Primele maşini produse din noul Boxster şi trimise la lansarea internaţională au fost toate versiuni S, singurele diferenţe dintre maşini fiind nivelul de echipare, culorile şi eventuala prezenţă a cutiei PDK. Din păcate maşina rezervată României a fost un S cu transmisie manuală. Nu vorbim despre noua transmisie cu şapte trepte de pe 911 pentru că aceasta este prea voluminoasă pentru a fi montată în Boxster.
Deşi este mai mare decât modelul precedent, Boxster rămâne o maşină foarte compactă şi este nevoie de inginerie genială pentru a rezolva problemele de spaţiu pentru componentele vitale. Motorul este amplasat central, exact sub soft-top şi nu poate fi văzut decât de dedesubt, dacă ridici maşina pe elevator. Deşi mulţi nu ştiu asta, Boxster este o bijuterie tehnologică cu multe probleme rezolvate genial de către ingineri. De exemplu, evacuarea. Ea este aproape lipită de motor şi a trebuit desenată astfel încât să ajute aerodinamic partea din spate a maşinii spre a se reuşi coeficientul aerodinamic de 0.30. Mai mult decât atât, partea finală a evacuării şi spoilerul sunt tratate termic special. Pentru că este atât de aproape de motor, evacuarea scoate gaze la o temperatură uriaşă pentru o maşină – 400 grade Celsius. O maşină cu motor faţă scoate gaze la o temperatură de doar 200 de grade… Şi pentru că tot vorbim despre lucruri fierbinţi – există opţional o evacuare sport care fie este activată individual fie la apăsarea lui Sport Plus. Doar dacă cineva a tras vreodată cu o mitralieră după tine poţi face o legătură corectă cu sunetul pe care îl auzi în spate când evacuarea sport este activată şi ridici piciorul din acceleraţie. Sunetul este înfricoşător şi nu l-am mai auzit la nicio maşină sport de sub 100.000 de euro... nici măcar la multe mai scumpe de atât. Cum este posibil? Simplu, Porsche are un sistem special care pulverizează benzină pe galeria de evacuare şi astfel este sunt produse detonaţiile venite parcă din Iad special să-ţi ucidă simţurile şi tu să fugi la bancă şi apoi la showroom şi să cumperi maşina. I-am întrebat pe ingineri de ce nu apar şi flăcări pe evacuare dacă tot îmi vine să sar din maşină de frică de fiecare dată când ridic piciorul din acceleraţie. Pentru că asta ar distruge catalizatorul – a venit imediat răspunsul german perfect.
Prizele de aer laterale de care spuneam mai devreme că sunt aproape ridicol de mari… forma urmează funcţia doar, ele sunt atât de mari deoarece în premieră pentru această generaţie ele funcţionează împreună. La generaţia veche una din ele aspira aer iar cealaltă era folosită pentru răcirea motorului. De acum însă, prin partea superioară ele aspiră aer iar prin cea inferioară răcesc motorul cu ajutorul unor ventilatoare speciale care se pornesc la nevoie…
Cu un centru de greutate foarte jos, o distribuţie a greutăţii pe punţi de 46/54 faţă/spate, roţi uriaşe şi suspensii cu program sport, Boxster S este o bestie fantastică. Ruliul este zero. Ţinuta de drum este neutră, acceleraţiile sunt fulminante, treptele le schimbi fără grijă la 7.800 rpm, pe zona roşie când acul turometrului începe să se zbată frenetic. Totul se întâmplă cu un fundal sonor FABULOS. Motorul boxer îţi urlă în creier direct, doar este la 30 de centimetri de corpul tău. Evacuarea este divină. Noul Boxster nu este la fel de confortabil şi plăcut la drum lung precum un 911 dar ca senzaţie puristă a conducerii unei maşini sport, în special datorită sunetului şi ţinutei de drum el este mai bun decât acesta. Nu aş spune asta dacă Boxster nu ar fi evoluat şi el către o maşină mai plăcută din punct de vedere al suspensiilor şi a manevrabilităţii. Comparativ cu generaţia precedentă noul Boxster S este mai rafinat, mai plăcut în trafic, mai confortabil şi mai uşor de controlat chiar şi echipat cu stupida transmisie manuală.
Toate acestea, împreună cu faptul că Boxster este cel mai accesibil Porsche din punct de vedere al preţului în versiunea de 2.7 litri şi cea mai accesibilă maşină de 4.8 secunde până la 100 a firmei în versiunea S PDK, duc la o singură concluzie. Boxster este mai bun decât 911 pentru cei care nu caută neapărat reţeta acestuia şi nu vor să se mintă că într-o zi chiar vor înghesui pe cineva pe semi-locurile din spate făcându-le astfel motiv de achiziţie. Pentru şoferul care caută senzaţiile pure şi tehnologia de ultimă oră, Boxster S este clar răspunsul perfect al gamei Porsche. După ce am condus un model din prima generaţie de acum mulţi ani, în afară de manevrabilitatea exemplară am găsit dezamăgitoare interiorul şi imaginea de maşină pentru fete cărora le este frică de un 911.
Oh, ce s-au schimbat lucrurile. Un Boxster S echipat cum trebuie este fabulos. El atinge 100 cu start de pe loc în 5 secunde cu cutia manuală iar plecarea de pe loc este perfectă pentru că maşina nu pierde aderenţa deloc. Asta înseamnă echilibrare perfectă a maselor pe punţi, motor central alegerea perfectă a roţilor şi aerodinamica. După 17.6 secunde Boxster S atinge 200 km/h şi se opreşte nelimitat la 279. Ca de obicei frânele sunt perfecte iar de data asta şi toate celelalte elemente de dinamică, lux, rafinament, ergonomie şi imagine ale lui Boxster sunt şi ele, perfecte. Astfel, cel mai accesibil Porsche a devenit acum cel mai pur model sport din gamă.