TEST în România cu BMW Seria 3 Gran Turismo. Pariu câştigat
BMW Seria 5 GT nu a fost cel mai răsunător succes din istoria BMW. Chiar dacă facelift-ul a mai dres din busuioc, Seria 5 Gran Turismo a fost respins de public în special datorită formei ciudate afişate de partea din spate. Istoria s-a repetat cu fratele său mai mic, Seria 3 Gran Turismo, model primit de public pe principiul „aşchia nu sare departe de trunchi”.
După un test de prim contact în Sicilia, Seria 3 GT a devenit personajul principal al unui test pe drumurile din ţara noastră, unde am încercat să aflăm ce poate şi ce nu poate să facă această maşină.
Ca să scăpăm de subiectul delicat, voi aborda în prima instanţă felul în care arată BMW Seria 3 GT şi voi puncta că per total, aspectul e mult mai bine legat şi mai cursiv decât ceea ce propune Seria 5 GT.
Există în continuare câteva unghiuri din care dacă priveşti vei ridica uşor din sprânceană, dar esenţialul este că din punct de vedere stilistic, Seria 3 Gran Turismo este mult mai reuşit ca fratele 5 GT, mai ales dacă analizăm partea din spate – primul loc spre care îşi fug ochii la vedere maşinii. Verdict: clar mai atrăgătoare ca Seria 5 GT, orice comparaţie cu acesta fiind irelevantă. Iar dacă nu ştiaţi, BMW Seria 3 GT este primul model BMW care primeşte un eleron activ pe capota portbagajului.
După ce admiri maşina şi îţi dai cu părerea despre design, o să ai curiozitatea şi o să vrei să te urci la volan. Acolo, poziţia de condus este mai înaltă ca la un Seria 3 obişnuit, la fel cum se prezintă şi postura oferită de locurile din spate. Lucru bun pentru vizibilitate, dar nu aşa de favorabil pentru tendinţele sportive cu care ne-a obişnuit Seria 3.
În faţă, habitaclul nu se deosebeşte cu nimic de un Seria 3, dar lucrurile se schimbă abia după ce te-ai urcat pe bancheta din spate. Acolo, spaţiul pentru picioare şi coate se prezintă generos, mai generos chiar şi ca într-un Seria 5 (unde labele picioarelor abia îşi încap sub scaunele din faţă).
Singurul minus îl reprezintă spaţiul pentru cap; în cazul în care ai o înălţime de peste 1,70, vei constata că forma de coupe imprimată părţii din spate nu te ajută deloc în caz de denivelări şi rişti să dai cu creştetul capului de plafon la fiecare oscilare a maşinii pe verticală.
Insonorizarea este bună chiar şi la viteze de autostradă, materialele sunt, cum ne-a obişnuit BMW, de foarte bună calitate iar portbagajul cu volum de 520 de litri îl bate cu 25 de litri pe cel oferit de Seria 3 Touring în cursa pentru stocarea celor mai multe bagaje.
Probabil cea mai bună configuraţie BMW Seria 3 GT pe care şi-o poate comanda un client tânăr cu familie este oferită de versiunea 320d xDrive, regăsită pe modelul de test.
Aceasta constă într-un propulsor turbo-diesel de 2 litri care dezvoltă 184 CP (suficienţi pentru deplasarea pe drumurile şi autostrăzile de la noi) şi un cuplu maxim de 380 Nm. Pe scurt, economic, potent şi de nădejde. Resursele sunt gestionate cu ajutorul unei transmisii automate cu opt rapoarte care nu mai are nevoie de absolut nicio prezentare.
Rapoartele sunt schimbate lin, iar felul în care evoluează cutia de viteze afectează pozitiv consumul de combustibil. Că tot veni vorba, BMW specifică un consum mediu teoretic de 5,1 l/100 km pentru versiunea 320d xDrive. Consumul obţinut de noi nu se situează departe; după porţiuni de autostradă, drumuri naţionale şi aglomeraţie prin oraş, consumul mixt s-a situat undeva la 6,5 l/100 km. O valoare bună, în condiţiile în care modurile ECO PRO, COMFORT şi SPORT au fost bifate de mai multe ori de-a lungul deplasării.
Seria 3 GT e partenerul perfect pentru drumurile lungi, aspect pentru care garantează suspensia care păstrează confortul în habitaclu chiar şi la întâlnirea cu drumuri mai puţin prietenoase. Trebuie să spun că pe viraje maşina se simte un pic mai greoaie, la fel şi la frânările mai ferme, când simţi că partea din spate îţi demonstrează o parte din legile mişcării. În rest, maşina se conduce impecabil, motorul răspunde prompt la orice apăsare a pedalei de acceleraţie (ca fapt divers, acesta permite realizarea unui sprint de la 0 la 100 km/h în 8 secunde şi o viteză maximă de 230 km/h) iar experienţa de condus rămâne în tiparele BMW, graţie direcţiei cu feedback excelent şi a ţinutei de drum fără cusur. Pe scurt, nimic rău de reproşat în această privinţă.
Preţul de bază pentru un BMW Seria 3 GT în versiunea 320d xDrive pleacă de la 43.090 de euro. Veţi mai adăuga 2.000 de euro dacă vreţi să cizelaţi aspectul cu pachetul Sport Line. De asemenea, transmisia automată Sport Treptonic cu care era echipat modelul de test costă încă 2.473 de euro. Astfel, un model bine dotat poate fi cotat la peste 60.000 de euro (61.027 de euro cu TVA în cazul maşinii de test).
În concluzie, Seria 3 GT rămâne un BMW, contrat gurilor care spun că nu e demn de portofoliul bavarezilor. Se conduce ca un BMW, arată (aproape) ca un BMW – ba chiar este mult mai practic, confortabil şi spaţios faţă de unele modele consacrate din gamă – iar singurul său „păcat” este că nu a fost lansat înainte ca BMW să-şi încerce norocul cu Seria 5 GT. Dacă sunteţi deschis unui compromis care diminuează agilitatea şi restul performanţelor dinamice dar accentuează confortul şi caracterul practic în tradiţionala ambianţă premium BMW, Seria 3 GT poate fi o alternativă interesantă.