În cadrul testului internaţional de presă din Franţa, am avut la dispoziţie mai multe variante pentru Mercedes-Benz CLA. În primul rând, singurul diesel în momentul de faţă, CLA 220 CDI, după care am mai ”prins” versiunea de motorizare de top CLA 250, atât în varianta nomală, cât şi cu tracţiunea integrală 4Matic.
Din păcate, nu am apucat să-mi fac o idee despre varianta inferioară CLA 200, singura disponibilă şi cu o cutie manuală cu 6 trepte, restul versiunilor fiind echipate cu automata cu 7 trepte şi dublu ambreiaj 7G-DCT.
Mercedes-Benz CLA 220 CDI 7G-DCT
Aşa cum îi spune şi indicativul, dieselul common-rail are o cilindree de 2,2 litri, puterea maximă fiind de 170 CP. Ceea ce poate părea doar suficient, însă cuplul maxim rezolvă cu brio temerile, având o valoare maximă serioasă, de 350 Nm, obţinută la o turaţie foarte redusă, doar 1.400 rpm, şi fiind constant până la 3.400 rpm (adică turaţia de putere maximă).
Acest lucru se traduce într-o funcţionare fluentă, urcarea în ture fiind puternică, dar, din fericire, cutia schimbă foarte lin treptele, chiar şi în modul ”Sport” pasagerii nefiind gratulaţi cu şocuri nepăcute. Rezerva de putere se simte cam în toate situaţiile, ceea ce înseamnă reprize foarte bune, chiar şi la viteze mari, specifice autostrăzii.
Tot timpul maşina dă o puternică impresie de eleganţă în răspuns, grupul motopropulsor comportându-se foarte civilizat la apăsarea pedalei de acceleraţie. Singurul inconvenient: zgomotul dieselului, cam mare la turaţiile mici şi suficient de intruziv în rest. Şi la acceleraţii, zgomotul motorului îţi umbreşte puţin plăcerea, deşi mă aşteptam de la cilindreea mai mare să-i confere propulsorului mai mult rafinament auditiv.
Din fericire, motorul nu e într-atât de greu încât electronica lui CLA să facă eforturi mari pentru a ţine maşina în frâu pe viraje, buna echilibrare a maselor pe punţi ducând la un ruliu nu prea mare şi foarte uşor de controlat.
Şi am mai remarcat un lucru: CLA-ul 220 CDI este plăcut de manevrat în regim urban, datorită cutiei automate maşina mişcându-se uşor şi demonstrându-se agilă în aglomeraţie.
Mercedes-Benz CLA 250 şi CLA 250 4Matic
Contrar aşteptărilor, mai ales raportat la situaţia dieselului, indicativul ”250” nu semnifică un motor de 2,5 litri, ci un turbo de 2,0 litri. Care dezvoltă o putere maximă de 211 CP, în timp ce cuplul maxim are aceeaşi valoare ca la diesel, adică 350 Nm. Atâta doar că plaja în care acesta se obţine este mult mai mare, pornind de la numai 1.200 rpm.
Acest motor turbo i se potriveşte foarte bine lui CLA, demonstrându-se viguros şi dispus să împingă cu putere maşina la orice apăsare a pedalei de acceleraţie. Mai ales că, faţă de diesel, ambianţa sonoră este cu mult mai plăcută, iar acceleraţiile serioase fac maşina să sune cu adevărat sportiv.
Dacă în cazul dieselului este mult mai ok să laşi automata să-şi facă treaba de capul ei, la versiunea pe benzină chiar e plăcut să utilizezi padelele de pe volan pentru schimbarea treptelor. Timpii de schimbare sunt suficient de scurţi, iar în modul ”Sport” se simt micile şocuri la schimbare, care contribuie la atmosfera antrenantă.
Supleţea motorului este vizibilă mai ales când se retrogradează, fiind posibil să sari chiar şi trei trepte fără ca săritura acului turometrului să te sperie (”oare nu sar pistoanele prin capotă?!”). Practic, în kick-down şi retrogradând la momentul oportun o treaptă, poţi face depăşiri fulminante fără probleme, iar sunetul te avertizează clar când ai ajuns în zona limitatorului.
Am avut ocazia să conduc pe un scurt traseu şi varianta cu tracţiune integrală CLA 250 4Matic – ulterior, tracţiunea 4×4 va fi disponibilă şi pe versiunea diesel. Vorbim de un sistem lăudat ca fiind cu 25% mai uşor decât xDrive de la BMW şi quattro de la Audi.
În mod normal, ”trage” doar faţa, însă când condiţiile de aderenţă o cer, calculatorul comandă transmiterea foarte rapidă a cuplului la roţile spate printr-un angrenaj multi-disc electrohidraulic. Dacă e cazul, intervine şi ESP-ul, cu funcţia specială 4ETS (care frânează diferenţiat fiecare roată).
În practică, sistemul 4Matic contribuie în primul rând la capitolul securitate, ajutând la stabilizarea fără probleme a maşinii în cazul când se exagerează cu viteza în curbe, diminuând mult caracterul subvirator. Apoi, 4Matic ajută la eficientizarea demarajelor, lucru care se simte la rularea cu viteză în pantă.
Suspensie, direcţie şi frâne
Cea mai mare surpriză a fost suspensia sport, opţională. Dacă suspensia normală era de aşteptat să îi confere lui CLA un bun nivel de confort pe denivelări, în condiţiile unei stabilităţi bune, de la suspensia sport mă aşteptam la o rigiditate cam ca în genul lui A-Class.
Eroare, însă, deoarece modelul coupe cu 4 uşi are o suspensie sport mult mai bine setată decât în cazul hatchback-ului. Stabilitatea în curbe este foarte bună şi permite un tempo ridicat. În schimb, pe denivelări diferenţa de confort faţă de suspensia normală este curios de mică, suspensia sport înghiţind cu nonşalanţă chiar şi denivelările mai serioase.
Direcţia lui CLA este la cote bune ca precizie, dar în utilizare sportivă ar fi fost de preferat un feedback mai bun. Cei mai dinamici din fire ar putea acuza şi diametrul uşor cam mare, dar, în general, confortul volanului este în ton cu eleganţa maşinii.
Frânele sunt corect dimensionate, iar CLA-ul nu dă semne rapide de oboseală în utilizare intensă. În plus, maşina este stabilă pe traiectorie, neimpunându-se corecţii în volan la frânările bruşte.
Un alt aspect care merită menţionat este nivelul redus al zgomotelor la vânt. Faptul că inginerii germani laudă CLA-ul ca fiind cea mai aerodinamică maşină de serie în acest moment nu e deloc apă de ploaie. Turbulenţele aerodinamice se aud la viteze mari pe autostradă, dar CLA-ul le filtrează mult mai bine decât orice altă maşină, aşa încât acestea nu sunt deloc deranjante.
Cât costă noul Mercedes-Benz CLA, vedem PE ULTIMA PAGINĂ