Test în România cu Renault ZOE, cea mai vândută maşină electrică din Europa – GALERIE FOTO

Autor: ProMotor 11 apr. 2016 Test drive

 


Renault ZOE, în forma actuală, a fost prezentată la Salonul Auto de la Geneva din 2012. Livrările au început câteva luni mai târziu în Franţa, extizându-se apoi în alte ţări din Europa.

Din 2013, modelul ZOE domină vânzările de maşini electrice în Franţa, iar anul trecut a fost cea mai vândută maşină electrică din Europa. Vânzările la nivel global au depăşit 39.000 de unităţi în decembrie 2015, propulsând ZOE în top 10 cele mai bine vândute maşini electrice din toate timpurile.

Am testat şi noi Renault Zoe, pentru a vedea ce însemnă conduci o maşină electrică în Bucureşti.

Doar pentru că o maşină este electrică şi pare blândă, nu înseamnă că este lentă

O concepţie eronată pe care o împărtăşesc mulţi este că maşinile electrice sunt lente. Din cauza asta o să te trezeşti că mulţi încearcă să intre de pe străduţe fără prioritate în faţa ta sau să te depăşească rapid înainte de vreo intersecţie. Mergând cu Zoe, am întâlnit asta în fiecare zi petrecută al bordul ei. Într-un fel, îi poţi înţelege, e vorba de lipstă de informare. Mulţi nu ştiu mare lucru despre maşinile electrice. La cât de redusă este rata de penetrare a maşinilor electrice pe piaţa din România, o maşină electrică este încă de domeniul SF pentru mulţi.

Elon Musk a spus, referindu-se la compania Tesla, că ei nu fac maşini lente. Renault Zoe nu e Tesla, însă nici despre ea nu se poate spune niciodată că este o maşină lentă. Zoe are nevoie 4 secunde de la 0-50km/oră, iar startul de pe prima poziţie la semafor îţi va aparţine în majoritatea cazurilor. Unul dintre avantajele maşinilor electrice este că ele beneficiază instant e tot cuplul disponibil, spre deosebire de o maşină obişnuită care trebuie să atingă anumite turaţii.

Zgomotul la accelerare este parcă dintr-un film SF şi atât de liniştilor încât nici prin cap nu-ţi trece că tocmai ai plecat cel mai rapid de la semafor. La decelerare, când intri deja în modul de recuperare a energiei, se aşterne în habitaclu un zumzet care scade treptat în intensitate, pe care l-aş putea asemăna cu o frână de motor electrică. Renault Zoe există şi într-o versiune Zen, iar numele este bine ales.

Principiul pe care se bazează maşina se răsfrânge şi asupra şoferului. La început, am condus mai rapid, bucurându-mă de acceleraţia rapidă şi imaginându-mi ce trecea prin mintea şoferilor pe care îi lăsam în spate când „decolam”. Ulterior, am descoperit că, treptat, tăiam din consumatori, pentru a ajunge cât mai târziu la staţia de încărcare. Autonomia este 200 km, însă ea depinde de o serie de factori: modul de condus, condiţiile de trafic, dacă foloseşti sistemul audio, navigaţia şi aşa mai departe.

Dacă vrei să fii mai catolic decât Papa, poţi să foloseşti modul Eco, în cazul în care o maşină cu emisii 0 nu e suficient pentru tine. În acest caz, vei creşte puţin autonomia, dar maşina nu va mai accelera la fel de rapid.

Design-ul este o combinaţie reuşită între stilul futurist şi cel realist. Poate trece necunoscută prin trafic, sau poate atrage toate privirile. Am mai avut colegi de trafic care s-au uitat la ea, apoi la mine, după ce au consţientizat că nu produce niciun zgomot la semafor. Totuşi, prezenţa tot mai răspândită a sistemului Start&Stop a făcut ca ea să fie admirată de şoferi mai ales când mergeam la viteze mici sau de către pietoni.

88 de cai-putere şi un cuplu de 220 Nm produce motorul electric de pe Renault Zoe, iar puterea este trasferată roţilor printr-o cutie automată cu 1 treaptă. Viteza maximă este de 135km/oră, însă având în vedere că este gândită ca o maşină care va fi utilizată preponderent în oraş, nu este este nevoie de mai mult.

Problema pe care o expun toţi când aud de o maşină electrică: Unde o încarci?

Păi s-o luăm pe rând. O poţi încărca acasă, cu ajutorul unui wall-box pe care poţi să-l iei tot cu ajutorul Renault. Asta dacă stai la casă. Dacă nu, existe puncte de încărcare. 

Bateria de pe Renault ZOE este tip litiu-ion şi are 22 de KW. Cum am mai spus, autonomia anunţată este de 200 de km, însă ea depinde de o serie de factori.

În România sunt aproximativ 50 de puncte de încărcare, iar vreo 20 dintre ele sunt în Bucureşti. Partea proastă este că nu toate sunt publice, câteva fiind localizate prin parcări de localuri, clădiri de birouri, ş.a.m.d. 

Partea bună: chiar zilele trecute Kaufland şi Renovatio au anunţat lansarea primei reţele publice de staţii de încărcare rapidă pentru maşinile electrice din România. Reţeaua care va cuprinde 10 staţii pe axa Arad – Constanţa. Staţiile vor funcţiona non-stop, iar o perioadă reîncărcările vor fi gratuite.

Staţiile vor fi amplasate în magazinele Kaufland din Arad, Timişoara, Deva, Sebeş, Sibiu, Râmnicu-Vâlcea, Piteşti, Bucureşti şi Constanţa, iar a zecea va fi amplasată pe Autostrada Soarelui – A2. Proiectul va avea o durată de nouă luni.

Primul punct de încărcare a fost deschis în unitatea Kaufland din Barbu Văcărescu din Capitală. De asemenea, a 11-a staţie urmează să fie deschisă până la sfârşitul acestui luni la Ploieşti.

Punctul de încărcare de pe Barbu Văcărescu l-am folosit şi eu. Încărcarea bateriei durează în funcţie de capacitatea ei şi de viteza de care dispune punctul, dar cel folosit de mine era de încărcare rapidă, deci în aproximativ o oră şi ceva eram gata. Maşina o treci în modul de încărcare, o cuplezi la încărcător şi te poţi duce liniştit să-ţi faci cumpărăturile sau în treaba ta, nu trebuie s-o păzeşti.

Dotări suficiente încă de la nivelul de bază

Airbag-urile frontale şi laterale sunt standard, alături de ABS, ESP, asistent la frânarea de urgenţă şi la pornirea din rampă, sistemul R-Link cu touchscreen, navigaţie şi conexiune Bluetooth. Renault Zoe mai oferă faruri cu LED, climatizare, pilot automat şi cutie automată.

Preţurile nu sunt mici, dar ecotichetul oferit de stat e consistent

Preţurile pentru Renault Zoe încep de la aproape 21.000 de euro, cu TVA inclus, însă bateria se închiriază, contra unei taxe lunare, care începe de la 79 de euro. Trebuie menţionate şi avantajele acestui sistem: problemele care pot apărea cu bateria aparţin constructorului şi sunt rezolvate de el.

Totuşi, pentru că este o maşină cu emisii O, Renault ZOE beneficiază de nişte avantaje consistente: ecotichet de 20.000 de la stat, care poate fi cumulat cu Programul Rabla, precum şi alte eco-bonusuri, care se transformă într-un avantaj client de aproape 6.700 de euro. Totodată impozitul este redus cu o sumă cuprinsă între 50 şi 95%, în funcţie de judeţ, iar timbrul de mediu este O.

Însă, ecotichetul fi disponibil abia după ce programul Ministerului Mediului va primi fonduri, iar sumele nu se vor deduce din preţ, ci se vor întoarce la cumpărător după achiziţie.

Viitorul (silenţios şi ecologic) sună bine

După câteva zile, viaţa la bordul unei maşini electrice ţi se pare ceva normal, parcă asta ai condus dintotdeauna, iar toţi partenerii tăi de trafic au acelaşi lucru. Te trezeşte din vis momentul când realizezi că are nevoie de energie.

În benzinării n-o să mai calci decât pentru o spălare sau o presiune la roţi. Adio sucuri şi dulciuri la preţuri exagerate. Adio pistoale murdare de benzină sau motorină. 

Condusul unei maşini electrice este o experienţă în sine. 

Orice tehnologie la început de drum vine cu un preţ ridicat (amintiţi-vă de telefoane mobile, DVD-playere sau computere) însă, treptat,  pe măsura răspândirii în piaţă, preţurile se vor reduce. 

Maşinile electrice sunt viitorul şi, după părere mea, maşinile viitorului nu vor fura şoferului experienţa condusului, ba chiar ar putea s-o intensifice.


Urmărește Promotor.ro pe Google News




Comentarii
Inchide