă în cursele de DTM. Aşa cum atleţii iau parte la concurs cu pantofi de cea mai bună calitate, şi C63 dispune de roţi pe măsură. Dotarea-standard dispune de jante din aliaj de 18 ţoli şi un design cu cinci spiţe. Pneurile au dimensiuni diferite pe faţă (235/40 R18): sînt ceva mai înguste, dar şi cu talon mai înalt, decît cele de pe spate (255/35 R18). În dotarea opţională există însă varianta cu jante pe 19, pentru un un stil de condus mult mai dinamic în afara oraşului, dar şi cu inconvenientul că raza de bracare creşte substanţial, iar gropile se simt mult mai puternic.