TEST: Ford Fiesta Powershift. Setat pe confort.
Departe de a fi o noutate absolută, Ford Fiesta facelift a primit din partea Ovalului Albastru transmisia cu dublu ambreiaj Powershift, sau răstălmăcit, un fel de versiune americană a transmisiei DSG dezvoltate de grupul VAG.
Dacă aţi urmărit filmele cu Bond, o să aveţi un mic deja-vu.
Nu este primul contact cu Ford Fiesta facelift din partea ProMotor, motiv pentru care nu mă voi concentra pe aspectul exterior şi interior. Motivul? Aici lucrurile sunt neschimbate, fie că avem în vedere partea frontală care i-a adus modelului cu facelift porecla de Baby Aston Martin sau de interiorul care plusează în gamă prin postura uşor sportivă la volan, confortul oferit de scaune şi portbagajul cu volum de 276 l.
Modelul de test dispune de echiparea de top Titanium şi ascunde sub capotă deja celebrul propulsor EcoBoost de1 litru pe benzină, deţinător al titlului de Motorul Internaţional al Anului 2013. Aşadar, acesta livrează 100 CP şi un cuplu maxim de 170 Nm, disponibil între 1.700 şi 4.500 de rpm şi face echipă cu transmisia automată cu dublu ambreiaj şi şase rapoarte Powershift, disponbilă doar în combinaţie cu această motorizare.
Priviţi cu atenţie, ce vedeţi schimbat?
În oraş, transmisia îşi face treaba impecabil şi aduce un plus de confort şoferului pierdut prin maşinile prea numeroase pentru arterele din ce în ce mai aglomerate. Nu mă înţelegeţi greşit, performanţele livrate de motor pot fi gestionate eficient şi cu ajutorul cutiei manuale cu cinci rapoarte oferite de Ford pentru Fiesta – pe care personal o prefer. Însă pentru oraş, tind să o recomand pe cea automată.
Maşina pleacă ferm de pe loc şi accelerează cu uşurinţă, fără să fie nevoie de o apăsare brutală a pedalei de acceleraţie. Astfel, ai posibilitatea să te strecori uşor printre maşini în trafic şi să-ţi asiguri o plecare rapidă de la semafor, pentru o încadrare din timp pe banda dorită, în cazul în care strada se îngustează.
Fiesta Powershift e confortabil în oraş şi în afara sa. Dar mai ales în oraş.
Dacă accelerarea continuă spre viteze superioare, la intrarea pe autostradă sau la ieşirea din localităţi, cutia are grijă să schimbe subtil treptele oarecum rapid, astfel că treapta a şasea este cuplată devreme. Nu apar probleme nici la depăşiri, deşi în cazul apăsării pedalei de acceleraţie până la podea cutia va ezita câteva clipe până să retrogradeze şi să ofere resursele adecvate.
Transmisia oferă şi un mod S (Sport), care permite motorului să urce mai generos în turaţii. Un singur aspect mi s-a părut nelalocul lui: posibilitatea de a schimba manual treptele doar cu ajutorul celor două butoane + şi – amplasate pe latura stângă a manetei schimbătorului de viteze.
E bine că avem modul Sport, dar ce ne facem cu butonaşele alea?
Soluţia este una ceva mai ieftină decât folosirea padelelor pe volan, însă e destul de greu să nimereşti butonul corect daca nu eşti obişnuit cu maşina, mai ales când vrei sa schimbi prompt treptele de viteză. O soluţie – pe care nu vă încurajez să o adoptaţi – ar fi plasarea permanentă a mâinii pe schimbător şi acţionarea butoanelor cu degetul mare. Problema e că manevrarea volanului cu o singură mână nu este indicată, motiv pentru care consider această soluţie inadecvată şi periculoasă.
Pentru cuplul Motor EcoBoost de 1 litru – Transmisie Powershift de pe Fiesta, Ford specifică un consum mixt teoretic de 4,9 l/100 km. Cu toate acestea, valoarea indicată pe bord s-a situat la 6,8 l/100 km, în condiţiile în care am îmbinat un stil de condus moderat, în mediu urban şi extraurban, în condiţii de iarnă.
N-a mers să vă păcălesc, nu sunt chiar un Aston Martin.
Direcţia rămâne la fel de precisă şi oferă acelaşi feedback bun, iar suspensia oferă destulă rigiditate pentru abordarea mai entuziastă a virajelor, însă nu vă aşteptaţi la un comportament dinamic de top. Cu toate acestea, şocurile sunt absorbite fără prea mult zgomot în habitaclu, indiferent că se trece peste linii de tramvai, limitatoare de viteză sau gropi.
Ford Fiesta Powershift cu motor de 1l EcoBoost are un preţ de pornire de 13.900 de euro cu TVA pentru varianta cu trei uşi, respectiv 14.400 de euro cu TVA pentru versiunea cu cinci uşi. Modelul de test este evaluat la 19.615 euro cu TVA, fapt care se datorează dotărilor opţionale precum pachetul Titanium (2.750 de euro, TVA inclus) cu aer condiţionat automat, sistem Keyless Entry, sistem pornire/oprire motor cu buton şi interfaţă SYNC.
N-oi fi eu vreun DB9, dar tot arăt bine.
Concluzia? O maşinuţă care arată tulburător de bine, numai bună pentru traficul de oraş dar şi cu mult tupeu în afara lui. Puţin cam scumpă, totuşi, e de-a dreptul incredibil să ajungi să dai aproape 20.000 de euro pentru un hatchback de clasă mică, nu credeţi?! E doar una dintre consecinţele noilor tehnologii, care scumpesc mereu şi mereu maşinile.
În rest, un baby Aston Martin pe care îl recomand oricând în clasa lui!