EXCLUSIV: primul contact cu noul Hyundai i30, cu motorul 1.6 CRDi
Modelul Hyundai i30 pe care l-am avut la dispoziţie era echipat cu noul propulsor diesel common-rail de 1,6 litri şi 128 CP, cuplat la o cutie de viteze manuală cu 6 trepte. Inginerii Hyundai laudă acest propulsor ca având cel mai bun raport putere/eficienţă din clasa lui, mai ales că emisiile de CO2 se cifrează sub bariera de 100 g/km. Promiţător, chiar dacă datele oficiale relativ la consum vor fi comunicate doar peste câteva luni, când maşina va fi lansată oficial pe piaţă.
Pentru moment, pot spune că realitatea confirmă aşteptările, câtă vreme suntem în plaja de turaţie 1.900-2.750 rpm, unde cuplul maxim atinge o valoare de 260 Nm. Valoare care îi asigură noului Hyundai i30 un sprint foarte bun şi reprize lăudabile, mai ales că timoneria cutiei manuale e suficient de precisă şi de scurtă pentru a permite un condus uşor sportiv.
Doar zgomotul motorului pare o idee cam prea prezent, dar explicaţia celor de la Hyundai a fost că acest neajuns va fi rezolvat în cazul modelelor de serie – maşina de test era, de fapt, un model de pre-serie, singurul exemplar, de altfel, care a primit undă verde pentru testele de presă de la Copenhaga.
Modelul de test mai avea o dotare surprinzătoare: direcţia FlexSteer, cu trei moduri de funcţionare, Comfort, Normal şi Sport. Primele două oferă un confort foarte ridicat la manevrarea volanului, deşi acest lucru se poate traduce şi printr-un feedback destul de slab. În modul Sport, agilitatea maşinii creşte suficient, conferindu-i lui i30 un caracter dinamic mai mult decât satisfăcător, chiar dacă sentimentul de direcţie artificială rămâne.
Suspensia noului Hyundai i30 reprezintă o bună surpriză, demonstrând un compromis destul de reuşit între stabilitate şi confort. Din păcate, în scurtul test-drive nu am avut ocazia să încercăm maşina pe mai multe tipuri de drumuri, dar prima impresie este una foarte bună, mai ales că zgomotele de lucru ale acesteia sunt bine filtrate. Noul i30 este, practic, o compactă confortabilă, dar şi sigură, graţie sistemelor ESP şi VSM (Vehicle Stability Management) standard.
Per total, Hyundai i30 a evoluat foarte mult la nivelul comportamentului dinamic, iar noul diesel de 1,6 litri şi 128 CP este, într-adevăr, un motor puternic, coreenii părând că emit pretenţii serioase de a intra fulminant pe podiumul clasei compacte. Cel mai important rămâne faptul că noul Hyundai i30 a scăpat de imaginea de „ieftin” şi poate primi calificativul de compactă adevărată.
Mai ales că deja lista de opţiuni s-a îmbogăţit considerabil – de exemplu, noul Hyundai i30 poate primi un acoperiş panoramic uriaş sau cameră pentru mersul înapoi. Însă preţurile şi echipările noului Hyundai i30 rămân necunoscute până în 2012, când va fi lansat oficial pe piaţa europeană.
Concluzia mea este că noul Hyundai i30 nu e doar o evoluţie de faţadă. Noua generaţie a compactei coreene şi-a învăţat temeinic lecţiile şi nu văd de ce şi-ar mai face probleme în competiţia cu rivalii europeni şi japonezi. Arată bine, are un interior reuşit, iar noul diesel e potent şi îi conferă maşinii un dinamism mai mult decât satisfăcător.
Cu o săptămână în urmă vă anunţam pe contul ProMotor de pe Facebook faptul că urmează să particip la primul test-drive cu o maşină de pre-serie (deci nu doar un concept) alimentată cu hidrogen, Hyundai ix35 FCEV. Însă primele impresii despre acest model ceva mai încolo.
Deocamdată, sunt sigur că vă interesează mult mai mult cum merge noua generaţie Hyundai i30 – deoarece oficialii Hyundai ne-au făcut plăcuta surpriză de a ne pune la dispoziţie, în exclusivitate, un astfel de model, echipat cu potentul propulsor diesel 1.6 CRDi de 128 CP.
De la început trebuie remarcat faptul că saltul faţă de actualul i30 este major, impresia fiind că vorbim de o cu totul altă familie de modele. Deşi noul i30 este, practic, versiunea hatchback a sedanului Hyundai Elantra, diferenţierea este clară şi chiar reuşită.
Maşina are un profil foarte dinamic, iar partea frontală, în ciuda multor rotunjimi şi linii curbe, degajă o puternică notă de agresivitate. Spatele exprimă destul de multă sportivitate, graţie stopurilor orizontale, care amintesc puţin de Alfa Romeo. Aş putea arăta cu degetul doar al treilea geam lateral, care termină cam brusc suprafaţa laterală vitrată – puţin în contradicţie cu impresia de fluiditate a stilului general.
Per total, maşina arată bine, are o puternică personalitate şi, încă un lucru care nu se observă din poze, pare foarte impozantă în peisajul cotidian – cu toate că are 4,3 metri lungime, cu doar 2 cm mai mult faţă de generaţia actuală. Lăţimea a fost păstrată, dar i30-ul nou e cu 1 cm mai puţin înalt, ceea ce explică în parte alura încordată a maşinii.
Interiorul noului Hyundai i30 este mult diferit faţă de al actualei generaţii, dar, deloc surprinzător, are multe în comun cu noul Hyundai Elantra. Deşi, din raţiuni de menţinere a costurilor cât mai scăzute, mi s-ar fi părut normală transpunerea designului interior de la Elantra la noul i30, coreenii au decis că trebuie făcută o departajare şi în cazul habitaclului.
Liniile generale ale bordului sunt cam aceleaşi pe orizontală, însă consola centrală aduce modificările cele mai importante: s-a renunţat la forma de clepsidră în favoarea unui stil mai convenţional. În partea superioară a acesteia tronează un display tactil intuitiv şi cu o grafică reuşită, iar sub acesta avem comenzile climatizării automate, cu butoane mari şi un afişaj lizibil.
La baza consolei avem parte de un spaţiu de depozitare curios de mare, în care intră o poşetă sau o borsetă, iar în spatele schimbătorului regăsim atât un buzunar mare pentru doze de băuturi, dar şi o cotieră încăpătoare. Trecând, totuşi, peste considerente legate de caracterul practic şi designul pretenţios, se remarcă o evoluţie majoră a materialelor interiorului, i30 anunţându-se un concurent redutabil pentru compactele europene şi japoneze.
În ciuda faptului că ampatamentul noului i30 are aceeaşi valoare cu a actualei generaţii (2.650 mm, în media clasei compacte), spaţiul pe banchetă se situează la cote bune, chiar şi în ce priveşte spaţiul pentru cap. De remarcat şi profilarea foarte bună a scaunelor, patru pasageri beneficiind de un confort foarte bun. Nici capacitatea de 378 litri a portbagajului nu dezamăgeşte, fiind cu 30 de litri mai mare decât la actualul i30.
Aşadar, din punct de vedere exterior şi interior, noul Hyundai i30 pot spune că merită note foarte bune. Să vedem, însă, cum se prezintă din punct de vedere dinamic.