BMW X6M – test in Austria
interiorul este îmbrăcat standard în piele, inclusiv feţele de uşi
şi tot bordul. În spatele volanului se găsesc două padele din
aluminiu pentru schimbarea manuală a treptelor. Evident ceasurile
de bord sunt inscripţionate şi ele M, vitezometrul este gradat până
la 300, iar turometrul până la 8.000, cu zona roşie de la
7.000.
În plus, în meniul iDrive se găseşte de acum un Torque Distribution
Monitor, care îţi arată ce roată primeşte mai mult cuplu. Nu ştiu
cine va lua ochii dintr-un viraj negociat cu 100 km/h pentru a se
uita la Torque Distribution Monitor, dar, mă rog… Vă sfătuiesc să
nu o faceţi mai ales dacă staţi în dreapta când şoferul scoate tot
ce poate din maşină. Răul de mare este nimic în comparaţie cu ce
veţi simţi în X6 M.
Pentru că maşina asta este animalică. Doar 4,7 secunde sunt
necesare pentru a atinge 100 km/h cu start de pe loc. Pardon, cu
Launch Control. Da, X6 M are aşa ceva şi pentru că motorul V8 de
4,4 litri biturbo, cu 555 CP şi 680 Nm, a fost cuplat unei
transmisii automate clasice cu şase rapoarte, poţi să pleci de la
câte semafoare vrei tu cu Launch Control, maşina îţi va permite
asta până ce uleiul din cutie se va încinge foarte mult. După
aproximativ jumătate de oră de linişte, vei putea să începi din nou
să umileşti lumea. Şi tot aşa.
Lângă schimbătorul de viteze există un mic buton EDC care
controlează suspensiile şi direcţia. Odată apăsat, amortizoarele şi
direcţia se întăresc. BMW nu a montat Direcţia Activă pe X6 M, ci
doar a schimbat setările direcţiei obişnuite de pe X6. Este ceva
mai grea, e drept, dar este foarte precisă şi oferă un feedback
foarte bun. Demultiplicarea este foarte scurtă şi avantajul e că nu
trebuie să te obişnuieşti cu timpii de răspuns atât de rapizi ai
Direcţiei Active.
Pe volan există un buton M care, odată apăsat, face acceleraţia
mult mai sensibilă şi deschide alte două evacuări. În mod normal,
evacuarea se face doar pe două din cele patru ţevi. Tot în momentul
activării M, pe head-up display apare un turometru color care te va
ajuta să schimbi treptele foarte sus din padelele din spatele
volanului.
Reprizele lui X6 M sunt înspăimântător de rapide. Sunetul său
aminteşte de cel al unei maşini de curse sau de cel al unui M3
accelerat puternic. Tracţiunea este impresionantă şi 160 km/h sunt
atinşi practic imediat. Pe şosea, maşina este atât de rapidă, încât
vei încinge frânele serios pentru a frâna suficient de mult ca să
fii sigur că reuşeşti să iei virajul următor.
Sistemul de tracţiune integrală xDrive mută în permanenţă cuplul
între roţile faţă şi cele din spate, iar dacă negociezi virajele
„ca la carte”, vei fi surprins de cât de uşor şi în acelaşi timp de
„cu forţă” ies cele 2,4 tone de X6 M din viraje. Puterea motorului
este uriaşă şi te scoate din orice situaţie. Pericolul apare când
intri greşit într-un viraj şi aceleaşi 2,4 tone subvirează extrem.
Dacă nu reacţionezi imediat, nici xDrive, nici 680 Nm nu te mai
scot din încurcătură.
Consumul este un subiect delicat. În mod de rulare liniştit, dar cu
acceleraţiile de rigoare din depăşiri, am reuşit o medie de 20
litri pentru 100 km parcurşi. Pe circuit, în regim de rulare în
forţă, consumul afişat pe computerul de bord e de 35 litri/100 km.
Dar, evident, consumul nu trebuie să fie unul dintre lucrurile la
care te gândeşti când cumperi maşina asta. Gândeşte-te doar că dai
banii pe primul M din istorie cu tracţiune integrală şi totodată pe
cel mai puternic M construit vreodată. Tehnica BMW şi know-how-ul M
din motorsport au reuşit să facă din X6 cel mai dinamic SUV
disponibil acum pe piaţă.
20 octombrie 2009, BMW M5 a împlinit 25 de ani. Închipuiţi-vă că
sunteţi pe vremea primului M5, aveţi un Ferrari şi, pe nişte viraje
din Alpi, încercaţi cu disperare să scăpaţi de BMW-ul Seria 5 care
vă pare lipit de spoilerul din spate.
O limuzină cu patru uşi capabilă să alerge un supercar? Sună foarte
ciudat pentru 1984 şi foarte mulţi critici şi jurnalişti ai
vremurilor de atunci au spus că cei de la BMW sunt nebuni dacă îşi
închipuie că o limuzină supersport poate avea vreodată
succes.
Suntem la 25 de ani de acel moment şi aproximativ 300.000 de oameni
au fost suficient de „nebuni” pentru a cheltui bani pe un M.
Oficialii BMW declară cu zâmbetul pe buze că nu ştiu cu siguranţă
câte dintre cele 300.000 de M-uri vândute de-a lungul timpului mai
sunt astăzi întregi.
Despre X5 şi X6 M oamenii vorbesc în 2009 cum se vorbea acum 25 de
ani despre M5. Însă super-SUV-urile lui BMW au norocul de a se
naşte în era în care aproape toţi concurenţii direcţi oferă deja
versiuni supersportive de peste 500 CP.
Primul val uriaş de critici împotriva ideii unui SUV supersportiv
de 500 CP a fost încasat de Cayenne şi încet-încet lumea a
îmbrăţişat ideea care a transformat o „nebunie germană” într-un
succes răsunător. Acum, în vremuri de criză, SUV-urile supersport
sunt privite cu gânduri de genul „Da, senzaţional, dar pe criza
asta cum să dau atâţia bani pe o maşină?!”.
Aşa gândesc acum cam toţi europenii. Şi totuşi oficialii BMW sunt
liniştiţi atunci când vorbesc despre viitorul primelor M-uri cu
tracţiune integrală şi al companiei. X5 şi X6 M sunt maşini care,
spun ei, se vor vinde în special în America, Orientul Mijlociu şi
China. Urmează apoi Rusia şi abia după aceea marile pieţe ale
Europei. Logic. Câteodată nu ai cum să nu-i iubeşti pe nemţi pentru
felul în care văd ei lucrurile.
M-am întrebat de foarte multe ori de ce nu au construit doar un X
cu indicativ M. Şi după ce am condus ambele maşini pe Salzburgring
vă spun sincer că, din punct de vedere dinamic, sunt absolut
identice. Cred că, din orgoliu, BMW şi-a spus că dacă cumva
întreabă cineva vreodată „Voi aveţi vreun SUV supersport în
ofertă?”, trebuie să poată răspunde „Nu. Avem două”.
Sincer, dacă vreţi un X cu indicativul M, trebuie să vă luaţi un X6
în faţa unui X5. Şi asta din simplul motiv că acesta arată mult mai
agresiv, mai dinamic, mai 500 CP, mai M. Şi diferenţa de preţ între
cele două modele este suportabilă, nu poţi spune că îţi iei X5
pentru că dai clar mai puţini bani pentru 555 CP.
În România, un X5 M costă 106.505 euro, iar un X6 M – 108.885 euro.
Doar 2.300 euro în plus faţă de un X5 şi poţi avea în garaj una
dintre cele mai spectaculoase maşini de pe planetă, acum cu 555
CP.
Modificările M la exterior sunt minime, dar eficiente. Un spoiler
decupat amplu în faţă, prize de aer laterale, pe aripi, copiate de
la M3, praguri profilate mai agresiv şi un nou spoiler în spate,
care evident include un difuzor de aer şi patru evacuări finale
cromate, dimensionate serios.
La interior, modificările M sunt minore. Se pot comanda scaune
sport cu sigla M embosată în tetiere şi vă sfătuiesc să le luaţi,
pentru că în maşina asta ai nevoie de susţinere laterală. Volanul
este ceva mai gros, iar pielea de pe el este cusută cu trei fire în
culorile M.