Adică sport, zoom-zoom, sau cum vrei să îi spui. Transmisia automată cu cinci rapoarte e lentă la răspuns, atât la urcarea în trepte, cât şi la retrogradarea treptelor înainte de un viraj pe modul manual. Astfel, la urcarea în trepte, dacă nu ridici piciorul de pe acceleraţie, schimbările sunt la fel de încete ca pe modul automat.
Practic, tot ce a câştigat noua 3 datorită modificărilor aduse şasiului şi suspensiilor, precum şi noii direcţii asistate electric, pierde din cauza acestei transmisii extrem de enervante.Da, noua 3 a fost modificată intens la nivel de şasiu. Caroseria a primit ranforsări speciale în zone-cheie, pentru sporirea rigidităţii. Şi suspensiile au fost modificate la nivel de detalii, dar în principiu avem acelaşi layout cu suspensii independente, multilink pentru puntea spate.
Toate schimbările se simt imediat ce începi dansul pe viraje, aşa că abia aştept primul test comparativ cu Golf şi restul lumii. După primul contact, sincer, noua 3 pare cea mai manevrabilă compactă şi de departe cea mai plăcută din punct de vedere sportiv.Direcţia are şi ea vina ei, de acum fiind asistată electric. Sincer, nu am fost atât de încântat la început, dar după câteva zeci de kilometri te înveţi cu maşina şi înţelegi totul.
Direcţia este destul de uşoară la viteză mică, dar pe măsură ce aceasta creşte devine rigidă şi nu îi lipseşte precizia la schimbările dese de benzi sau la manevrele de evitare.
Motorul de 1,6 litri, disponibil exclusiv cu cutie manuală, este foarte plăcut la condus şi se simte mai rapid decât cel de doi litri, graţie transmisiei. Comparativ cu fosta generaţie, maşina se conduce mai bine, pentru că este mai uşoară şi mai rigidă.
Izolarea fonică e exemplară, singurul zgomot la drum în cazul modelului 1.6 fiind produs de anvelopele Toyo, standard pe toate motorizările prezente la test.Oricum, am aflat că aceste anvelope scot destul de mult fum şi că lasă nişte urme destul de impresionante. Pentru a le distruge repede şi a-ţi cumpăra altele noi, probabil mai puţin zgomotoase la rulare, trebuie să îţi achiziţionezi o versiune echipată cu noul motor diesel de 2,2 litri, în versiunea de 185 CP, care produce 400 Nm – o valoare de cuplu imensă pentru un model compact.
Acest motor este fantastic. Silenţios, rafinat şi cu o transmisie manuală cu şase trepte scurte, se turează şi “trage” cu uşurinţă chiar şi la peste 5.000 rpm. Dacă decuplezi ESP-ul şi pleci în forţă, treapta 1 se iroseşte la propriu, maşina stând pe loc într-un nor de fum până cuplezi treapta a doua, după care porneşte agresiv. Abia după ce am experimentat asta am început să înţeleg ce e de fapt cu toate ranforsările caroseriei, cu rigiditatea crescută şi cu direcţia asistată electric.
Cred că, dacă montezi motorul acesta pe fosta caroserie, la prima schimbare de treaptă din 1 în 2 la 5.000 rpm, maşina se rupe în două şi tu te trezeşti cu suspensia faţă în braţe. Cuplul este fantastic şi, pentru că suspensiile sunt tari iar maşina nu are absolut deloc “torque steer”, te simţi ca într-o tracţiune integrală foarte uşoară, cu extrem de multă putere.
Imediat ce treci de 2.200 rpm, motorul trage fenomenal în toate treptele şi te trezeşti la 160 km/h. De mult nu m-am mai distrat aşa cu un model compact diesel. Şi bravo încă o dată pentru repoziţionarea schimbătorului. La motorul acesta chiar e funny să schimbi treptele continuu.
În ofertă vor mai exista o versiune cu putere coborâtă la 150 CP şi 360 Nm şi dieselul 1,6 litri de 109 CP, dar pentru noua 3 sunt de fapt doar trei motorizări: 1,6 pe benzină dacă ţii la banii tăi şi nu te interesează foarte mult performanţele, 2,0 pe benzină dacă ai suflet de copil bătrân şi leneş şi 2,2 diesel de 185 CP dacă ai nevoie de un hacth performant şi distractiv ca mijloc de deplasare până apare noul 3 MPS.
Printre zecile de ştiri proaste şi veşti foarte proaste din lumea auto, s-au strecurat la începutul acestui an şi comunicate cât de cât optimiste, care ne dau dacă nu încrederea într-un viitor strălucit, cel puţin speranţa în ziua de mâine.
Am vorbit şi vom mai vorbi destul de mult despre criza economică ce sugrumă industria auto, dar acum ne vom opri, pentru că trebuie să ne concentrăm asupra lansării unui model foarte reuşit, care ne aminteşte că, totuşi, maşinile sunt unele dintre cele mai frumoase creaţii ale omenirii.
Iar faptul că unui constructor ca Mazda i-a mers destul de bine anul trecut nu poate decât să ne încânte. În primul rând, emoţional vorbind, pentru că, fiind implicat într-o industrie în suferinţă, te bucuri atunci când vezi strălucirea unei lumini care, cândva, abia dacă avea forţa de a emite ceva raze până în Europa. În al doilea rând, pentru că, dacă unui constructor dintr-o alianţă îi merge bine, automat şi “fratelui” său îi va fi bine. Iar pe noi, românii, ne interesează direct ca lui Ford să îi meargă cât mai bine. Craiova ştie de ce.
În Europa, după încheierea socotelilor la 2008, acestea demonstrează o creştere de 9,3 procente pentru Mazda comparativ cu anul 2007. 342.800 de maşini şi-au găsit posesor european, această cifră acoperind 2% din piaţa Bătrânului Continent.
Şi la nivel global, deja de ani buni, Mazda stă satisfăcător la capitolul vânzări, astfel că a început să producă maşini care să fie comercializate pe toate continentele fără a suferi modificări importante de la o ţară la alta. Vorbim de aşa-zisa maşină “globală”, pe care toţi constructorii care nu o oferă deja o visează într-o zi în gama lor de modele.
Cea mai nouă creaţie globală este Mazda3 sau, după cum ar spune constructorul ei, “cel mai bine vândut model al nostru pe plan mondial”. Mai exact, una din trei maşini vândute de Mazda anul trecut a fost un 3.
Fosta generaţie, construită pe platforma lui Ford Focus ca fruct al alianţei proaspăt create, a reprezentat un real succes pentru Mazda, în cinci ani de carieră fiind vândute 472.000 de unităţi doar în Europa. Cea mai importantă piaţă de aici a fost Rusia, cu aproape 100.000 de exemplare comercializate, urmată de Germania, Marea Britanie şi alte state occidentale îndrăgostite de produsele japoneze.
În toată cariera sa, fosta generaţie de Mazda3 şi-a găsit în România 1.500 de adepţi, o cifră destul de importantă pentru un brand despre care mulţi auziseră doar din “surprizele” gumei Turbo.
Fiind un model atât de important, Mazda a investit serios în 3, care a parcurs cei mai mulţi kilometri din istoria echipei de testare a maşinilor Mazda noi.Mai precis, pentru cei care speră că vor câştiga vreodată la vreun quiz show, noua Mazda 3 a rulat peste 1,2 milioane de kilometri până când constructorul a decis că poate să o treacă pe mâna clienţilor.
Până la aceştia din urmă, însă, un grup restrâns de oameni din media am fost invitaţi în premieră în Spania, pentru un prim contact direct cu maşina. Spre surprinderea tuturor, la eveniment au fost prezente toate motorizările şi ambele versiuni de caroserie care vor fi comercializate peste tot pe glob – hatchback în cinci uşi şi sedan.
Din punctul de vedere al dimensiunilor, maşina este foarte apropiată de fosta generaţie. Chiar şi profilul îi e extrem de asemănător cu al fostului model, la vremea sa un adevărat exponent al curentului Zoom-Zoom.