Toyota Land Cruiser V8
S-a născut în 1941, din ambiţia domnului Kiichiro Toyoda, a impresionat armata americană prin performanţele oferite la acea vreme (1950), dar nu a fost ales de aceasta probabil din cauza originii sale “nesănătoase” (pentru detalii, a se viziona filmul “Pearl Harbor”). Puţin ofticat de nereuşită, Mr. Toyoda şi-a trimis odrasla să escaladeze muntele Fuji, iar aceasta a ajuns pînă la 2.390 de metri altitudine.
La început s-a numit BJ, dar în 1954 a primit numele pe care îl poartă şi astăzi – Toyota Land Cruiser. În 1955 a devenit primul 4×4 de pe glob care avea în dotarea-standard aer condiţionat. Din 1956 a început să fie exportat în întreaga lume, iar în 1957 armata americană l-a chemat iarăşi la audieri.
Gura lumii spune că s-ar fi dovedit cel mai tare din parcare, dar nu a fost ales nici de această dată ca maşină a armatei… Deja americanii învăţaseră poezia cu “sîntem cei mai tari de pe Terra… nimeni nu-i în stare să construiască ceva mai bun decît noi.”
De atunci a continuat fără întreruperi să aşeze cărămizi la temelia renumelui de care se bucură astăzi. ProMotor s-a dus pînă în Insulele Canare, mai exact pe Fuerteventura, pentru a face cunoştinţă cu ultimul model al seriei, Land Cruiser V8. Am avut la dispoziţie o insulă lungă de 100 km şi lată de 31 km pentru a afla dacă acest ultim vlăstar Toyota face cinste familiei Land Cruiser.
Pentru asta, am folosit aproape întreaga suprafaţă de 1.660 km pătraţi de asfalt, nisip şi rocă vulcanică. Nu ne-am aventurat în schimb cu maşina în ocean, deşi unii colegi din presa europeană au făcut-o. Au dorit o sesiune foto ceva mai spectaculoasă, aşa că au băgat Land Cruiser-ul la apă, iar aceasta, în 5 minute, i-a “gratulat” cu valuri de 2-3 metri.
La prima vedere
Nu ar fi multe de spus, o evoluţie firească a liniei seriei 100, care s-a metamorfozat acum în V8. Nu este o linie spectaculoasă a caroseriei, nici nu are cum cînd vine vorba de a încerca să transformi o “cărămidă” în Mister Univers. Cu toate acestea, bucata brută de metal care se numeşte Land Cruiser V8 are o frumuseţe a ei, una care nu este dată de linii discrete şi subtile, ci de modul în care se compun volumele ce o formează.
Maşina a crescut uşor în dimensiuni, dar acest lucru este mascat discret printr-o uşoară supradimensionare, în partea frontală, a grilei radiatorului şi a grupurilor optice. Linia laterală este “spartă” acum de bosajele faţă/spate ale caroseriei, pentru a se face loc roţilor celor două punţi. Nu mai avem o linie laterală seacă, amintind de cea a unui autobuz sau a unei semiremorci carosate de cap tractor.