Încă de când deschizi portiera noului Opel Zafira Tourer eşti izbit de un aer foarte familiar, de sorginte Opel Astra. Indicatoarele, volanul multifuncţional, butoanele pentru sistemul audio sau climatizarea automată, toate provin de la compacta germanilor. Atâta doar că, fiind o maşină mai mare, planşa de bord e mai înaltă, deci integrarea comenzilor şi butoanelor este uşor diferită.
În partea superioară a consolei tronează un display generos, pe care e afişată atât harta plăcută a sistemului de navigaţie, dar şi imagini de la camera de filmat pentru mersul înapoi. Coborând privirea mai jos, intrăm într-un mic univers al multiplelor spaţii de depozitare. Cei de la Opel spun că sunt peste 30 de buzunare şi mici nişe – nu am avut răbdare să le caut pe toate!
Impresia generală pe care am avut-o, din punct de vedere al generozităţii spaţiilor de depozitare, a fost una foarte bună. Dacă aş avea o familie numeroasă, probabil marea problemă în concedii şi vacanţe ar fi pe unde şi-a pus ăla micul maşinuţele sau aia mică păpuşile sau nevasta chestiile de machiaj sau bunica lista de cumpărături şi proteza sau… înţelegeţi ideea.
De apreciat ideea inedită denumită FlexRail, o evoluţie a celei întâlnite pe Opel Meriva: între scaunele din faţă sunt două şine din aluminiu, pe care culisează cotiera, sub aceasta culisează un suport de pahare, iar dedesubt găsim un imens buzunar, pentru diverse lucruri mai mari. Care pot fi ascunde de ochii curioşilor – hmm… acolo ar putea intra chiar un cadou pentru aniversarea de x ani ai căsătoriei, cine ştie. Deh, tot felul de idei îmi dă Zafira Tourer!
Dar staţi să vedeţi de ce îmi place mai mult pe al doilea rând de scaune, care nu mai e format dintr-o banchetă, ci din trei scaune separate, bine profilate şi destul de late. Dacă stăm trei persoane adulte aici, lucrurile sunt normale pentru un monovolum, cu spaţiu decent. Însă, dacă spun „Lounge System”, lucrurile se schimbă radical.
Pe scurt: se rabate spătarul scaunului din mijloc, marginile spătarului se ridică şi formează o cotieră imensă, iar scaunele din laterale se pot da mult în spate, spre finalul cursei intrând puţin înspre interiorul maşinii. Rezultatul? M-am transformat din „familistul şofer” în „businessman pretenţios”. De ce? Pentru că spaţiul astfel creat pe scaunele laterale de pe rândul al doilea este pur şi simplu extra-generos.
Mai lipsesc doar frigiderul cu şampanie sau măsuţele de birou pentru ca Opel Zafira Tourer să devină o adevărată limuzină pentru transportul afaceriştilor sau demnitarilor. Iar, dacă scaunele ar fi profilate mai pretenţios, nu m-ar mai interesa nici un fel de Merceds-Benz S-Class sau BMW Seria 7 cu ampatament lung.
Practic, dacă designul mai dinamic al lui Zafira reprezintă sarea, acest „Lounge System” reprezintă piperul şi explică termenul suplimentar Tourer, care i-a fost adăugat acestei a treia generaţii. Iar, dacă maşina e echipată şi cu imensul acoperiş panoramic, orice călătorie promite să devină de la foarte plăcută în sus pe scaunele din al doilea rând, amenajate astfel.
Dar, vai, era să uit de cele două din al treilea rând. Care sunt acum mai primitoare decât înainte – doar dacă scaunele de pe al doilea rând sunt trase maxim înapoi, pe cele două scaune din spate încap numai doi copii. În rest, însă, dacă scaunele din al doilea rând sunt poziţionate mediu, chiar şi adulţii pot călători confortabil în spatele acestora. Accesul la al treilea rând, chiar dacă nu e îmbunătăţit considerabil, este mult peste ceea ce oferă monovolumele compacte concurente cu 7 locuri.
Nici portbagajul nu dezamăgeşte, în configuraţia cu 7 locuri cei 152 de litri fiind suficienţi pentru o ieşire în oraş sau la picnic. Dacă se rabat cele două locuri din spate, rămân disponibili 710 litri, iar cine vrea să transporte lucruri voluminoase, are la dispoziţie cam 1.800 de litri, în spatele locurilor şoferului şi pasagerului din dreapta.
Ah, să nu uit: cu Zafira se pot transporta şi biciclete, graţie sistemului opţional FlexFix. Însă, în cazul noului Zafira Tourer, FlexFix e upgradat, aşa încât poate primi până la 4 biciclete, cu o masă totală de 100 kg. Aviz amatorilor echipamentelor velo, care sunt sigur că sunt cei mai în măsură să aprecieze utilitatea şi uşurinţa de utilizare a noului sistem FlexFix.
A venit, însă, vremea să vedem cum merge noul Opel Zafira Tourer
Pe plan european, Opel Zafira are deja o puternică reputaţie, prima generaţie apărută în 1999 introducând apreciatul sistem Flex7, o idee inedită pentru segmentul monovolumelor compacte cu 7 locuri. Din punct de vedere al aspectului, era o maşină cu un puternic aer familist, care arbora o imagine de marcă preluată de la Astra G.
A doua Zafira, apărută în 2005, reprezenta o evoluţie majoră la nivelul interiorului şi al amenajării celor 7 scaune, dar, din punct de vedere al exteriorului, era mai mult o evoluţie mizând pe forme angulare. Totuşi, Zafira rămânea o maşină cu un puternic stil familist, neavând sare şi piper – decât dacă apelai la pachetul OPC.
De ce ar avea nevoie un familist de o maşină încăpătoare, dar care să arate foarte dinamic? Nu prea pot răspunde la această întrebare, ba chiar poate părea ciudat să combini două trăsături antagonice. Totuşi, designerii Opel au decis că a treia generaţie Opel Zafira avea nevoie un „ceva” care să o facă mult mai atractivă de la prima privire.
VEZI DATELE DIMENSIONALE ALE NOULUI OPEL ZAFIRA TOURER
Iar noul Opel Zafira Tourer pot spune că îşi îndeplineşte sarcina cu brio: „faţa” de inspiraţie Ampera face maşina să arate impunător şi în conferă parcă prea multă agresivitate faţă de ce se aşteaptă cunoscătorii fenomenului Zafira. Suprafaţa vitrată laterală este foarte generoasă, cu o formă care inspiră clar dinamism, caracteristică exprimată şi de stopurile orizontale.
Deşi personal nu sunt neapărat un adept al maşinilor familiste, recunosc faptul că noul Opel Zafira Tourer nu m-a lăsat deloc indiferent, aspectul maşinii zgândădindu-mi curiozitatea şi spiritul mai sportiv, în ciuda faptului că, până la urmă, e un monovolum de 4,66 metri lungime şi cu o înălţime de 1,7 metri.
Dar cum a evoluat Zafira Tourer la interior?