Mă aşteptam ca o maşină cu hidrogen să arate SF – aşa cum arată Honda FCX Clarity, de exemplu. Însă Hyundai ix35 FCEV arată pur şi simplu normal. Mă mai aşteptam ca interiorul unei maşini cu hidrogen să fie mai complex, mai complicat, mai SF. Nu e cazul, şi la interior vorbim de un ix35 normal.
Aşa încât am fost destul de surprins să constat că Hyundai ix35 FCEV se conduce ca o maşină electrică normală. De fapt, nu ştiu de ce am rămas surprins, câtă vreme principiul de funcţionare este foarte simplu de înţeles: hidrogenul din rezervoare ajunge în sistemul fuel-cell, care produce energie electrică, aceasta fiind stocată în baterie, care, la rândul ei, alimentează motorul electric.
Prin urmare, îmi pare rău dacă am să vă dezamăgesc, dar Hyundai ix35 FCEV se conduce pur şi simplu ca orice altă maşină electrică, fără a te gratula cu senzaţii de navă spaţială din Star Trek. Ceea ce, în definitiv, este foarte bine, pentru că nu e nevoie să îţi schimbi stilul dacă eşti cât de cât obişnuit cu o maşină cu cutie automată.
La fel ca în cazul oricărei alte maşini electrice, pornirea este pur şi simplu super-silenţioasă (doar indicatorul verde „READY” te anunţă că maşina e pregătită de plecare). Apoi, acceleraţiile şi reprizele sunt mai bune decât te aştepţi de la un motor de 136 CP, dar maşina rămâne relativ lentă – una dintre explicaţii fiind eficienţa mai scăzută a bateriilor litiu-polimer faţă de cele litiu-ion, de pe maşinile electrice actuale.
E cazul să vorbim puţin de cutia de viteze automată şi cele două litere suplimentare, „E” şi „L”. „E”, după cum probabil v-aţi dat deja seama, provine de la „Economy”, în acest mod limitându-se puterea pusă la dispoziţie şoferului pentru a privilegia autonomia cât mai crescută. Este un mod recomandat în traficul urban aglomerat sau la rularea în regim de croazieră.
Dar, dacă se accelerează puternic (pentru o depăşire în forţă, de exemplu), computerul central va comanda motorului să-i asigure şoferului puterea maximă, maşina trecând automat din „E” în „D”-ul normal. „L” provine de la „Low” şi privilegiază obţinerea unui răspuns cât mai prompt la acceleraţii, dacă maşina este încărcată la maximum sau în urcările mai abrupte.
În rest… nimic special. Maşina are o direcţie normală, iar suspensia privilegiază confortul, per ansamblu Hyundai ix35 FCEV fiind un SUV plăcut de condus în utilizare cotidiană. De fapt, cel mai relaxant SUV pe care l-am condus până acum, în special datorită silenţiozităţii specifice maşinilor electrice.
Marele avantaj faţă de o maşină electrică normală ţine de autonomia mult mai bună: Hyundai ix35 FCEV anunţă o autonomie teoretică de circa 560 km, iar consumul mediu de hidrogen se cifrează la 0,97 litri/100 km, cel puţin în teorie. În plus, alimentarea rezervoarelor durează maximum 5 minute, în condiţiile în care scapi de dezavantajele inerente pompelor de benzină sau motorină (stropi, vapori, mirosuri, eventuale pete, etc).
În final, iată care sunt conlcuziile mele în urma acestui scurt test drive cu Hyundai ix35 FCEV