Toyota RAV4 facelift
ultimul an, segmentul de offroadere compacte (non-premium) a stat
parcă pe loc. Foarte puţine noutăţi, cu şi mai puţine demne de luat
în considerare. Diversele modele – printre care şi Toyota Rav4,
care-şi păstrează în continuare un appeal considerabil faţă de
rivali – n-au avut încă nevoie de o schimbare de generaţie.
După ce-am condus versiunea cu facelift, am realizat că maşina era
aproape neschimbată din punctul de vedere al „pachetului total”.
Dar amintindu-ne puţin de prima generaţie Rav4, am identificat
câteva lucruri care bat puţin la ochi.
A debutat în 1996 şi era bazat pe platforma unei Corolla, fiind
disponibil cu patru şi două uşi. Nu existau propulsoare diesel şi
nici dotări precum navigaţie, display cu touch-screen sau pornire
keyless. Era un SUV simplu, eficient, modern şi, nu în ultimul
rând, potrivit tinerilor.
Au trecut mai bine de 13 ani de atunci, iar în prezent Rav4 este o
maşină total diferită, însă cu relativ aceleaşi puncte-forte:
design modern, dimensiuni compacte şi preţuri accesibile. Pentru
2009, există motoare şi transmisii noi, materiale de ultimă oră,
mai mult crom, elemente noi pentru consola centrală, un volan nou
şi semnalizatoare încorporate în oglinzile laterale.
În ciuda schimbărilor din cabină, senzaţia este aceeaşi ca înainte
– ceea ce nu este deloc rău, ţinând cont de faptul că toate
comenzile sunt amplasate ergonomic, poziţia la volan e reuşită, iar
materialele depăşesc standardul clasei.
Cel mai impresionant lucru la modelul condus era de departe
propulsorul 2.2 D-4D de 150 de cai-putere şi 340 Nm. Cifrele
oficiale nu spun prea multe, însă pe şosea motorul are nişte
reprize senzaţionale pentru un SUV compact. Performanţele se simt
cel mai bine atunci când maşina se află în curba de cuplu, unde
presiunea turbo de aproximativ 2.000 de bari îşi spune clar
cuvântul. Nota zece şi pentru transmisia manuală cu şase trepte.
Per total, Rav4 facelift este o maşină extrem de uşor de condus,
practic pe orice suprafaţă.
E suficient de mică în trafic pentru a te ajuta să te strecori
mult mai uşor decât cu, să zicem, un Santa Fe sau un Antara (modele
care, de altfel, aparţin aceluiaşi segment). Pe teren accidentat,
garda la sol face faţă multor obstacole, însă nu m-aş aventura cu
maşina prin locuri extrem de dificile, deoarece nu este un SUV
fullsize şi nici nu dispune de tehnologia unui Range, de integrala
unui Wrangler sau de suspensia unui Touareg.
Preţul de pornire pentru un Rav4 cu motorizarea de mai sus este de
28.100 de euro (taxe incluse), pentru care primeşti nivelul de
echipare Comfort, ce include oglinzi electrice, volan reglabil, aer
condiţionat manual, radio-CD MP3, geamuri electrice faţă-spate,
scaun reglabil pe înălţime şi foarte multe sisteme de
siguranţă.
Luând în considerare toate cele enumerate, nimeni n-ar putea spune
că acest SUV compact nu este un model extrem de matur. Aspect,
motorizări, calitate, preţ. Totul pare exact aşa cum trebuie pentru
o maşină care are 13 ani de istorie în spatele ei. Iar atâta timp
cât familia ta nu însumează mai mult de patru membri, totul ar
trebui să fie OK şi din punctul de vedere al spaţiului la drum
lung. Un şofer mai înalt nu lasă foarte mult loc pentru genunchii
pasagerului din spate, însă pentru mai mult confort există
întotdeauna opţiunea Land Cruiser sau, mai bine zis, o Toyota pe
gustul fiecăruia.