Toyota Prius – test în RO
toate că am avut de-a face cu un model hibrid, tot am fost
impresionat de consumul de combustibil. La un mers normal, în
traficul urban cu semafoare sincronizate din Stockholm, computerul
de bord nu a indicat mai mult de 4,8 litri/100 km, în timp ce
extraurban am atins şi 2,4 litri la sută, dar numai pe o porţiune
de câţiva kilometri, după care care am accelerat şi indicatorul a
urcat la 3,9 litri/100 km.
Dacă ar fi să compar valorile, acestea ar concura cu cele ale unui
model compact cu motor diesel de 1,6-1,8 litri. În plus, nu trebuie
uitat faptul că, indiferent de normele de poluare, emisiile unui
motor diesel, chiar dacă acesta eliberează mai puţin dioxid de
carbon, conţin alte gaze toxice.
De îndată ce iei loc în habitaclu, realizezi că totul aici este
gândit hi-tech, de la designul planşei de bord, la scaune.
Calitatea materialelor nu impresionează, dar nici nu dezamăgeşte.
Nici nu ar avea cum. Plasticele provin din materiale reciclate,
aşadar vorbim despre o maşină verde din toate punctele de
vedere.
Confortul pasagerilor se ridică la nivelul confortului oferit de
orice model de clasă medie, inclusiv în privinţa locurilor din
spate.Pe piaţa noastră, noul Prius va fi disponibil începând cu
trimestrul trei al acestui an, la un preţ de 25.500 de euro cu TVA
inclus.
Dacă-l încadrăm pe Prius în segmentul compact, preţul lui arată
relativ mare comparativ cu al unui model diesel care oferă un
consum similar. Pe de altă parte, cei de la Toyota încadrează
Prius-ul în segmentul mediu, alături de Avensis, aşa că preţul său
poate fi comparat cu cel al unei limuzine cu motor diesel de 2,0
litri.
Ca şi pe piaţa vest-europeană, peste 85% dintre clienţii de Prius
din România sunt persoane juridice.Pasul următor în cazul lui Prius
va fi lansarea unui model „plug-in” care să permită încărcarea
bateriilor de la priză, fapt ce nu va mai face necesară pornirea
motorului pe benzină.
la cea de-a treia generaţie, Prius are acum un nivel al emisiilor
de dioxid de carbon de 89 de grame pe kilometru – adică exact cât
un smart diesel, cu toate că modelul nipon este unul de clasă
medie, care concurează cu VW Passat, nu unul de segment mini.
Spre comparaţie, prima generaţie, lansată în Europa în 2000, avea
emisii de 120 de grame de dioxid de carbon per kilometru, iar cea
de-a doua, de 104. În plus, Prius rămâne în continuare singurul
full-hybrid (hibrid care poate rula doar pe baza motorului electric
mai mult de un kilometru la viteze de până la 50 km/h) de pe piaţă
cu un preţ de pornire mai mic de 30.000 de euro.
Celelalte se regăsesc în segmentul limuzinelor sau al SUV-urilor
premium şi au un preţ de cel puţin 40.000 de euro.La prima vedere,
nu ai cum să nu rămâi impresionat de cât de bine arată partea
frontală, în comparaţie cu a generaţiilor anterioare. Dacă înainte
puteai să spui că e urâtă, acum nu prea mai ai ce să-i reproşezi.
Ai putea să emiţi obiecţii doar asupra părţii spate, dar nici acolo
prea multe.
Modificările aduse la nivelul designului au condus la obţinerea
unui coeficient de aerodinamicitate de Cx 0,25, care automat se
traduce printr-un consum mai scăzut de combustibil. Cât de scăzut?
Cam de 2,4 litri/100 km. Pare ireal, dar cu răbdare (multă răbdare)
şi fără să te grăbeşti undeva el poate fi obţinut.
De cum iei loc la bordul lui Prius, ai impresia că te afli în
cockpitul unui bolid din anii 2030. Imediat vezi pe parbriz
afişajul heads-up-display (HUD), în care sunt afişate informaţii
despre viteza cu care rulează maşina, indicaţii ale sistemului de
navigaţie şi detalii legate de funcţionarea sistemului
hibrid.
Atunci când apeşi butonul „Power”, ai un sentiment foarte ciudat.
Tu ştii că maşina a pornit, cel puţin la nivel electric, dar
practic nu auzi nimic. Nu auzi nimic, nici măcar dacă te afli lângă
maşină.
Chiar şi atunci când pleci de pe loc, Prius-ul o face complet
electric.
Abia când depăşeşti 50 km/h sau rulezi pe o distanţă mai mare de
doi kilometri intervine propulsorul pe benzină de 1,8 litri şi 100
CP în ciclu Atkinson. Nu trebuie trecut cu vederea faptul că
motorul electric dispune de 82 CP şi 207 Nm, valori mai mult decât
rezonabile pentru a pune el singur maşina în mişcare. Tot ce îi
lipseşte acum este un set de baterii care să-i confere o autonomie
de măcar 100 km în modul full-electric.