N-are, sincer, rost să dai o mulţime de bani pe motorizări prea puternice pentru o maşină care se va devaloriza rapid (doar e Fiat). Cred că motorul de 1.6 litri 120CP (turbodiesel) va bifa corespunzător toate căsuţele referitoare la necesităţile unui cumpărător normal care vrea să aibă sub el o jucărie cu care să se distreze, dar care să fie şi suficient de confortabilă şi economică la drum lung.
Evident, dacă vrei tracţiunea integrală, te poţi orienta spre MultiJet-ul de 2.0 litri, dar deja vorbim de un preţ mai piperat. Nu ştiu dacă e ceea ce vrei de la un Fiat.
Hai să spun aşa: e neaşteptat de bun pe denivelările din oraşe, indiferent că vorbim de trecerea peste şinele de tramvai, abordarea bordurilor şi a gropilor care mai apar în carosabil. Pe drumurile de ţară cu denivelări dese nu mai e chiar atât de confortabil, suspensiile având ceva probleme în a filtra confortabil succesiunea rapidă de pietre mari şi gropi.
Pârâiaşe. Asta e tot ce va traversa Fiat 500X în materie de „off-road”
Versiunea Cross/Cross Plus are unghiuri decente pentru off-road foarte soft: 21.3 unghi de atac, 30.1 unghi de degajare şi 22.3 unghiul ventral. De asemenea, sistemul 4×4 ştie să trimită cuplul motor către roata care are cea mai multă nevoie de el (poate cupla sau decupla automat puntea spate la nevoie), dar asta nu înseamnă că vei intra cu această maşină în gropi pline de noroi, căci nu vorbim de vreun Wrangler, da?
Drumurile de ţară sunt abordabile, dar pe uscat
Am apreciat şi rigiditatea structurală deosebită a maşinii, la încrucişarea punţilor uşile se deschid şi se închid fără probleme, iar interiorul rezistă foarte bine, fără scârţâituri şi alte zgomote neplăcute. Să spunem, aşadar, că Fiat 500X e o maşină cu care te vei simţi foarte bine pe asfalt şi fără prea mari emoţii pe drumurile de ţară, chiar dacă nu vei ajunge cu ea în vârful munţilor. Atenţie însă la garda la sol mică, e un crossover, nu un SUV, da?
Selectorul de „Mood” e cel mai plăcut lucru. El îţi permite să setezi comportamentul maşinii în funcţie de ce chef ai – fie o rulare confortabilă în Auto (emisii CO2 scăzute, consum mic şi reacţii fluide ale motorului), fie o mică escapadă în Sport (motorul răspunde mai rapid, servodirecţia se întăreşte, frânele acţionează mai repede iar transmisia automată schimbă treptele mai rapid şi menţine motorul turat), fie, în final, o aventură pe drumuri de ţară sau în toi de iarnă cu All Weather. Acesta din urmă se numeşte „Traction” pe echipările Cross şi Cross Plus, şi are rolul de a grăbi transmiterea cuplului motor pe puntea spate. Pe versiunile cu tracţiune frontală, funcţia activează sistemul de control „Traction Plus”, care îmbunătăţeşte aderenţa pe teren alunecos.
O simplă comutare de buton şi răspunsul maşinii se schimbă
Cel mai neplăcut mi s-a părut scaunul şoferului, cu care nu m-am prea înţeles, deşi aveam reglaje electrice pe toate direcţiile la îndemână. E o boală generală la crossovere, care trebuie să poziţioneze cumva scaunul şoferului nici prea sus, nici prea jos, compromisul rezultat nefiind chiar pe placul meu.
În momentul în care scriu acest test, maşina nu a fost încă testată la EuroNCAP (nici Renegade). Dar dacă e să mă iau după cele şase airbaguri, precum şi după sistemele avansate de asistenţă a şoferului – ESC, ABS, Lane Assist, care avertizează la părăsirea involuntară a benzii de rulare, Blind Spot Assist, care avertizează cu privire la maşinile din unghiul mort, a sistemului de frânare automată Brake Control, precum şi prezenţa luminilor de zi şi a camerei video de marşarier, pot spune că 500X vine cu toate dotările moderne de siguranţă de care ai cu adevărat nevoie.
Ergonomia comenzilor şi poziţionarea corectă a ecranului de infotainment îi permit şoferului să ţină ochii mereu pe şosea
Preţurile pentru România nu au fost încă anunţate, dar în Vest maşina se poate cumpăra începând cu 16.700 de euro, ceea ce mă face să cred că preţul de pornire din România va fi în jurul a 16.000 de euro.
În aceste condiţii, un Fiat 500X 1.6 120 CP turbodiesel corespunzător dotat se va apropia sau chiar va trece uşor de 20.000 de euro, cu tot cu taxe. Un preţ interesant, cât timp nu te vei îndepărta prea mult de cei 20.000 de euro. Nu este o maşină pe care să o cumperi cu tracţiune integrală, deci nu sări prea sus de această ştachetă, OK?
Nu uita că iei maşina asta 90% pentru asfalt şi doar 10% pentru drumuri cu pietriş. OK?
Raportat la calitatea materialelor de la interior, la calitatea asamblării, la motoarele şi transmisiile moderne, la confortul de la interior şi la versatilitatea maşinii, eu zic că merită chiar mai mult decât alte crossovere.
Dar asta depinde doar de gusturile fiecăruia, pentru că segmentul de crossovere urbane cu abilităţi pe teren accidentat este din ce în ce mai mare. A nu-l exclude din listă, pentru că e o maşină de care te vei îndrăgosti la prima vedere!