VEZI TOATE EPISOADELE DIN TESTUL CU MAZDA 3 SEDAN
Mazda3 nu a fost niciodată un model ieftin în clasa sa, cel puţin în Europa fiind clasat cu o treaptă mai sus pe scara preţurilor decât majoritatea rivalilor locali. Noua Mazda3 Sedan îşi respectă blazonul şi vine cu o echipare standard foarte bogată, punând accent pe dotările cu adevărat importante pentru majoritatea şoferilor, chiar dacă mulţi nu conştientizează asta. Astfel încă de la nivelul de echipare CE, acest model oferă 6 airbag-uri (frontale, laterale şi cortină), EBD, aer condiţionat şi radio CD cu redare MP3.
Preţul cu toate taxele de pornire la motorizarea pe benzină 1.6 este de 15.690 euro. Motorizarea diesel 1.6 de 109 CP – cea pe care am testat-o – urcă preţul de bază al modelului Mazda3 Sedan la 17,590 euro. Este un preţ destul de mare, dar faţă de versiunea corespondentă a generaţiei precedente (ignroând bine înţeles reducerile de final de carieră) acest model este mai ieftin cu aproape 200 de euro. Este de apreciat că Mazda a reuşit să facă un model nou, mai bine echipat, dar simţitor mai ieftin. Acest fapt a fost posibil prin şlefuirea aceleaşi platforme, aplicând principiul „nu schimbăm, ceea ce încă funcţionează de minune”
Modelul testat a fost nivelul de echipare TX, situată spre vârful versiunilor de dotări şi cu motorizarea Diesel mai sus amintită ajunge la 20.390 euro. În schimbul acestor bani potenţialii clienţi vor primi o sumedenie de dotări (lista este mare şi voi extrage esenţialul): Jante din aliaj de 17’’, senzori de ploaie, senzori de lumină, senzori de parcare, cruise control, aer condiţionat automat pe două zone, scaune faţă încălzite, oglindă retrovizoare electrocromă.
Vârful de gamă pentru Mazda3 Sedan este TX Plus, care aduce în plus conectivitate Bluetooth, sistem audio cu 10 incinte acustice, sistem de monitorizare a presiunii din pneuri şi sistem de monitorizare a părţii din spate a autovehiculului. Dacă vrei ce are Mazda mai bun de oferit în materie de acest model, cu motorul diesel 1.6, atunci trebuie să plăteşti în jur de 22.190 de euro.
Versiunea diesel, deşi considerabil mai scumpă, decât echivalentul pe benzină are şi un avantaj şi anume consumul. Trebuie precizat că în momentul în care am demarat testul, modelul pe care l-am condus avea sub 100 km parcurşi, deci ar trebui să îi acordăm o marjă destul de generoasă. Mergând în regim 40% extraurban (dar pe drumuri naţionale) şi 60% urban (în regim de sfârşit de săptămână) am reuşit un consum mediu în jurul a 7 litri la 100 km/h. Nu am făcut excese, dar nici nu mi-am propus să merg cu ochii pe turaţii, fiind o valoare plauzibilă pentru un utilizator obişunit. Media dată de constructor este de 4,5 litri, însă probabil nici piloţii de teste Mazda nu ar reuşi să o atingă în România cu o maşină fără rodaj. Fără îndoială, pot spune că această motorizare este una economică.
Să vedem însă şi concluziile per ansamblu.