Prima impresie când am dat cu nasul de habitaclul lui Jeep Compass facelift a fost de lucru american. Adică plastice cu o finisare cam sub pretenţiile mele de european şi un stil, în general, mai spartan – ceea ce nu e rău, pentru că farmecul Jeep-urilor se bazează destul de mult pe impresia asta, de „mai simplu şi mai robust”.
Nivelul de echipare Limited te gratulează standard cu tapiţerie din piele, iar maşina era dotată şi cu opţiunea „Premium Pack”, care presupune un display tactil de 6,5″ care tronează în mijlocul consolei centrale. Şi totuşi, repet, atmosfera interioară nu denotă luxul la care te aştepţi când parcurgi lista de dotări.
În primul rând, volanul cu trei braţe are butucul rotund, iar indicatoarele de bord din spatele lui sunt clasice, impresia fiind că sunt într-un Jeep offroader de altă dată. Aşa încât nu luxul, ci siguranţa şi robusteţea primează. Apoi amenajarea comenzilor pe consola centrală şi aeratoarele rotunde contribuie la aceeaşi impresie, în timp ce „firida” de deasupra torpedoului exprimă şi ea un caracter mai spartan.
Dacă Jeep înseamnă simplitate şi eficienţă, interiorul lui Compass e reuşit. Dar asta la prima vedere, pentru că ulterior am descoperit că butoanele de volan nu sunt judicios pasate, meniul de pe displayul tactil e cam aglomerat, iar micile spaţii de depozitare care mărginesc schimbătorul… ei bine, nu le poţi folosi la nimic, se încadrează la categoria „spaţiu inutil”.
Peste toate, Compass te gratulează cu plastice valabile pentru domeniul maşinilor low-cost, iar pielea de pe volan şi schimbător nu e flatantă. Ce să mai spun de afişajele din bord, care arată preluate direct de pe calculatorul pe care l-a folosit Bill Gates în garaj, când era tânăr – pixelii ăia sunt de-a dreptul uriaşi…
Şi totuşi, americanii au făcut treabă bună prin alte părţi: pe tunelul central avem două suporturi de băuturi şi un buzunar adânc în cotieră (totuşi, din nou o chestie inutilă, „firida” de sub mânerul frânei de mână), iar sistemul multimedia culisează elegant dacă vrei să încarci CD-uri, mufa USB fiind plasată la vedere.
Apropo de audio: Compass vine cu ideea inedită a unei perechi de difuzoare încastrate în hayon. Când deschizi hayonul, acestea se pot coborî şi Compass devine maşina ideală pentru petreceri la grătar la munte, mai ales că are şi subwoofer. Nu comentez relativ la genul muzical care ar răcni din aceste difuzoare, dar sunt sigur că ar speria toate sălbăticiunile pe o rază de câţiva kilometri. Mă rog, cine vrea poate aplica pricipiul şi în parking la mall – va atrage atenţia tuturor.
Un alt lucru bun la Compass este spaţiul interior. Atât pe scaunele din faţă, cât şi pe banchetă spaţiu este berechet. Scaunele din faţă sunt cu adevărat confortabile, dar mi se pare ciudat că, deşi sunt electrice, reglarea spătarului se face tot manual. Oricum, şoferul are o poziţie foarte înaltă la volan şi estimez că şi obezii vor fi satisfăcuţi de cât spaţiu au la dispoziţie.
Pe banchetă pot sta teoretic trei persoane, e suficient de lată, iar spaţiul pentru genunchi şi cap e, cu adevărat, foarte generos. Din păcate, pasagerul din mijloc va fi incomodat prea mult de suportul de băuturi de pe tunelul central, aşa încât bancheta se pretează mai mult pentru doi adulţi. Confortul e asigurat de înclinarea variabilă a spătarului, dar, culmea, lipseşte cotiera centrală. Mai multă atenţie, you cowboys, la detaliile de ergonomie!
În privinţa portbgajului, acesta pare mai mare decât cei 328 de litri de pe hârtie – însă am realizat rapid că pasajele roţilor sunt de vină. Rabatarea spătarului fracţionat este facilă şi, astfel, spaţiul de transport creşte până la 1.270 litri, suficient de bine pentru un SUV compact. O notă bună şi pentru deschiderea uriaşă a hayonului – acum se explică forma simplistă a spatelui şi stopurilor.
Per ansamblu, interiorul lui Jeep Compass facelift este unul corect, dar are mici lacune la nivelul ergonomiei şi unele nu aşa de mici la nivelul calităţii materialelor şi asamblării. Însă, faţă de precedentul Compass, evoluţia pot spune că e majoră, mai ales la nivelul plasticelor.
Să vedem dacă vorbim de o evoluţie şi în ce priveşte dinamica maşinii – pe pagina următoare