Test în România cu Mercedes-Benz CLS facelift
Din 2004 şi până în prezent, cuvântul „poezie” te duce cu gândul la Mercedes-Benz CLS. Dacă nu te duce, ar trebui, pentru că rar găseşti o maşină mare mai frumoasă decât aceasta. O nişă care aparent nu-şi avea sensul (nici denumirea de coupé în patru uşi nu pare la locul ei) a devenit un etalon al formelor suave, preluate ulterior şi de ceilalţi mari jucători din industria auto.
Înainte să apară noua generaţie, toată lumea se întreba dacă Mercedes-Benz va reuşi să păstreze armonia formelor lui CLS, în noul limbaj de design al brandului. Ne-am lămurit suficient în privinţa asta, iar faceliftul nu a făcut decât să completeze pachetul de dotări şi să cizeleze subtil, pe ici, pe colo deja frumosul CLS. Dar cred că am mers prea departe. Aici ar treubi să vorbesc despre ce aduce nou faceliftul noii generaţii…
Exterior şi interior
Din punct de vedere al desenului, CLS a primit o serie de mici îmbunătăţiri – cizelări subtile care ascund noi tehnologii. Noua grilă este flancată de faruri LED Multibeam – o să revenim imediat pe subiect -, în timp ce blocurile optie fumurii din spate ascund, la rândul lor, diode LED. La exterior, nu era nimic de corectat, iar interiorul rămâne, în continuare, compromis de ce-i dictează formele exterioare.
CLS se încadrează mai degrabă în categoria de achiziţii lifestyle – practic, ar fi oarecum neserios să-i reproşezi că are doar patru locuri (bacheta spate are profiluri individiale) şi că locurile din spate nu sunt destinate persoanelor înalte. CLS vrea să fie privit mai degrabă ca un coupé care încearcă să exploateze spaţiul interior în aşa fel încât să bucure cât mai multă lume.
Problema maşinilor lifestyle (una dintre ele, cel puţin) este că, după un timp, pare stupidă – o mreje efemeră, în urma căruia revenirea la realitate vine şi cu o palmă auto-administrată peste frunte. Am putea spune că CLS nu este neapărat aşa. Cumulul de delicii care-ţi este servit în timp ce-l conduci (o să vorbim mai jos despre asta), alături de materialele de calitate, îţi iau gândul de la ecranul curios de mic, cu margini negre dubios de groase, care joacă rol de interfaţă a sistemului de infotainment.
Siguranţă şi infotainment
Una dintre noutăţile împrospătatului CLS este reprezentată de farurile LED cu tehnologie Multibeam – care nu doar că îţi luminează noaptea ca nimic altceva, dar care pot fi purtate cu fază lungă tot timpul, reuşind să „evite” maşinile cu care împarţi strada. Farurile aruncă conuri de umbră unde trebuie şi când trebuie, ferindu-i pe ceilalţi participanţi la trafic de lumină orbitoare, fără a compromite vizibilitatea pe timp de noapte.
Cât despre infotainment, sistemul multimedia – care aduce noutăţi pe partea de conectivitate, cu aplicaţii dedicate etc. – pare într-o stare de tranziţie între vechi şi nou. Cu toate că este de actualitate din punct de vedere tehnologic (şi s-a repoziţionat pe bord, aşa cu a făcut-o toată industria auto, mai mult sau mai puţin), interfaţa nu-ţi transmite asta, ci mai degrabă faptul că designerii de interior au fost convinşi de ingineri că nu trebuie să-şi mai bată capul, că oricum n-o să observe nimeni. Şi, cumva, asta este adevărat…
Performanţe şi ţinută de drum
Modelul testat a fost un V6 diesel, de 3,0 litri, cu 258 de cai-putere trimişi punţii spate prin intermediul unei cutii automate cu nouă trepte – o altă noutate în cazul faceliftului. Cifre intimidante? 620 de Newtoni-metru şi 0-100 km/h în 6,5 secunde. Poate că nu sunt la fel de intimidante dacă nu se menţionează şi masa limuzinei: 1.815 kg.
Sunt cifre mulţumitoare, însă CLS (cel puţin cu această motorizare) nu este aici ca să impresioneze prin sportivitate, ci prin rafinament. Interiorul lui CLS te izolează fonic la fel de bine cum o face un Rolls-Royce (nici măcar nu glumesc când spun asta), iar angrenajul motor-cutie de viteze încurajează călătoriile lungi şi relaxante. Vrei să mergi tare cu ea? Da, se poate şi da, se descurcă rezonabil atunci când îi forţezi lateral sutele de kilograme, însă eu nu m-am văzut în filmul acela. Pur şi simplu nu am reuşit să ies din starea de calm pe care condusul lui CLS mi-a indus-o.
În timpul testului, consumul pe care l-a indicat maşina a oscilat în jurul valorii de 8,5 l/100 km – punct din care ţi-e destul de greu să ajungi la optimistul 5,4 l/100 km şi foarte uşor să sari de 10 l/100 km. Totul ţine de talpa ta, căci maşina este pregătită oricând să-şi folosească cei 258 de cai-putere.