Alfa Romeo 147 & GT Q2 – test
Diferentialul autoblocant ar trebui sa fie un instrument nelipsit din “sertarul” producatorilor cu pretentii sportive. Prin el se optimizeaza transmiterea puterii propulsorului catre roti in situatiile de aderenta diferita intre rotile motoare sau la parcurgerea virajelor intr-o maniera hardcore. Transferul maselor, cauzat de forta centrifuga, face ca roata interioara sa transmita mai putin cuplu catre asfalt, rezultand o pierdere de aderenta si de timp. Masina pierde din deplasare si, in cazul automobilelor cu tractiune fata, duce la subvirare masiva.
Pentru a conduce noile variante Alfa, ne-am deplasat la Balocco (Italia), pe circuitul de teste oficial al Grupului FIAT. Un complex absolut de vis, cu portiuni foarte diferite, perfecte pentru a simula toate situatiile posibile si imposibile.
Indoctrinat de “propaganda” administrata la conferinta de presa, ma avant sa conduc cele doua masini, dar cumva fara noima, asteptand sa se-n, asteptand sa se-n,eala! Sunt all over the place… Deci sistemul Q2 functioneaza sau nu? Ei bine, da, dar ii va ajuta mai ales pe cei care “stiu”. Schimb tactica: incerc sa merg cat macerc sa merg cat maimita. Blana pana in ultimul moment, cand franez hotarat si, in secventa imediat urmatoare, incep sa negociez virajul ca la carte. Asta duce la o usoara supravirare, temperata magnific de diferential (care functioneaza si ca un ESP mecanic), in timp ce botul masinii se pozitioneaza de la sine pe apex, de unde JTDm-ul de 150 CP si 305 Nm “extrage” masina din viraj ca un magnet industrial. Chiar simti eficienta! Asta se intampla, in mod constant, timp de vreo trei ore nonstop, QED. Cine a zis ca oamenii corecti pierd intotdeauna?!