Am condus revoluţionarul Chevrolet Volt
Să vedem care este realitatea. Am avut ocazia să conduc
modelul Volt chiar la el acasă în oraşul Detroit şi
împrejurimi. Alături de alţi jurnalişti din Europa de Est
şi America de Sud. Vizual, Volt-ul arată foarte bine. Deşi multe
din liniile pe care le afişează au fost date de cerinţele
aerodinamice, Volt-ul arătă futuristic mai ales în peisajul
autostrăzilor nord-americane dominate de tot felul de automobile
mari, patrăţoase şi urâte. Este un hatch-back comparabil în
dimensiuni cu un Chevrolet Cruze sau un Opel Astra Sedan. De fapt,
Volt este construit pe platforma Delta a grupului General Motors.
Este aceeaşi platformă folosită de Opel Astra şi Chevrolet Cruze.
Suspensia faţă este de tip MacPherson şi o bară de torsiune
semirigidă pentru puntea spate. Volt-ul mai foloseşte jante de
aliaj foarte uşoare şi pneuri cu rezistenţă redusă la înaintare
marca Goodyear.
Grupul de acumulatori are forma literei T, cântăreşte 197 kg şi
produce 16 kWh. Este amplasată În centru maşinii şi
beneficiază de încălzire şi răcire proprie. Motorul termic
se află În faţă sub capotă iar lângă el inginerii Chevrolet au
amplsat un complex modul electro-mecanic. Acest modul este compus
dintr-un motor electric, un alt motor electric ce are şi funcţia de
generator plus un complex sistem de roţi dinţate planetare. Puterea
este transmisă roţiilor din faţă.
De la zero la 100 km/h, Volt-ul este propulsat de un
singur motor electric. La viteze mai mari, ambele motoare
electrice lucrează în tandem livrând echivalentul a 150 CP şi 370
Nm. La viteze mari şi pentru a atinge viteza de top, motorul termic
poate acţiona direct roţile faţă. Acest lucru este justificat
deoarece cele două motoare electrice sunt doar 70% eficiente în
timp ce o legătură mecanică directă este 95% eficientă. Acest lucru
face din Volt un automobil hibrid deoarece motorul convenţional are
o legătură directă cu roţile motrice. Însă face acest lucru doar în
anumite condiţii la viteze foarte mari şi când bateria este complet
descărcată.
La drum, Volt-ul se conduce ca o maşină
normală. Este ciudată liniştea de la interior atunci când
rulăm doar cu ajutorul motorului electric însă acest lucru va
deveni un lucru normal. Ajutat doar de baterii şi motorul electric,
Volt rulează fără probleme la viteze de autostradă, iar cuplul
livrat de motorul electric este comparabil cu cel al unui propulsor
turbodiesel modern de doi litri. Maşina se simte un pic mai grea
decât un sedan compact cu motor pe benzină dar acest lucru nu este
deranjant. Este greu de spus cum se comportă Volt-ul pe viraje,
drumurile americane fiind în general doar linii drepte şi
intersecţii la 90 de grade. Pentru un ritm mai alert, există şi un
mod sport ce poate fi selectat prin intermediul unui buton de pe
bord iar pentru a recupera mai multă energie din frânări, levierul
cutiei de viteze are şi o poziţie L unde ridicarea
piciorului de pe acceleraţie va genera o frânare. După
epuizarea bateriei, motorul termic intervine, dar destul de
discret. Se aude doar sunetul motorului fără nici o intervenţie
asupra transmisiei.
Volanul este identic cu cel folosit de modelul Cruze şi
este, după părerea mea, o idee cam mare pentru această
maşină. Direcţia este un pic vagă în prima parte a cursei
volanului iar suspensia se dovedeşte destul de zgomotoasă la
trecerile peste asflat spart.
Mai dezamăgitor este spaţiul pentru pasagerii din spate. Nu este
foarte mult loc pentru genuchi, cei din spate având la dispoziţie
un spaţiu echivalent cu cel dintr-o Corsa, de exemplu. Se stă
destul de sus în spate, pasagerii mai înalţi de 1,80 având
probleme. În plus, luneta se prelungeşte până aproape de capul
pasageului din spate iar portbagajul nu are nici un element
despărţitor. Doar patru persoane pot călătorii la bordul Volt-ului,
în spate neexistând o banchetă şi două scaune individuale.
America. Frigurosul stat Michigan. O parcare subterană a
unui hotel din Detroit. Un şir de Chevrolet-uri Volt ne
aşteaptă tăcute în timp ce bateriile sunt încărcate cu ajutorul
prizelor de pe perete. M-am apropiat de una dinte maşini şi am
decuplat conectorul industrial. Deşi maşina are o cheie de contact
similară cu cele de la modelele Chevrolet, nu e nevoie de ea. Este
suficient doar să descui uşile şi să apeşi pe butonul albastru
iluminat amplasat pe consola centrală. Cheia poate să rămână în
buzunar. Două ecrane LCD se aprind foarte colorat şi fără nici un
sunet, Volt-ul este gata de plecare. Unul dintre display-uri mă
informează că am o autonomie de 41 de mile (aproximativ 60 km) doar
cu propulsie electrică. Suficient pentru prima parte a călătorie
noastre de 50 km. Pun levierul cutiei de viteze în poziţia D şi
însoţit doar de sunetul înfundat al motorului electric mă pun în
mişcare.
Nu este science-fiction, este deja realitate.
Chevrolet Volt este deja disponibil la vânzare iar primii clienţi
deja au primit maşinile comandate. Iar uzina General Motors de la
Hammtramck, Michigan asamblează zilnic noi exemplare. În America un
Volt costă 40.000 USD, dar sistemele de leasing fac mai simplă
achiziţia pentru cine vrea să conducă o felie din viitor.
Automobilele electrice îşi fac uşor loc în Statele Unite unde
legile anti-poluare sunt foarte stricte iar orice angajat are de
făcut zilnic o navetă de câteva zeci de mile. În plus
costul benzinei a crescut mult pentru gustul americanilor iar
spaţiile de parcare imense fac uşoară implementarea punctelor de
încărcare electrice. Chevrolet nu este primul constructor
ce propune un automobil propulsat de baterii dar a venit cu cea mai
ingenioasă soluţie propusă până acum.
Chevrolet insistă că Volt nu este un automobil hibrid ca Toyota
Prius sau Honda Insight. Ei numesc Volt-ul un automobil electric cu
autonomie extinsă. Este primul automobil electric care
promite să nu te lase pe marginea drumului când bateriile au fost
consumate. Şi poate face acest lucru pentru că nu se
bazează doar pe setul de acumulatori în formă de T amplasat în
centrul maşinii. Sub capotă avem şi un motor termic convenţional de
1,4 litri ce dezvoltă 83 CP. Acest motor este folosit doar pentru a
încărca bateriile prin intermediul unui generator atunci când
acestea s-au încărcat. Chevrolet marketează modelul Volt ca fiind
automobilul perfect pentru patru persoane ce au de făcut o navetă
zilnică de până la 60 km propulsat doar electric dar care poate să
plece fără griji în excursii mai lungi consumând doar foarte puţină
benzină.