Test în România cu Ford Fiesta Red Edition, o maşinuţă roşie neagră în cerul gurii
Ai vreun prieten care îţi tot povesteşte despre un lucru anume (un film, un joc, o carte etc.) până când ajungi să fii sătul de el până să-l încerci? Nu-mi amintesc să-l fi văzut pe Iulian Dnistran mai încântat vreodată, după ce a condus Ford Fiesta Black / Red Edition în Marea Britanie.
Tot Iulian fusese şi cel care a ajuns la Craiova pentru a testa EcoBoostul de 1,0 litri cu 140 de cai-putere, aşa că ştia cu ce are de a face înainte de a se urca în Red Edition. Din fericire – pentru mine, cel puţin – Iulian a condus ulterior şi mini-bomba numită Fiesta ST, apogeul sportivităţii în cazul subcompactei de la Ford, şi a uitat cât de tare este Fiesta Red Edition.
Nu ştim ce să spun despre istoricul denumirii şi ideea cromatică, aşa că trec direct la părţile tehnice. Magia de sub capota lui Red Edition este premiatul EcoBoost de 1,0 litri, dus aici până la 140 de cai-putere. Red Edition vine să înlocuiască motorul de 1,6 litri disponibil anterior pe acest model. Cutia de viteze a rămas în cinci trepte.
Echiparea Red Edition – augmentată vizual la exterior cu un pachet aerodinamic care o scoate în evidenţă, alături de roşul sau de negrul care o îmbracă – se situează, din punct de vedere al preţului, al performanţelor şi al dotărilor, sub foarte-distractivul ST.
Şi nu o face doar adăugând câţiva cai-putere pe fişa tehnică. Ford s-a străduit să creeze compromisul ideal pentru cei deranjaţi de rigiditatea lui ST, însă doritori de ceva mai multă sportivitate pentru Fiesta sa.
Aşadar, acceleraţia 0-100 km/h, desfăşurată în 9,0 secunde, s-ar putea să nu te încânte atunci când o priveşti ca o dată pe o foaie, însă se simte diferit. Pentru că Ford a lucrat un pic la detalii…
… de exemplu, amortizoarele de pe faţă sunt cu 12 procente mai rigide, iar puntea spate întărită cu şase procente. Mai mult, puntea spate este cu 11 procente mai rezistentă la torsiune – detalii mici, care fac diferenţe (suficient de) mari. Toate acestea sunt completate de direcţia mai fermă, care te conectează mai bine cu roţile de 16 (sau, opţional, de 17) inci pe care stă maşina. Suspensia a fost, la rându-i, coborâtă cu 10 milimetri.
Mixul găsit de Ford cu Fiesta Red Edition este ideal: în oraş, dispui de suficientă forţă cât să-ţi faci voios comisioanele, în timp ce în afară, fiecare drum sinuos este o mică provocare, pe care cei 140 de cai-putere şi ESP-ul şmecher al maşinii îl transformă într-o experienţă demnă de zâmbet până la urechi.
Desigur, totul vine cu un preţ: un pic peste 16.000 €, în cazul lui Fiesta Red/Black Edition. Partea bună? Taxa de mediu este de 0 lei, iar impozitul anual circa 40 de lei. Partea mai puţin bună? Consumul mediu declarat, de 4,5 l/100 km, este unul teoretic. În condiţii de condus voios prin oraş, aşteaptă-te la un 10,5 l/100 km. Hei, pentru o maşină cărei putere litrică o depăşeşte pe cea a unui Veyron, poţi spune că ai scăpat ieftin.