În acest scurt test, organizat de Citroen România cu ocazia
lansării de presă a
noului Citroen C4, am avut „pe mână” una dintre versiunile care
preconizez că va fi cea mai vândută la noi (deşi precedenta
generaţie s-a vândut foarte bine cu motorul de bază pe
benzină).
Prin urmare, vorbim de Citroen C4 1,6 HDI 110 CP. Un
motor diesel common-rail care are deja nişte ani de experienţă în
spate, fiind dezvoltat împreună cu Ford acum mai bine de
10 ani. În prezent, upgrade-urile pe care le-a primit se reflectă,
în primul rând, în caracterul său, fiind suficient de silenţios
pentru un diesel şi având un răspuns gradual.
La ralanti, datorită şi bunei insonorizări fonice, cei 110 CP
torc agreabil şi liniştit, apăsarea pe pedala de
acceleraţie nefiind de natură să te scoată din starea de calm
indusă la început. Puterea maximă de 110 CP este obţinută
la un regim maxim de 3.600 rpm, adică mai jos decât majoritatea
dieselurilor similare de la concurenţă.
De asemenea, cuplul motor maxim are o valoare foarte bună, de
270 Nm, fiind obţinut între 1.750 şi 2.000 rpm. În realitate, mai
aproape de 2.000 rpm, unde am remarcat că inginerii au
lucrat mult la capitolul „bune maniere”, deoarece, la acest prag,
nu se mai simte acea explozie de putere, uneori
dezagreabilă.
Pur şi simplu, motorul are un răspuns constant şi foarte plăcut
în condusul normal. Dacă vrei un tempo mai sportiv, nu te va
dezamăgi. Prea tare. Cu alte cuvinte, este capabil de
reprize în forţă, ajutându-te în depăşirile rapide, însă nu la un
nivel foarte sportiv. Personal, nu pot spune că mă
deranjează acest lucru, C4 inspirându-mi calm.
Oricum, nota de sportivitate nu este ajutată de volanul
cu un diametru cam mare, asistarea electrică însemnând un feedback
mai puţin direct. Nici timoneria schimbătorului cutiei de
viteze cu 6 trepte nu este un exemplu de exactitate, preferând o
manevrare mai lentă. Cu alte cuvinte, Citroen C4 1.6 HDI 100 CP nu
vrea să te provoace, fiind de preferat să fie condus într-un stil
normal, fără a exagera.
Scaunele faţă sunt profilate foarte bine pentru un traseu
virajat, fiind şi destul de tari (din nou, în spirit german). Cu
toate acestea, am descoperit că sunt departe de a deveni
inconfortabile, graţie unei suspensii cu un foarte bun compromis
între rigiditate şi confort, cu accent pe al doilea
criteriu.
Confortul suspensiilor este unul foarte bun, mai ales în
condiţiile denivelărilor autohtone – nu îmi face nici o plăcere să
recunosc faptul că am dat în câteva gropi serioase, care, în cazul
altor modele de clasă compactă, ar fi însemnat zdruncinături mari,
dacă nu chiar afectarea băii de ulei. În cazul lui C4, însă, vorbim
de un zgomot înfundat şi de o clătinare lentă a caroseriei,
pasagerii fiind foarte bine izolaţi de adevărata gravitate
a situaţiei.
Aş fi crezut că ruliul va fi destul de mare, dat fiind confortul
bun, însă inginerii francezi şi-au făcut temeinic temele. Departe
de mine gândul că Ford Focus ar fi detronat la capitolul tren de
rulare, dar C4 este clar peste media clasei în privinţa
eficacităţii pe drumurile virajate. Interesant sistemul
ESP, a cărui intervenţie nu este bruscă, ci graduală – spre
deosebire de sistemul de frânare, care nu are chiar un dozaj
perfect (în prima jumătate a cursei pedalei are un răspuns slab,
iar apoi frânarea e mai promptă decât te-ai aştepta).
Revenind la trenul de rulare, caracterul subvirator iese
în evidenţă doar când limitele bunului simţ sunt încălcate
flagrant, în rest înscrierea pe traiectorie nepunând
probleme mari în virajele luate în viteză. Maşina se dovedeşte
suficient de echilibrată, doar feedback-ul direcţiei fiind relativ
insuficient.
În concluzie, Citroen C4 nu se adresează celor nervoşi
din fire, dar face faţă cerinţelor acestora fără probleme.
Se dovedeşte mai potrivită ca maşină de zi cu zi şi, mai ales,
foarte confortabilă şi silenţioasă, iar la drumuri lungi
disconfortul cauzat de turbulenţele aerodinamice e mai mic decât la
mulţi alţi concurenţi.
Personal, consider această versiune 1,6 HDi pur şi
simplu echilibrată, cu un accent important pus pe confort,
dar fără concesii mari în privinţa dinamismului. De criticat ar fi,
cu adevărat, doar luneta spate prea mică, acest lucru afectând
vizibilitatea în trafic urban. În rest, însă, Citroen C4 =
agreabil.
Să vedem
ce preţuri şi echipări propune noul Citroen
C4.