Primul lucru pe care îl remarcă oricine intră în noul Peugeot 308 este ambianţa foarte aerisită şi plasarea indicatoarelor de bord într-o poziţie parcă nefiresc de înaltă raportat la volan (soluţie denumită ”i-cockpit”).
Odată aşezat în scaunul şoferului, am rămas surprins de impresia de simplitate generală, dar şi de forma sexy a volanului. Înţelege fiecare ce vrea din acest termen, însă volanul din 308 consider că are poate cel mai reuşit design în acest moment în clasa compactă: te îndeamnă la condus, arată high-tech (parcă ai fi într-un supercar futurist dintr-un joc), dar e şi foarte confortabil.
Cu indicatoarele ”i-cockpit”, însă, am o problemă, pe care am remarcat-o şi la fratele mai mic 208: partea superioară a volanului obturează o bună parte din ele, în primul rând exact zona din vitezometru cea mai importantă: care îmi arată dacă am depăşit sau nu viteza legală în oraş (credeţi că, dacă aş fi oprit de domnii cu radarul, explicaţia ”n-am văzut cât aveam, maşina e de vină” mi-ar fi acceptată?!).
În plus, nu observ nici indicaţiile computerului de bord, afişate pe displayul central. Şi mai am de cârcotit în privinţa turometrului: de ce se mişcă în sens contrar acelor de ceas? Nu am reuşit să mă obişnuiesc nici la finalul testului cu acest lucru, derutant mai ales pentru cei care, în general, merg cu motorul mai turat şi chiar se folosesc de indicaţiile turometrului.
În schimb, sistemul infotainment este dezarmant de uşor de folosit, ba chiar va fi aplaudat de fanii gadgeturilor. Vă vine să credeţi că există UN SINGUR buton clasic? Cel de on/off, de la care poate fi controlat şi volumul. Şi care e plasat, culmea, nu lângă displayul de 9,7 inch, ci mai jos, pe consola centrală curios de goală.
O paranteză: nivelul de bază Access oferă soluţia cu butoane clasice atât pentru instalaţia multimedia (în locul displayului tactil), cât şi pentru aerul condiţionat manual (pe consola centrală). Ceea ce vedeţi în imaginea de mai jos este valabil începând cu nivelul intermediar Active, displayul integrând cam toate comenzile.
E o idee bună să concentrezi totul într-un display tactil? Pe de o parte da, deoarece meniul mi s-a părut foarte intuitiv, cu mesaje clare şi iconiţe mari. Iar logica meniului nu necesită un timp mare de acomodare (mă rog, cei care sunt anti-gadgeturi probabil îşi vor prinde urechile).
Pe de altă parte, e puţin frustrant să nu simţi tactil feedback-ul ”butoanelor” meniului principal (care sunt aşezate în lateralele displayului), ceea ce-ţi distrage de multe ori atenţia. În plus, sensibilitatea ecranului nu e fără cusur – lucru pe care l-am remarcat şi la VW Golf 7, de exemplu – , iar soarele poate pune în unele situaţii probleme la vizualizare.
Per ansamblu, însă, plusurile sunt mai multe decât minusurile, iar principalul avantaj este că te poţi concentra la condus. Dar încă puţină răbdare până acolo, deoarece nu am amintit de un alt atu al noului 308: spaţiul interior.
Cel de la volan şi pasagerul din dreapta au la dispoziţie mult loc, iar evoluţia clară a plasticelor şi materialelor bordului chiar îţi conferă impresia că te afli într-o maşină de categorie superioară. Păcat că unele ornamente care arată a metal sunt doar din plastic, dar să nu exagerăm cu pretenţiile.
Pe banchetă, loc este suficient pentru trei persoane, ba chiar îmi face impresia că 308 e peste media clasei la acest capitol. Totuşi, pasagerul din mijloc e clar incomodat de cotiera dintre scaunele faţă. În schimb, spaţiul la cap este mai mult decât satisfăcător, iar suprafaţa vitrată este generoasă – personal nu agreez acoperişul panoramic, dar recunosc, pe de altă parte, că are un efect serios la impresia de spaţiu excedentar.
Excedentar, însă, e un termen care i se poate aplica portbagajului: francezii se laudă cu o capacitate de 420 de litri în configuraţia cu 5 locuri, sub copertina de bagaje. Este adevărat, vreo 20 de litri îi reprezintă spaţiul de sub planşeu, dar, chiar şi aşa, pentru un hatchback compact, de 4,25 metri lungime, volumul portbagajului este excelent.
Prin comparaţie, Golf-ul are 380 de litri, iar Citroen C4, ”vărul” lui 308, 410 litri. Chiar şi Honda Civic, odată un etalon al clasei în privinţa capacităţii portbagajului, este ajunsă de noul 308. Continuând comparaţiile, e de remarcat plusul de 50 de litri faţă de precedentul 308, noul model demonstrând un foarte bun caracter util din acest punct de vedere.
Aşadar, e cazul să vedem cum merge noul Peugeot 308 – PE PAGINA URMĂTOARE