Noua Toyota iQ – să precizăm că este o maşină complet nouă, nu o reinterpretare a unui model mai vechi – are mai puţin de 3 metri lungime şi este, potrivit declaraţiilor producătorului, cea mai mică maşină pentru 4 persoane. Mică pe dinafară, mare pe dinăuntru, cum spune sloganul unui alt producător auto, mesaj care însă exprimă perfect trendul în zona automobilelor de mici dimensiuni.
Cum s-ar zice, minorele cu patru roţi au ambiţia de a fi atrăgătoare şi pentru bărbaţi, nu doar pentru femei. Dacă fetele vor fi sensibilizate de lookul şi dimensiunile simpaticului Pokemon, băieţii nu vor rămâne indiferenţi la performanţele sale – şi-apoi, să fim serioşi, ştiu destui băieţi pasionaţi de desenele manga…
Lăsând la o parte publicul-ţintă şi înfăţişarea, rămâne totuşi în picioare întrebarea cum încap în iQ 4 pasageri? O fi vorba de 4 japonezi mai mici, mi-am zis. Am fost însă plăcut surprinsă să aflu că iQ înseamnă mai mult decât "fun & games" şi că spiritul practic şi iscusinţa inginerilor de la Toyota fac ca trei pasageri de 1,70 metri înălţime să poată sta perfect confortabil alături de o a patra persoană, nu chiar atât de înaltă.
Cum s-a ajuns la aceste performanţe?
Vă dau doar două exemple: scaunele au cu 4 cm mai puţin în grosime, fără să piardă cu nimic din confort, iar bordul este construit asimetric, lucru ce îi permite celui care ocupă locul din dreapta şoferului să înainteze cu scaunul, lăsându-i astfel mai mult spaţiu pasagerului din spate.
Am făcut un test-drive cu iQ la Milano, unde am avut ocazia să comparăm un model diesel dotat cu propulsorul de 1,4 litri şi 90 CP cu unul cu motor pe benzină de un litru ce dezvoltă 68 CP. Acesta din urmă poate fi asociat şi cu o cutie de viteze automată CVT. iQ se ţine bine pe autostradă, chiar şi la 150 km/h. La bordul lui, te simţi în siguranţă (are nu mai puţin de 9 airbaguri în standard), la fel ca într-o maşină de clasă medie: este stabilă şi confortabilă, iar zgomotele la rulare sunt nesemnificative.
În oraş, pe străduţele înguste, cu maşini parcate şi pe o parte, şi pe alta, e ca peştele în apă: se strecoară pe unde nici nu-ţi imaginezi, ca să nu mai spun că o poţi parca perpendicular pe bordură. iQ este o maşină modernă, urbană şi fidelă trendului eco – tendinţă de amploare planetară azi, Doamne ajută! –, trend vizibil inclusiv în liniile organice ale maşinii. Interiorul este un amestec izbutit de texturi mate şi lucioase, toate comenzile fiind uşor accesibile.
Bordul are un aspect cochet, dar cu toate acestea Toyota iQ se declară un automobil unisex care acordă ceva mai mare atenţie detaliilor. Ce mi se pare foarte important pentru o maşină atât de mică este faptul că e foarte bine compartimentată – într-un spaţiu de mici dimensiuni, ai la dispoziţie tot ce îţi trebuie.
Micul pikaciu este, aşadar, o maşină care face diferenţa dintre deşteptăciune şi inteligenţă. În plus, e perfectă pentru cei care se confruntă zilnic cu traficul inuman din Bucureşti: aglomeraţie, lipsa locurilor de parcare, nervozitatea celorlalţi şoferi. E mică, încăpătoare, răspunde prompt la comenzi şi are un sistem audio performant, o companie plăcută când aşteptarea la vreun semafor se prelungeşte.