Hatchbackul nemţesc Audi A3 a ajuns la a treia generaţie şi e disponibil în două versiuni – cu trei uşi şi cu cinci uşi. Cea din urmă a avut premiera la Salonul Auto Paris 2012 şi a fost denumită Sportback de către cei de la Audi.
ProMotor a testat în România varianta cu cinci uşi a noului Audi A3, dotată cu motor diesel de 2,0 litri TDI şi cutie de viteze manuală cu şase trepte. Să vedem ce ştie să facă.
EXTERIOR
Dacă vezi pe stradă noul A3, o să ştii din prima că e un Audi, asta e clar. S-ar putea, însă, să spui că e un facelift al generaţiei precedente, deoarece seamănă destul de mult cu vechiul model, dar noul A3 are la bază platforma modulară MQB a celor din grupul Volkswagen, aceeaşi pe care a fost construit şi noul Golf, ceea ce înseamnă că este o maşină nouă în adevăratul sens al cuvântului.
Mai mult, ultima generaţie Audi A3 are linii mai precise decât generaţia a doua şi emană ceva mai multă eleganţă.
Spre deosebire de vărul său cu cinci uşi, Volkswagen Golf 7, Audi A3 Sportback e mai lung şi are o imagine care aduce mai mult a break decât a hatchback, idee susţinută şi de barele longitudinale de pe plafon, motiv pentru care i se potriveşte termenul de semibreak.
Dacă Volkswagen Golf e maşina care se potriveşte oricui, atunci Audi A3 e maşina care se potriveşte oricui are ceva mai mulţi bani decât cel care îşi cumpără un Golf. Pentru preţul mai mare, Audi A3 vine cu o imagine premium şi cu un interior care susţine fără efort această imagine.
INTERIOR
Habitaclul noului Audi A3 Sportback e, fireşte, aproape identic cu cel al fratelui cu două uşi. Designul minimalist, cu aer retro, dă o senzaţie uluitoare de spaţiu şi te face să te gândeşti că o consolă centrală încărcată, care ocupă foarte mult loc în interior, nu prea îşi are rostul.
Ecranul pentru sistemul multimedia, care de obicei domină consola centrală din interiorul unei maşini, stă ascuns în planşa de bord şi iese la iveală doar atunci când roteşti cheia în contact. Elegant şi eficient.
Persoanele care stau pe scaunele din faţă nu se vor simţi înghesuite, oricât de înalte ar fi, în timp ce bancheta din spate oferă spaţiu decent , dar doar pentru doi adulţi, pentru că un al treilea pasager, aşezat în centru, nu ar avea loc pentru picioare din cauza canalului median ridicat.
Scaunele standard, îmbrăcate în stofă, oferă un suport lateral bun şi sunt suficient de confortabile, chiar dacă spătarele sunt puţin cam tari, ceea ce ar putea să te deranjeze la drum lung.
Materialele sunt de o calitate demnă de maşinile de lux şi se simt foarte plăcut la atingere, cu excepţia părţilor inferioare ale panourilor interioare ale uşilor, unde materialele sunt doar normale pentru o maşină premium.
Cadranele de bord sunt mai mult o evoluţie decât o revoluţie a cadranelor clasice din grupul VAG, cu un ecran color (monocrom în versiunea Attraction) pentru computerul de bord. În comparaţie cu panoul de bord al noului Volvo V40, care are ecrane în loc de cadrane, cel de pe noul Audi A3 pare învechit, deşi unii ar putea spune că e doar tradiţional.
Cei care s-au obişnuit să asculte muzică în maşină de pe un stick USB trebuie să pună deoparte câţiva bani în plus, deoarece Audi are un fel aparte de a oferi o mufă USB pentru stickuri în noul A3 Sportback. Dacă, în noua Dacia Logan, de exemplu, versiunea de top Laureate are în echiparea standard Radio-CD & MP3 cu mufă USB şi intrare AUX-IN, în cazul lui A3, lucrurile stau puţin altfel.
Toate variantele de echipare vin, în standard, cu ecranul escamotabil de 5,8 inci, Radio-CD & MP3, mufă AUX-IN şi, în loc de mufă USB, un cititor de carduri SDHC. Eu, unul, nu ştiu pe nimeni care îşi ţine muzica pe carduri SD (Secure Digital).
Dacă vrei, totuşi, să ai o mufă USB în noul tău Audi A3, trebuie să adaugi de pe lista de opţionale Audi Music Interface, care costă 290 de euro, dar care nu face altceva decât să adauge o mufă cu design propriu Audi. Ca să ai parte, în cele din urmă, de o mufă USB, trebuie să cumperi şi un cablu adaptor, pe care îl găseşti în catalogul de accesorii originale Audi. Cu ajutorul acestui cablu adaptor o să poţi asculta muzică şi de pe terminalele mobile marca Apple, dar şi de pe alte playere MP3.
Un alt lucru care ar trebui menţionat despre sistemul multimedia e că rotiţa de pe canalul median, cu care controlezi ceea ce apare pe ecran, funcţionează pe dos faţă de alte mărci. Dacă te aştepţi ca selectorul de pe ecran să se mişte în jos când învârţi rotiţa spre dreapta, să ştii că asta nu o să se întâmple. În schimb, selectorul o să meargă în sus. Fireşte, acesta nu e un minus, însă necesită un timp de acomodare pentru cei care sunt obişnuiţi cu alte sisteme multimedia.
Detaliile despre performanţe şi consum, dar şi concluziile, în pagina următoare.