LIVE. Test în premieră: BMW i8, maşina care schimbă fundamental segmentul premium
Sunt momente şi momente în viaţa unui jurnalist auto. Testezi zeci de maşini în fiecare an, iar multe dintre ele, deşi corecte în felul lor, sunt uitate imediat ce ai terminat de scris articolul de test drive. Altele îţi rămân fie în minte, ca nişte oferte foarte bune în segmentul lor (nemţoaicelor, de voi vorbesc), fie în suflet, ca nişte iubite din tablă şi şuruburi de care te-ai îndrăgostit complet, indiferent cât sunt de imperfecte (nişte italience freamătă pe undeva). În fine, sunt momente în care ai ocazia rarisimă să conduci opere de artă, fie că se numesc Rolls-Royce, fie că sunt supersportive. Aceste momente îţi rămân atât în memorie, cât şi în inimă, pentru că le poţi povesti ani de zile mai târziu, oricât ai fi tu de obişnuit cu maşinile scumpe. De ce? Pentru că s-a pus multă pasiune în construcţia lor, iar tu de fapt ai condus o poveste, nu o simplă maşinărie.
Dar sunt şi momente în care experimentezi ceva unic, ceva care are şansa să revoluţioneze un segment întreg – sau o industrie întreagă. Am fost deja în fabrica unde se asamblează BMW i8 – căci despre el vorbesc, şi am scris pe larg despre asta în ultimul număr ProMotor, deşi am pus accentul pe surioara mai mică, numită i3. Dar acum am ocazia să şi testez această maşină capabilă să schimbe mentalităţi.
O maşină cu motor electric şi motor termic de 1.5 litri, distractivă la condus?! Oh, vai, dar cum?! 🙂
Nu îmi fac probleme, sunt convins că zona comentariilor va fi plină de posesori de şase cilindri în linie care se vor declara extrem de mulţumiţi de motoarele lor şi contrariaţi de direcţia pe care o apucă BMW. Staţi liniştiţi, şi eu am fost ca voi. Dar am apucat să înţeleg – măcar în parte – că BMW nu se joacă de-a ecologia aşa cum o fac alte mărci, ci că vrea să scoată bani din asta. Mulţi bani. Şi nu din pretenţia de a fi eco, ci din promovarea unor tehnologii care chiar sunt eco – dar şi profitabile, fără a strica factorul distracţie, acel JOY care constituie motto-ul unor campanii prin care BMW se zbate să ne convingă că merită să le cumpărăm maşinile. Ce înseamnă asta?
Asta înseamnă că o maşină care prinde suta cu plecare de pe loc în mai puţin de 4.5 secunde, dar care consumă în medie sub 2.5 litri/100 km nu mai este ceva SF. E chiar aici, printre noi! Şi mai înseamnă, simplu, că maşinile electrice de la BMW de-abia încep să apară – la început sub formă de hibrizi sport, apoi cu soluţii 100% electrice.
Cum se asamblează noul i8 (ca, de altfel, şi noul i3). Spectacol!
Dar acest nou tip de maşină se mulează perfect pe un nou tip de oraş. Voi zbura la Milano, centrul unei zone de 10 milioane de locuitori, un oraş superb arhitectural, dar care nu se hrăneşte doar din trecut, ci este implicat adânc în construirea unui viitor durabil. Ca dovadă a importanţei acordate unui transport futurist, să ştiţi că italienii au un adjunct al primarului care se ocupă exact de asta: soluţii de mobilitate, iar omul în cauză va fi prezent la prezentarea oficială a maşinii. Apoi, oraşul va fi gazda anul viitor a Expo Milano 2015, cu 142 de naţiuni care vor expune soluţiile lor pentru a furniza energie vitală planetei, şi nu doar de a o seca de energie. Să mai spun că Milano deţine 40% din brevetele de invenţii din Italia, că are un venit dublu faţă de restul ţării, sau că vinde peste 10 milioane de bilete pentru evenimente culturale în fiecare an? Nu întâmplător au ales bavarezii acest oraş, pentru că seamănă, în multe privinţe, cu maşina pe care vor să ne-o prezinte.
Cuvinte mari? Da, pentru noi, românii, obişnuiţi să cumpărăm toate gunoaiele Europei – din sărăcie, evident – da, pot fi cuvinte mari. Dar primarii din vest nu visează nici autostrăzi suspendate, nici borduri supraetajate, ci se zbat să rezolve problemele uriaşe de mobilitate ale cetăţenilor care le locuiesc oraşele. Da, inclusiv ale bogaţilor care îşi permit să dea 130.000 de euro pe o maşină!
SÂMBĂTĂ ÎNCEPE TESTUL cu i8
Vineri voi avea ocazia de a vă prezenta informaţii noi despre maşină, mai ales în contextul în care BMW a reinventat procese întregi de producţie pentru a o putea realiza la un preţ cât de cât accesibil clienţilor premium. Dar sâmbătă voi avea şi ocazia de a o testa, atât pe autostrăzile din Italia, cât şi pe drumurile virajate din nord-estul Milanului. Da, la luni de zile după presa internaţională, dar mai bine mai târziu decât niciodată, nu? 🙂
Cam aşa ne ademeneşte BMW cu privire la această maşină…
Vă invit să reveniţi pe acest articol, pentru că voi profita de tehnologia modernă şi îl voi actualiza, sper eu, suficient de des pentru a vă ţine treaz interesul, pe parcursul acestui weekend. Este un eveniment, repet, rar pentru presa auto din România, şi am ales să-l tratez ca atare. Cine n-are răbdare, să-l caute pe Chris Harris pe YouTube şi să se distreze. 😉
De asemenea, dacă aveţi întrebări pentru experţii BMW care chiar au construit această maşină, voi fi bucuros să le citesc şi să le transmit mai departe chiar celor în cauză.
Staţi pe-aproape, cel mai interesant test ProMotor din ultimele luni stă să înceapă! Îl puteţi citi în pagina următoare!