Dar filosofia Mazda a evoluat şi, odată cu ea, designul a devenit arma principală a mărcii japoneze, care doreşte să poziţioneze noul 3 alături de Audi A3. Sincer, acest lucru va fi destul de dificil, deoarece, pentru a fi premium, în primul rând trebuie să ai un preţ premium. Iar Mazda doreşte să păstreze ideologia mărcii – maşini dinamice, dotări multe, dar preţ competitiv. În clasa compactă, asta presupune ca o versiune de top să nu coste mai mult de 20.000 de euro DDP, exact preţul de la care un A3 începe să arate premium.
Deci noua Mazda3 nu va costa cât un Audi A3, dar îl va concura la toate celelalte capitole. Rămâne de văzut cât de mult va aprecia un client român veleităţile premium ale noii 3 şi în ce măsură o va prefera în faţa unor Golf, Megane sau noua Astra, cei trei noi jucători ai clasei compacte.
Exteriorul noului 3 a fost modificat serios în faţă şi în spate, atrăgând atenţia în special blocurile optice. De acum, urmând trendul mondial, Mazda oferă şi ea lumini de poziţie cu formă personalizată. În cazul lui 3, acestea au forma a două vârfuri de săgeată, amplasate în colţurile inferioare ale farurilor şi îndreptate către grila motorului. Altfel, şi 3 beneficiază acum de aripile faţă-spate evazate agresiv, la fel ca în cazul celorlalte modele din gamă.
Noua 3 arată mult mai bine deci şi, sincer, cred că va câştiga bătălia cu concurenţa. Aveţi însă grijă când vă veţi configura maşina, echipările de top arată mai bine şi va exista un pachet sport care, probabil, în România va fi standard pe o anumită echipare de vârf, la fel ca Mazda6, cu a sa GTA.
Este şi cazul interiorului, schimbat radical de Mazda. Din păcate, linia generală a bordului şi mai ales partea superioară a acestuia amintesc puternic de Honda Civic Sedan. Nu este o tragedie, dar cei mai cârcotaşi vor lua poziţie imediat.
În această parte superioară a bordului se găsesc două displayuri – unul pentru computerul de bord, setări & navigaţie şi unul pentru radio şi climă. Al doilea arată la fel ca vechiul display de pe fosta generaţie, pe când cel nou se situează exact la polul opus, având o grafică foarte plăcută privirii.
Instrumentarul de bord este şi el modern, dar, după cum spuneam, trebuie să aveţi grijă de echipări. Cele de top vor avea un interior cu lumini ambientale pe uşi & plafon şi iluminare spectaculoasă a bordului. Acesta este de acum acoperit cu un plastic de calitate superioară. Finisajele păreau şi ele destul de bune, chiar dacă maşinile de la primul test erau de preserie.
Cele mai importante, interesante şi reuşite modificări ale interiorului sunt date de noile scaune, mai mari, mai late, mai confortabile, şi de repoziţionarea schimbătorului de viteze. Acesta este amplasat acum foarte aproape de volan şi permite schimbări mai rapide ale treptelor, prin reducerea timpului în care mâna “călătoreşte” de la volan la schimbător.
La prima vedere, poate că acest lucru nu sună foarte spectaculos, dar, după câteva ture cu maşina, începi să adori modificarea, una care contează foarte mult la pilotat.Poziţia de condus este uşor înaltă, o caracteristică datorată, din păcate, înălţării bordului pentru a face loc celor două displayuri de care vorbeam anterior.
De noua poziţionare sport a schimbătorului de viteze nu se vor bucura cei ce vor opta pentru motorul de doi litri pe benzină, care va fi oferit exclusiv cu transmisia automată cu cinci rapoarte. Va fi un motiv de bucurie pentru cei ce călătoresc mult în oraşe, dar tot ei vor începe să înjure imediat ce vor părăsi mediul urban şi vor începe să conducă Mazda aşa cum se conduce o Mazda.