Honda CR-Z este ca niciun alt hatchback de pe piaţă. Este
singurul hibrid cu transmisie manuală din lume. Este senzaţional de
economic şi în acelaşi timp surprinzător de sprinten. Dar să le
luăm pe rând. Pentru început, unitatea hibridă de 1.5 litri este
capabilă să producă 124 CP şi să ajute maşina să atingă 100km/h în
9,9 secunde.
Performanţe decente, ţinând cont de faptul că deţine şi un consum
mediu în valoare de numai 5 litri/ 100 km. Sus, în ture, nu numai
că sună bine, dar are şi vlagă. Iar faptul că nu-ţi taie gazul
atunci când atingi limita de rpm este un aspect plăcut pentru noi,
ăştia, fani ai motoarelor aspirate de la Honda. Astfel putem spune
că CR-Z deţine două personalităţi complet diferite.
Cea… normală (după cum reiese şi de la butonul aflat în stânga
volanului) şi cea sportivă sau ceva mai nebunatică. După apăsarea
„acestui” buton, motorul răspunde mai prompt, la fel ca şi
transmisia, iar direcţia se întăreşte sesizabil.
De asemenea, schimbările între aceste moduri se observă şi
cu ajutorul tabloului de bord, care îşi schimbă subtil culoarea în
funcţie de felul în care ai de gând să conduci. Şi când spun tablou
de bord, mă refer doar la „gaura neagră” din centrul
turometrului.
Ţinuta de drum este bună, atât pe viraje cât şi la drum lung cu
viteze de autostradă. Rezultatul final nu este.., vreun S2000, însă
chiar şi aşa, CR-Z pare suficient de dinamică şi oferă şoferului un
comportament previzibil chiar şi la limita aderenţei.
Din punct de vedere eco, sistemul hibrid este cât se poate de
reuşit. Tehnologia Honda IMA are punctele ei forte, însă unul
dintre ele nu este şi posibilitatea de-a rula strict pe modul
electric… din nefericire. Poziţia la volan m-a impresionat,
întruncât stai jos şi eşti constant la curent cu ce se întâmplă în
jurul tău.
Mai puţin cu ce se întâmplă în spatele tău, acolo unde nu
prea ai vizibilitate din cauza lunetei. Plus că am constant
impresia că ceva se află în unghiul mort din cauza gemuleţelor mici
lateral-spate, care se termină abrupt şi lasă loc restului de
aripă.
Honda CR-Z este primul hatch coupé hibrid cu transmisie manuală.
Punctează bine şi la capitolul performanţe şi la cel de economie,
în timp ce aspectul exterior-interior iese foarte lejer în
evidenţă. La interior, spaţiul nu prea este suficient pentru
pasagerii din spate, decât poate dacă cei din faţă sunt mai mici de
înălţime.
Ne aşteptăm ca toate cele 10 unităţi CR-Z alocate României pentru
anul 2010 să-şi găsească un proprietar în viitorul apropiat. Pentru
cei dintre voi care nu sunteţi impresionaţi, ţineţi minte că un
Civic Type R e aproximativ pe la aceiaşi bani.