Am ajuns la miezul problemei: sistemul de propulsie al lui Toyota Auris Hybrid. Care, după cum spune şi ultimul indicativ, combină un motor pe benzină de 1,8 litri şi 99 CP cu un motor electric de 60 kW, alimentat de la un set de baterii nichel – hidruri metalice. Adică acelaşi pachet ca şi precedentul Auris.
Puterea maximă totală a sistemului de propulsie se ridică la 136 CP, iar motorul electric aduce un plus important de de 207 Nm, care ajută în mod clar motorul pe benzină, care are un cuplu maxim de numai 142 Nm/4.000 rpm. Avantajul se reflectă în primul rând în cazul reprizelor la vitezele mici.
Dar, pentru că majoritatea oamenilor pun pe primul plan consumul când vine vorba de maşinile eco, mă voi conforma şi voi aborda mai întâi acest capitol. Care, în teorie, sună foarte bine: doar 3,8 litri/100 km.
În practică, în condiţii de utilizare mixte, atât în oraş, cât şi pe trasee interurbane şi autostradă, în condiţii de iarnă şi temperaturi apropiate de zero grade celsius, Toyota Auris Hybrid nu m-a dezamăgit.
Consumul mediu final, după câteva sute de kilometri parcurşi în condiţiile de mai sus, s-a cifrat la 4,8 litri/100km, ceea ce aş putea spune că e o adevărată performanţă: doar un litru la sută diferenţă faţă de teorie, deşi nu am menajat maşina, iar condiţiile de iarnă sunt, în mod clar, defavorabile obţinerii unui consum cât mai bun.
În mediu urban, Auris Hybrid este ajutată foarte mult de sistemul automat Start/Stop, care funcţionează imperceptibil, intrarea în funcţiune a motorului termic nefiind în nici un moment deranjantă, ci doar sesizabilă. În plus, aproape de fiecare dată pornirea de pe loc se face doar în mod electric.
Consumul mediu urban s-a cifrat la circa 5,5 litri/100 km cu Auris Hybrid, deşi, după noaptea friguroasă, computerul de bord urca până pe la 7-7,5 litri/100 km, până când sistemul de propulsie ajungea la o temperatură nominală, astfel încât să permită întreruperea cât mai des a motorului pe benzină.
Practic, Auris Hybrid e o maşină foarte economică, excelentă pentru mediul urban. Iar dacă facem comparaţia cu o compactă convenţională având cutie automată şi motor de peste 100 CP, fie el pe benzină sau diesel, Auris Hybrid iese clar invincibilă. Pentru că în trafic urban aglomerat nu prea ai cum să obţii, în condiţii reale, sub 6-7 litri/100 km cu o cutie automată şi un motor convenţional…
Un alt avantaj pe care l-am remarcat la Auris Hybrid, mai ales raportându-mă la motoarele diesel, este confortul acustic excelent la vitezele mici. Doar amatorii demarajelor în trombă, specifice dieselurilor, ar putea fi oarecum dezamăgiţi de răspunsul mai lent al lui Auris la acceleraţii, cutia CVT punând accentul pe calm şi liniaritatea transmiterii puterii la roţi.
Ceea ce nu înseamnă că Auris Hybrid n-ar fi o maşină rapidă. Dimpotrivă, reprizele sunt eficiente, mai ales dacă se apasă butonul ”Power”, când cuplul motorului electric este exploatat la maximum, iar maşina ajunge la viteze mari fără greutate sau senzaţia că ar fi leneşă.
Însă există un revers al medaliei: zgomotul strident al cutiei CVT, dar şi al motorului, când e turat puternic. Poate nu la fel de deranjant ca în cazul maşinilor diesel, dar cu siguranţă un zgomot care îi va afecta pe cei sensibili din fire.
Auris a făcut un pas destul de mare în privinţa trenului de rulare. Acesta oferă un mult mai bun compromis între confort şi stabilitate, accentul fiind pus, în cazul acestei versiuni Auris Hybrid, pe prima caracteristică. Fără a avea pretenţia că a devenit un etalon al clasei, Auris filtrează corect denivelările importante, maşina arătându-se închegată.
În privinţa manevrabilităţii, ruliul în virajele abordate rapid este normal, ESP-ul intervenind prompt pentru a tăia elanul sportiv. Oricum, direcţia mai mult moale te îmbie mai degrabă la un condus rapid relaxat decât la un stil agresiv, care să-ţi confere doze de adrenalină.
Auris Hybrid preferă să-şi gratuleze pasagerii cu o puternică senzaţie de siguranţă şi un comportament rutier în general pertinent şi corect. Cutia automată cu variaţie continuă nu are cum să-ţi ofere impresia de sportivitate, aşa cum o face o cutie manuală sau una automată cu acţionare secvenţială.
Per ansamblu, noua Toyota Auris Hybrid marchează un pas înainte faţă de precedenta generaţie la capitolul comportament rutier, dovedindu-se o compactă în primul rând confortabilă, uşor de manevrat şi care pune accentul pe siguranţă.
Deşi aspectul exterior induce ideea de sportivitate, Auris Hybrid e doar suficient de dinamică. În schimb, face o figură excelentă în domeniul consumului, din acest punct de vedere fiind o alternativă redutabilă la maşinile compacte diesel.
Considerente privind preţul şi dotările lui Toyota Auris Hybrid, pe ULTIMA PAGINĂ