BMW X1 – test in premiera

Autor: Dan Vache 17 iul. 2009 Test in premiera

Poziţia de condus este destul de joasă, iar scaunele sunt preluate de la Seria 3. Comenzile sunt la îndemână şi ajută şi faptul că consola centrală este uşor orientată spre şofer. Revenind la poziţia şoferului la volan, aceasta este ceva mai înaltă decât într-un Seria 3, deşi momentan nu se ştie cu câţi centimetri exact. BMW numeşte această poziţionare a scaunului Light Command Position. Sună foarte SUV, ştiu.

Practic, X1 este foarte strâns legat de Seria 3. Are acelaşi ampatament ca un Seria 3, dar lungimea lui este mai mică decât cea a unei versiuni 3 break. Masa proprie a unui X1 va varia în funcţie de motorizare şi de echipamente în jurul a 1.500 kg. Garda la sol are o valoare între ceea ce oferă Tiguan şi X3, mai precis este mai mare cu 50 mm decât a unui Seria 3 şi cu 9 mm mai mică decât a unui X3.

BMW îşi caracterizează noul model ca fiind primul dintr-o nouă familie de modele X. Tehnic vorbind, este derivat din Seria 3 şi va fi un model de sine stătător, care nu îşi va împărţi partea tehnică cu SUV-ul MINI, aşa cum se zvonea la un moment dat.

Puntea faţă a noului X1 a fost preluată de la Seria 3 cu xDrive, iar puntea spate, deşi este bazată pe layout-ul aceluiaşi model, are cinci braţe şi setări modificate complet. Scopul a fost crearea unui tren de rulare care să facă maşina mai confortabilă ca un X3. Pentru suspensia spate au fost create împreună cu SACHS amortizoare cu o cursă de funcţionare mai lungă, care au permis montarea unor arcuri mai moi decât cele ale lui X3. Ţinuta de drum rămâne sportivă, dar confortul este sporit mult.

Sistemul de tracţiune integrală este identic celui de pe Seria 3, dar a fost setat diferit, scopul fiind ca maşina să fie mai puţin subviratoare decât X3 şi X5. Cuplul este transmis standard în procentaj de 40/60 faţă-spate, dar poate să ajungă la un raport 50/50 sau 20/80 când condiţiile de rulare sunt ideale pe şosea.

Standard, direcţia este servoasistată hydraulic, dar opţional va exista Servotronic – pentru cei care vor o manevrabilitate mai uşoară. La fel, tot opţional va fi oferită o suspensie sport, cu aceeaşi gardă la sol, dar mai tare.

Maşina pe care am testat-o era echipată cu anvelope Pirelli P7 Cinturato, ultimul model al constructorului italian, runflat, soluţie care se va regăsi în echiparea de serie a lui X1. Dimensiunea standard a jantelor va fi de 17 inci.

Trei motorizări vor fi disponibile pentru X1, cel puţin în primul an de model. 20d cu 177 CP va fi versiunea de bază şi va costa în standard în jur de 30.000 de euro. Dieselul biturbo cu 204 CP va fi şi el disponibil, ca şi o nouă versiune a motorului de trei litri pe benzină aspirat 28i cu Valvetronic şi Double Vanos, 258 CP şi 310 Nm. Vor exista standard transmisii manuale cu şase trepte şi automate tot cu şase rapoarte.
 

Păşesc sfios prin aeroport şi încerc să-mi găsesc singur drumul. Nu am lângă mine un grup de români, cum se întâmplă în mod normal la o lansare de acest gen. Acum sunt singur pentru că ocazia vizitei mele aici este una cu totul şi cu totul specială. Găsesc ieşirea şi sunt aşteptat de un steward îmbrăcat sport-BMW, tipic în spiritul mărcii.

Badge-ul pe care îl are atârnat la gât este şi el ciudat faţă de normalitate şi ilustrează o fotografie cu macadam, plus sigla mărcii şi inscripţia “BMW X-ITEMENT”. Doar eu ştiu pentru ce sunt aici, iar maşina pe care urmează să o conduc teoretic nu există încă.

Dar practic am condus-o. Noul BMW X1.Vorbim despre un eveniment foarte restrâns, extrem de exclusivist, la care au fost invitaţi doar 45 de jurnalişti de pe Planetă, un sneak-preview al maşinii care va fi lansată pentru presa internaţională abia în septembrie.

De obicei doar ţările cu cifre de vânzări foarte mari, pieţele cu adevărat importante primesc locuri la astfel de evenimente, dar foarte rar, pentru că nu mulţi constructori folosesc acest tip de comunicare – comunicarea produsului final pe ultima sută de metri a testelor, dar încă sub camuflaj lejer şi cu materiale nefinisate corespunzător la interior.

Deci ce naiba caut eu, un roman, la un astfel de eveniment!? Este simplu. Pentru că lumea s-a întors cu susul în jos de când constructorii au început să comercializeze SUV-uri, iar oamenii din Europa de Est să câştige bani frumoşi şi să-şi permită maşini mari şi strălucitoare.

Şi nemţeşti. În caz că nu ştiaţi, România este una dintre cele mai importante pieţe din zonă pentru X5 şi X6. X3 merge mai slab, dar are scuza vârstei. La fel, o altă statistică arată faptul că BMW-ul cel mai vândut în România este, de vreo doi ani, X5. Asta, plus interesul la fel de ridicat al clienţilor din ţările vecine nouă pentru modelele X a transformat Europa de Est, după spusele oficialilor prezenţi la eveniment, în targetul principal pentru noul X1.

Deşi rulează camuflată, maşina este finalizată complet din punct de vedere stilistic, iar tehnic în proporţie de 99%. Doar aceste ultime teste din lunile ce anticipează lansarea pe piaţă mai pot aduce foarte mici îmbunătăţiri la setări.

Interiorul este şi el gata, dar materialele nu sunt cele finale. Nu am avut voie să facem fotografii şi nici nu ne-au fost puse la dispoziţie imagini, pentru că se vede clar că inginerii mai au de lucru la detalii. Designul bordului este sobru, elegant şi inspirat de X5 şi X6.

Nu există gadgeturi sau soluţii de design noi, dar este plăcut modul în care displayul iDrive a fost integrat în bord deasupra consolei centrale. Aceasta are multe spaţii de depozitare şi un suport de pahar ascuns în cotieră, care poate fi demontat şi fixat lângă schimbător. Este o soluţie ingenioasă, practică şi arată bine.

Spaţiul interior este mare, deşi maşina e mai mică decât un X3. Pe locurile din spate există loc suficient şi la nivelul genunchilor, şi la cap. Pentru că maşina nu are o gardă la sol foarte mare, accesul şi coborâtul din ea este foarte-foarte facil. La fel, încărcarea bagajelor nu va fi deloc dificilă. Portbagajul are o formă regulată şi măsoară 420 de litri în standard.

Pagini: 1 2


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide