Odată apăsat butonul de start, motorul V8 bi-turbo murmur agresiv după care tace la un sunet de relanti care îi poate ascunde uşor prezenţa sub capotă. Şi atunci realizezi că ceva nu este în regulă şi SL nu mai este ce-a fost. Este mai mult decât atât şi spun acest lucru în cel mai pozitiv mod cu putinţă. Confortabil aşezat în fotoliile-scaune, înconjurat de piele fină şi moale, selectezi treapta 1 şi accelerezi.
Modul ECO al cutiei 7G-Tronic PLUS face acceleraţia să se simtă tare sub picior, iar senzaţia asta te încurajează să accelerezi uşor.
SL porneşte maiestuos, aproape fără sunet, cu o ţinută care îmi aminteşte de Phantom Drophead. Este ca un dansator extrem de elegant, ca un rege care îşi invită regina la vals şi face primii paşi. Ca o bucată de mătase ce se aşterne pe o piele impecabilă de femeie, lăsând în urmă emoţie şi suspine. SL este impozant şi primii metri pe care îi parcurge exprimă perfect întreg caracterul său. Dacă continui şi nu accelerezi puternic, motorul de 435 CP şi 700 Nm nu se face auzit aproape deloc. Trei suspensii sunt disponibile. Una standard, una sport – ambele cu amortizoare controlate electronic şi ABC – Active Body Control, cel mai inteligent sistem de suspensie al lui Mercedes-Benz. Acesta oferă ţinuta de drum impresionant de confortabilă şi rafinată, senzaţii acum dublate de direcţia Direct Steer, mai precisă şi directă ca niciodată, practic răspunsul lui Mercedes la direcţiile active ale lui Audi şi BMW. Fie că treci ABC-ul şi cutia în modul Sport, fie că nu o faci, evacuarea va anunţa acustic motorul V8 abia peste 3.500 rpm. Peste 5.000 sunetul este divin iar comportamentul maşinii se schimbă.
La o ţinută de drum confortabilă şi rafinată, demnă de Clasa S, se adaugă senzaţiile rulării sub cerul liber şi de aceea SL nu are un concurent foarte direct pentru că la confort nimeni nu se poate bate cu S. De la asta, imediat ce accelerezi mai serios şi setezi totul pe Sport, SL îşi arată o cu totul şi cu totul altă faţă. El devine agresiv şi agil, rapid şi foarte plăcut de manevrat. 500 oferă multe din senzaţiile unui 63 AMG al fostei generaţii, inclusiv acceleraţia 0-100 km/h în doar 4.6 secunde. Sistemul ABC face ca ruliul să nu existe în SL 500 şi după ce te obişnuieşti cu maşina, singura diferenţă între această versiune şi fostul 63 AMG este cutia 7G-Tronic, în continuare prea lentă în modul manual. Din păcate noua cutie de pe A şi B, cu dublu-ambreiaj, nu poate suporta atât de mult cuplu iar cea de pe AMG este considerată prea agresivă în comportament astfel că SL rămâne momentan doar cu 7G-Tronic, lentă ca întotdeauna în reacţii pe modul manual.
Însă indiferent de acest lucru, simţi imediat că noul SL este mai bun ca niciodată pentru că este mai uşor ca niciodată. SL 500 este mai uşor cu 125 kg faţă de predecesorul său. Doar 8% din caroserie este construită din oţel şi 3% din metale uşoare inclusiv magneziu. În rest, SL este făurit din aluminiu, un procentaj uriaş care îl transformă într-o premieră constructivă pentru marcă. Chiar dacă platforma tehnică este identică cu cea a generaţiei precedente, masa proprie mai mică şi motorul mai puternic înseamnă o experienţă la volan cu totul şi cu totul nouă. Ideea reducerii greutăţii a devenit o obsesie şi la Mercedes-Benz dovadă că rezervorul are acum 65 de litri (75 opţional) în loc de 80. Iar frânele sunt răcite cu aer canalizat special către ele din aerodinamica faţă, astfel că au discuri mai mici în diametru, deci sunt mai uşoare. Este logic că greutatea mai mică permite şi o frânare mai uşoară iar motorul mai eficient – consum mai mic. Eu am reuşit o medie de 10 cu SL 500, o valoare foarte-foarte bună mai ales că aceasta nu este o maşină pe care să o conduci doar foarte încet şi confortabil.
Asta, deoarece ea oferă acum cea mai mare plăcere a condusului oferită vreodată de un Mercedes-Benz. Ruliul nu există, confortul este Dumnezeiesc iar amortizarea denivelărilor este extrem de silenţioasă, aproape imperceptibilă. Datorită caroseriei din aluminiu acum au dispărut şi sunetele ciudate ale hard-top-ului şi nimic nu poate fi mai frumos decât luxul şi rafinamentul Clasei S, cu confortul la conducere al acesteia, sub cerul liber. SL 500 nu se comportă pe viraje nebuneşte ca un AMG. El este aproape la fel de precis ca unul doar că este mai rafinat şi mai plăcut la conducere pentru că nu te face nicio secundă să te simţi în pericol. Te înconjoară cu un sentiment de siguranţă, cu o stare de bine şi lux pe care nu le mai poţi cumpăra la nivelul său de preţ de la niciun alt constructor.
SL 500 este o maşină atât de rafinată, încât dacă aş fi spus că porneşte Revoluţia de Catifea a decapotabilelor de lux, aş fi fost prea brutal. Chiar dacă este plăcută la atingere, catifeaua este un material greoi din toate punctele de vedere. Iar SL numai aşa nu este, astfel că Revoluţia de Mătase începe acum şi are un nou erou. Toţi constructorii care vor acum să mai vândă maşini în segmentul lui SL ar face bine să găsească o soluţie ca maşinile lor să fie cel puţin la fel de plăcute şi confortabile precum acesta.
Mercedes-Benz are atât de multe cuvinte de laudă la adresa celei mai noi creaţii ale sale încât te întrebi de ce mai construiesc şi alte maşini pe lângă ea. Să fie de vină oare vârsta, aşa trebuie să te comporţi cu vârstnicii, să îi lauzi necontenit? Se poate, şi dacă explicaţia este valabilă şi pentru cazul de faţă, ea este pe deplin îndreptăţită.
Noul SL, cel mai luxos roadster construit vreodată de Mercedes-Benz, este şi cea mai luxoasă maşină din gama actuală şi cel mai spectaculos model decapotabil oferit în acest moment. Dacă veţi avea tendinţa să spuneţi că SLS Roadster este demn de toate caracterizările de mai sus, mai gândiţi-vă o dată. SL 500, testat aici, nu este deloc vârful de gamă al gamei sale. Acesta tocmai a fost prezentat ieri, se numeşte 65 AMG, este construit de părinţii lui SLS şi are 621 CP.
Revenind la noua generaţie de SL, aceasta are o sarcină foarte dificilă. Folosindu-se de actualul limbaj de design al mărcii el trebuie să convingă clientela de roadstere de super-lux că este un model demn de istoria din spatele său. Modelul precedent, purtând indicativul R 230 a fost comercializat în peste 170.000 de unităţi iar această cifră este vizată clar şi de noul model. Va fi greu, deoarece vremurile s-au schimbat şi pe lângă fluctuaţile economice puternice, SL are de înfruntat şi o concurenţă mai acerbă în segment. Seria 6 de la BMW este acum mult mai aproape de confortul suprem al lui SL, 911 Cabrio este mai rapid ca niciodată iar Bentley şi Aston Martin au în continuare atu-urile lor foarte puternice.
Însă nimeni nu are în spate istoria lui SL. Între 1954 şi 1963 a fost comercializat celebrul Gullwing, indicativ W 198, cea mai mare sursă de inspiraţie şi orgoliu a lui Mercedes-Benz, poate cea mai frumoasă maşină de serie din toate timpurile. Producând 215 CP dintr-un motor de trei litri, Gullwing a fost un hit absolut al vremurilor sale. Pe noi ne interesează însă anul 1957 de când 300 SL a început să fie construit doar ca roadster. La vremea respectivă 190 SL şi 300 SL şi-au găsit un total de 26.000 de propietari. A urmat apoi celebrul Pagoda, W 113, produs între 1963 şi 1971. A rămas în istorie în primul rând datorită designului extrem de îndrăzneţ pentru vremurile sale.
Pagodei i-a urmat cel mai longeviv model Mercedes-Benz construit vreodată ca parte a unei serii de modele. R 107, produs între 1971 şi 1989, a rezistat 18 ani pe piaţă, venind cu numeroase inovaţii tehnologice de siguranţă. 237.287 de unităţi au fost comercializate din această generaţie. A venit apoi momentul lui R 129, roadsterul care a introdus în serie dotări de siguranţă impresionante pentru vremea sa.
A fost prima decapotabilă ce era echipată cu roll-bar cu acţionare automată în caz de răsturnare şi prima maşină cu centuri de siguranţă cu prindere în trei puncte integrate în scaun. De-asemenea a fost primul model echipat cu motor V12 pe benzină. Din 2001, istoria lui SL s-a schimbat complet deoarece noul model de atunci, comercializat până la sfârşitul anului trecut, R 230, a fost primul cu hard-top. Şi primul SL cu Active Body Control, primul cu versiune super-sport AMG şi o bună perioadă de timp maşina cu cel mai mare cuplu motor de pe piaţă – 65 AMG.
Urmaşul său, R 231 vine acum pe piaţă cu noi inovaţii dar şi cu sarcina de a păstra calitatea principală a SL-ului intactă – ea trebuie să ofere echilibrul perfect între sportivitate şi confort. Nu vorbim despre versiune de super-top de la AMG ci la clasicul 500, cu motor V8. El trebuie să fie cel mai confortabil model din segment şi dacă se poate şi printre cele mai rapide. Şi pentru că aşa trebuie, aşa este. Mercedes-Benz a reuşit din nou, ba chiar mai mult decât atât el ridică standardul clasei aproape de o revoluţie. Însă vorbim despre o revoluţie atât de plăcută, rafinată şi luxuriantă precum mătasea… Explicaţii în pagina următoare.