Economie şi emisii
Aici, marea majoritate a şoferilor este preocupată de consum, dar foarte curînd cred că veţi deveni interesaţi şi de cîte grame de dioxid de carbon emite maşina dumneavoastră pe kilometru. De ce? Pentru că totul se va resimţi în impozitul anual.
Producătorul anunţă pentru BlueMotion Variant un consum mediu de 5,2 litri. Personal, tind să-l cred, atîta vreme cît am reuşit să obţin un consum de 5,5 litri în Bucureşti. Am urmat îndeaproape indicaţiile computerului de bord vis-a-vis de treapta optimă în care trebuia să rulez. Interesant este faptul că, pe bord, treapta este indicată abia după eliberarea completă a pedalei de ambreiaj. De obicei, electronica recomandă schimbarea treptei de viteză, adică urcarea în treaptă, începînd de pe la 2.200 rpm. Cel puţin aşa am observat eu în timpul testului. Interesant este că nu poţi păcăli electronica prin accelerări mai puternice, pentru a ajunge mai repede la turaţie.
Pînă nu se rulează cu o viteză adecvată, ca să i se permită propulsorului un regim cît mai relaxat, schimbarea de treaptă nu este recomandată. Uneori, veţi descoperi în astfel de situaţii că electronica sugerează o retrogradare. O funcţie interesantă care, pe lîngă contribuţia sa la un consum de excepţie, poate avea şi un rol educativ pentru acei şoferi care uită să mai schimbe vitezele sau merg subturat, din dorinţa de a face economie. În cazul unui rulaj normal, adaptîndu-mă traficului din Capitală, am obţinut un consum de 7 litri, care a culminat cu 10 litri la un stil agresiv-sportiv.
VW susţine că pot fi parcurşi 1.350 km cu un plin, ceea ce, la o medie de 15.000 km parcurşi într-un an, conduce la 11 plinuri, adică la mai puţin de un rezervor consumat pe lună. Sună destul de bine pentru o maşină care oferă încă performanţe mai mult decît decente şi un spaţiu de invidiat. În ceea ce priveşte emisiile, Passat Variant BlueMotion trimite în atmosferă cu 19 gr/km mai puţin dioxid de carbon decît un model similar cu acelaşi propulsor.
Nici din punct de vedere dinamic nu dezamăgeşte maşina, singurul neajuns care i-ar putea fi reproşat fiind ruliul lateral cam mare pe viraje, dar firesc pentru un vehicul din acest segment. Garda la sol ceva mai mică, asociată cu ampatamentul, obligă la mai multă atenţie pe drumurile din România. Din păcate, cu o floare nu se face primăvară. Un punct de vedere ceva mai radical ar suna cam aşa: VW ar trebui să comercializeze numai versiuni BlueMotion. Dar este o utopie.
Un produs care nu revoluţionează nimic şi pe nimeni, dar care demonstrează cît de utili pot fi paşii mici.
Fişă tehnică
Preţ de bază DDP: 23.055 euro
Preţ model testat DDP: 23.055 euro
Motor: 1.896 cmc L4 turbo-diesel
[email protected]
[email protected]
Transmisie: faţă, man. 5 trepte
Dimensiuni: 4.77/1.82/1.51
Ampatament: 2.70
Portbagaj: 603/1.731
Rezervor: 70
Pneuri: 205/55R16
Performanţe: vit. max. 190 km/h
acc. 0-100km/h în 12.4 sec
Consum: 6.8/4.4/5.2