Test special: Adio BMW Seria 3 E90!
O lună sau chiar puţin mai mult alături de 318d nu trebuie privit ca un test ProMotor serios. Au fost doar nişte săptămâni petrecute lejer alături de această maşină de super-succes pentru BMW, un fel de încălzire pentru noul 3.
Chiar dacă cei care au urmărit pagina noastră oficială de facebook au fost ţinuţi la curent cu upload-uri de fotografii din peripeţiile petrecute alături de aproape-vechiul-Seria 3, în acest articol vă prezint toate fotografiile suprinse în această relaţie de o lună. Plus ultimele impresii de la volanul lui E90. Construit ca entry-level diesel pentru E90, acest 318d costa de nou, în echipare standard, 32.984 euro cu TVA, preţ (aproximativ) la care îl puteţi găsi acum la BMW Premium Selection dar ca maşină rulată. Despre ce înseamnă BMW Premium Selection pentru E90 voi reveni în capitolul următor.
La cei 32.984 euro, pentru această maşină au fost adăugate opţionale de 9.865 euro, dotări care au inclus Pachetul Edition M Sport (vine cu un număr uriaş de dotări extra pentru doar 6.843 euro), radio BMW Professional, pachet compartiment de depozitare, pachet pentru fumători, covoraşe din velur, direcţie Servotronic şi transmisia automată în şase rapoarte Steptronic. Unii ar putea spune că aceste dotări sunt prea neînsemnate pentru a fi cheltuit 42.849 euro pentru o maşină nouă. Însă dacă priveşti maşina prin prisma unei achiziţii premium dintr-un segment scump şi nu eşti pretenţios ca în aceşti bani să ai şi dotări de lux, preţul este corect. Desigur, prima reacţie pe care o ai când urci într-un BMW construit în ultimul deceniu şi de pe care lipseşte centrala iDrive, este să comentezi negativ.
Chiar dacă personal sunt de-acord că de pe un BMW această opţională nu trebuie să lipsească, mai mult trebuie cumpărată în versiunea de top, fiind la fel de vitală pentru revânzare ca o cutie automată sau farurile bi-xenon şi mult-iubita climă, am învăţat că poţi trăi liniştit fără ea. Asta deoarece E90 a fost o maşină care impresiona (şi încă o face în faţa unor modele din segmentul său!) prin alte detalii. Începând cu pachetul M şi toate bunătăţile sale, continuând cu finisarea plastic dar foarte solidă a interiorului, poziţia de conducere perfectă şi terminând cu modul incomparabil şi unic în care maşina asta se mişcă şi se controlează, E90 te face să uiţi de dotările de lux sau de exclusivism.
Tentaţia de a râde de un 318d şi de a căuta soluţii pentru a avea un indicativ mai mare pe capacul portbagajului a fost mereu o problemă pentru fanii acestui model. Unii au cumpărat sigle mai impunătoare, alţii au cotizat spre divizia M dar doar pentru logo, unii mai cu dare de mână au făcut un chip-tuning dar cei cu capul pe umeri au acceptat faptul că diferenţa dintre 18 şi 20d a fost mereu foarte mică şi sesizabilă doar în reprizele de peste 120 km/h. Cu 143 CP şi 340 Nm, 318d AT a fost o maşină superbă. Chiar dacă acum este depăşită stilistic (mai ales la interior) şi îi lipsesc dotări necesare pentru o luptă cot-la-cot în segmentul mediu premium, felul în care te face să te simţi la volan cred că va continua să fie o referinţă pentru constructorii care au început să emită pretenţii pentru aderarea la această clasă. Consumul mediu anunţat de BMW pentru 318d, 5.4 litri pentru 100 km parcurşi, nu este o minciună, dimpotrivă, poţi obţine o cifră mai bună decât aceasta dacă te ajută şi drumul şi condiţiile meteo.
Este drept că un consum urban de 6.9 eu unul nu am reuşit dar 7.5 – 8 este o medie de care se poate bucura oricine. Asta în condiţiile în care ţinuta de drum a lui E90 a fost mereu sportivă iar direcţia cutia şi motorul au fost setate parcă special pentru momentele în care plictisit de trafic vei găsi un drum virajat unde să experimentezi o plăcere a conduslui remarcabilă. E90 a fost dinamic, foarte manevrabil, precis şi rapid. Iar versiunea 318d şi foarte economică. Ca o caracteristică definitorie pentru această generaţie, nu ştiu cum, dar dintre toate maşinile cu suspensii şi caracter orientat spre performanţă şi sport, E90 nu a avut niciodată ruliu deranjant pe viraje şi nici nu ţi-a rupt rinichii pe drumurile româneşti. Iar amortizările şi tot ce se întâmpla sub roti a avut un filtru acustic perfect, datorat unei antifonări ireproşabilă.
Nu vreau să sugerez că trebuie să ne pară rău de dispariţia lui E90. Vreau doar să îl aplaudaţi pentru că asistăm la retragerea din existenţă a unui atlet auto desăvârşit. Este, dacă vreţi, retragerea din segmentul mediu premium a lui Ronaldo Luís Nazário de Lima, a adevăratului şi unicului Ronaldo. Însă la fel precum acesta, E90 trebuia să fie înlocuit pentru că la data de 14.02.2012 el este pentru segmentul actual prea zgomotos, greu, lipsit de viteza zilelor noastre dar şi de tehnologia pe care o folosim astăzi.
Aplauzele le merită pentru că în ciuda acestor probleme datorate vârstei, el tot poate face minuni pe asfalt. Şi special pentru nostalgici, Slava Domnului există locuri de unde poţi cumpăra un Ronaldo Luís Nazário de Lima E90 fără să-ţi fie frică de un istoric sumbru al maşinii pe care ai pus ochii. BMW oferă maşini rulate prin BPS, iată ce înseamnă asta în pagina următoare.