Test în România cu BMW M3 Coupé (E92)

Autor: Iulian Dnistran 05 sept. 2013 Test drive

PERFORMANŢE

Se zvoneşte că viitorul BMW M4 – succesorul maşinii despre care citeşti în acest moment – va avea un motor de 3,0 litri cu şase cilindri în linie şi turbocompresor. Sunt sigur că cei de la divizia Motorsport vor reuşi să scoată tot ce e mai bun dintr-un astfel de propulsor, dar un V8 rămâne un V8.

Iar BMW M3 E92 are parte de unul dintre cele mai avansate motoare V8 din istorie. Cu o cilindree de 3.999 cmc, propulsorul de sub capota Coupé-ului german nu e ajutat nici de un compresor mecanic, nici de un turbocompresor să atingă puterea de 420 CP. Şi da, toată această putere merge exclusiv către cele două roţi din spate.

Mai mult, acest motor e mai uşor decât predecesorul său – chiar dacă are cu doi cilindri în plus – şi e controlat de multe, foarte multe calculatoare.

Dar datele tehnice scrise pe o hârtie nu prea îi fac dreptate acestei maşini, fiindcă nimic nu se compară cu senzaţiile pe care le trăieşti odată ce urci la volan şi apeşi butonul pe care scrie Start Stop Engine.

Butonul care îţi face dimineţile mai frumoase

Sunetul gros produs de centrala de sub capotă îţi face pielea de găină şi îţi trânteşte un zâmbet pe faţă. Nu cred că s-a dovedit ştiinţific, dar cred că posesorii de M3 E92 sunt nişte oameni foarte fericiţi, pentru că în fiecare zi au ocazia să asculte această simfonie fantastică susţinută de nişte simple bucăţi de metal.

Prin oraş, maşina e foarte uşor de manevrat şi se dovedeşte a fi extrem de docilă – bineînţeles, dacă vrea şoferul. Dar cel mai bine se simte pe drumuri sinuoase de munte, cu copaci pe marginea drumului care să trimită înapoi spre tine sunetul fabulos al V8-ului.

Maşina pe care am condus-o era dotată cu cutia de viteze automată cu şapte trepte şi ambreiaj dublu,  sistemul de suspensie Electronic Damper Control (EDC) şi M Drive – trei opţiuni destul de costisitoare, dar care îţi pot face viaţa mai uşoară la volan.

Am mai condus maşini cu cutii de viteze automate cu ambreiaj dublu, dar nici una nu se compară cu cea din acest M3. E chiar mai bună decât automata cu opt trepte de pe actualele modele BMW. Odată trecută în modul manual, începi să schimbi vitezele prin intermediul clapetelor de pe volan şi te simţi exact ca într-un joc pe calculator. Schimbările se fac instantaneu, iar retrogradările – mai ales dintr-a treia într-a doua – sunt acompaniate de câte o răbufnire zgomotoasă a motorului.

EDC-ul îţi permite să alegi cât de tare vrei să fie suspensia – foarte tare în cazul meu. Dar, chiar şi aşa, trebuie să spun că un drum de opt ore nu m-a lăsat cu dureri de spate sau cu picioare amorţite.

Roţile rămân lipite de asfalt ca şi cum ar fi date cu Super Glue, iar tu vrei ca virajele să nu se mai termine. A, da, şi să tot retrogradezi în treapta a doua, fiindcă – dacă nu ţi-ai dat seama până acum – sunetul făcut de acest motor creează dependenţă.

Dacă te simţi în putere, poţi să dezactivezi total sistemul de control al tracţiunii şi să te dai de-a latul mult şi bine, dar fiindcă în România nu există un circuit destul de încăpător pe care să faci aşa ceva în condiţii de siguranţă, am ales următorul nivel sub starea „off”. Se numeşte M Dynamic Mode şi face în aşa fel încât călătoria ta să conţină adrenalină la PET de doi litri, fără să te trimită în şanţ atunci când talentul se termină.

M Dynamic Mode înseamnă că sistemul de control al tracţiunii nu e nici pornit, nici oprit

Te lasă să te distrezi, dar dacă simte că nu mai eşti în control, te dojeneşte cu activarea temporară a sistemului electronic de control al tracţiunii. Minunat.

Direcţia este precisă şi destul de moale în modul normal, iar în modul Sport devine mai grea şi mai rapidă – exact ce trebuie.

Sprintul de la zero până la 100 km/h durează 4,6 secunde, iar asta – în lumea reală – înseamnă că traficul se mişcă prea încet. Nu ai nevoie decât de linie discontinuă şi de vizibilitate, de restul se va ocupa M3-ul.

Opţiunea M Drive pune pe volan un buton inscripţionat simplu „M”, iar în sistemul iDrive (adică sistemul multimedia şi de setări al maşinii) poţi programa setările pe care le foloseşte maşina atunci când apeşi acest buton. De la agresivitatea cu care schimbă treptele cutia de viteze automată şi până la duritatea suspensiei. Adică la fel ca într-un joc.

Pare ireal, dar nu este. E cât se poate de real şi e fantastic.

CONSUM

Singurul motiv pentru care te-ar putea interesa consumul mediu al unei maşini cu motor de 4,0 litri pe benzină este planificarea călătoriilor astfel încât să nu faci pana prostului. Ceea ce e perfect normal.

Oficial, BMW M3 E92 cu cutie automată are un consum mixt de 11,2 l/100 km, dar după drumul meu de opt ore, computerul de bord a afişat un consum de 14,6 l/100 km. Nu e rău deloc, având în vedere că – acolo unde am avut posibilitatea – nu am lăsat acul turometrului să scadă sub 6.000 rpm.

Altfel spus, dacă mergi liniştit, poţi parcurge chiar şi 500-550 km între alimentări, dar dacă vrei să te bucuri de maşina asta, trebuie să-ţi planifici călătoria astfel încât distanţa dintre alimentări să nu depăşească 400 km.

CONCLUZII

Oricum ai lua-o, BMW M3 Coupé E92 este o maşină excelentă. Sigur, există maşini mai scumpe şi mai rapide, dar puţine dintre ele se compară cu nivelul de confort oferit de M3. Poţi să pleci cu prietena/prietenul/soţia/soţul la drum fără să montezi un portbagaj pe acoperiş şi fără să te doară spatele când ajungi la destinaţie. Asta dacă mai ajungi la destinaţie, fiindcă în maşina asta ai vrea ca drumul să nu se mai termine niciodată.

Datele tehnice ale modelului testat, în pagina următoare.

Pagini: 1 2 3


Urmărește Promotor.ro pe Google News




Comentarii
Inchide