Oarecum atipic, suedezii de la Volvo au lansat limuzina S60 la puţin timp după ce publicul gustase deja farmecul modelului, graţie breakului V60. Acest lucru ne dă o idee despre cât de important este breakul pentru Volvo. De înţeles, având în vedere că modelul se adresează cu precădere familiilor din Statele Unite şi din vestul Europei, acolo unde Volvo a intrat în conştiinţa publicului prin break-urile sale legendare. Pentru România, breakurile sunt un fel de formă fără fond, însă, astfel că piaţa a aşteptat cu nerăbdare lansarea limuzinei.
A treia generaţie a lui Volvo S60 mai aduce două premiere pentru Volvo. Acesta este primul model al suedezilor produs în Statele Unite ale Americii, în noua fabrică din Carolina de Sud. De asemenea, este primul model pentru care Volvo nu a prevăzut o motorizare diesel. Ştim că asta îi va răni pe fanii acestor motorizări, dar Volvo merge aici cu trendul pieţei, care este unul clar: din ce în ce mai puţini oameni cumpără astăzi maşini cu motoare diesel, iar cei care o fac trebuie să se mulţumească cu o cotă de revânzare ridicol de mică – o perspectivă deloc atrăgătoare.
Nu trebuie să fie nimeni trist, însă, pentru că motorizările Volvo pe benzină sunt cu adevărat reuşite. Am testat S60 în versiunea de motorizare T5 (2,0 litri/250 CP) cu tracţiune faţă şi nu am regretat aproape deloc motorul diesel. În afară de avantajul consumului mai redus, acesta nu are niciun atu credibil, iar economia de combustibil nu este chiar un argument în segmentul premium. Absenţa aproape completă a zgomotului şi a vibraţiilor precum şi o dezvoltare cursivă şi rafinată a puterii sunt recompense suficient de atractive pentru a iubi această motorizare.
Cei 250 de cai-putere sunt bine struniţi de transmisia automată cu opt rapoarte, care schimbă treptele fără ezitări deranjante. Reglată pe modul Sport, aceasta asigură sprinturi fulminante, pe măsura aşteptărilor de la un model care se laudă cu o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în 6,5 secunde. Viteza maximă se opreşte la 240 km/h, o valoare respectabilă chiar şi pentru circulaţia pe Autobahn.
Trenul de rulare este o îmbinare reuşită între sportivitate şi confort, chiar dacă maşina de test a fost configurată cu suspensia sport. Chiar şi echipat cu roţi de 20 de inchi, Volvo S60 trece liniştit peste denivelări, chiar dacă rosturile transversale se simt ceva mai dur. Direcţia completează foarte bine acest caracter ambivalent, fiind incisivă şi precisă, dar în acelaşi timp lipsită de greutatea dură a unei sportive autentice. Din acest punct de vedere, Volvo a îmbinat perfect ADN-ul mărcii, care are confortul ca motto, şi dinamismul aşteptat de clienţii din segment.
Volvo promite un consum mixt în jur de 7,1 – 8,0 l/100 km (potrivit ciclului WLTP), o valoare care este foarte apropiată de ceea ce am obţinut în timpul testului pe un traseu mixt care a cuprins un circuit urban, drum naţional şi autostradă. Consumul în traficul aglomerat din Bucureşti a fost de circa 11,0 – 12,0 l/100 km, de asemenea în concordanţă cu valoarea obţinută în testul de viteză mică WLTP.
Faptul că Volvo S60 foloseşte aceeaşi platformă tehnologică SPA (Scalable Product Architecture) ca şi XC60 şi modelele din seria 90 înseamnă că S60 oferă un nivel ridicat de siguranţă. Sistemul City Safety cu frânare autonomă este singurul din industrie care recunoaşte nu doar pietoni şi maşini, ci şi biciclişti şi animale. Alături de acesta, Volvo S60 foloseşte o gamă luxuriantă de sisteme de asistenţă, care face din modelul suedez una dintre cele mai sigure maşini din segmentul său.